اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند؛ فاز سوم کشور برای مقابله با کرونا



اخبار,اخبار پزشکی,سخنگوی وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که با مشارکت بسیار خوب مردم در سامانه غربالگری کرونا، امروز از مرز ۶۷ میلیون نفر شرکت‌کننده در بسیج ملی کرونا گذشتیم.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، ضمن سپاسگزاری از مردم به دلیل ماندن در خانه‌ها در روز طبیعت گفت: امیدوارم با همکاری مردم و با مدد الهی کرونا را شکست دهیم. خوشبختانه روند بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم با تلاش همکاران‌مان و لطف خداوند بتوانیم شاهد بهبودی سایر بیماران مبتلا در روزهای آینده باشیم،گفت: با مشارکت بسیار خوب مردم در سامانه غربالگری کرونا، امروز از مرز ۶۷ میلیون نفر شرکت‌کننده در بسیج ملی کرونا گذشتیم و قاعدتا با مشارکت هر چه بیشتر مردم، قطعا این روند افزایشی ادامه می‌یابد.

 

جهانپور ادامه داد: به دنبال مراحل اولیه فاصله‌گذاری اجتماعی و تشدید آن در نوروز، در روزهای آینده و در گام سوم به سمت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند خواهیم رفت تا این روند مدیریت شده بیماری ادامه پیدا کند و هفته‌های آتی با خبر مهار و کنترل بیماری در خدمت مردم باشیم. فعلا در فاز مدیریت بیماری هستیم و هنوز برای صحبت از مهار و کنترل بیماری شاید زود باشد.

 

جهانپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: استراتژی اتخاذ شده در ایران و از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی است که در سه فاز دنبال شده است البته این موضوع هیچ ارتباطی به قرنطینه اجباری ندارد. هرچند برخی توصیه کرده‌اند و یا سعی می‌کردند که فضا را به سمت قرنطینه اجباری ببرند اما استراتژی ما فاصله‌گذاری اجتماعی است.  

 

وی افزود: فاز اول فاصله‌گذاری اجتماعی که از هفته اول اسفند آغاز شده بود، فاصله‌گذاری اجتماعی معتدل بود. فاز دوم با تشدید محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی همراه بوده و مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا شده است و تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت. اگر ۲۰ فروردین ماه بخواهیم از این فاز عبور کنیم، وارد فاز سوم می‌شویم که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است.

 

جهانپور ادامه داد: در مقالات جدید بسیاری معتقدند که استراتژی ایران مبنی بر عدم قرنطینه نظامی درست بوده است. مقایسه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از قرنطینه اجباری در کنترل شیوع و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ موثر است.  

 

وی همچنین گفت: فردا (۱۴ فروردین ماه) اجلاس مشترک وزرای بهداشت کشورهای حوزه منطقه مدیترانه شرقی به صورت ویدیو کنفرانس درباره موضوع کرونا در این منطقه برگزار می‌شود.

 

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی نمودارهای ایران در مقایسه با نمودارهای سایر کشورها گفت: مطابق داده‌هایی که این روزها بهتر و بیشتر قابل مطالعه است،‌ مشخصا نمودار ابتلا و شیوع کووید۱۹ در ایران به نوعی کوتاه‌تر از نمودارهای برخی کشورهای دیگر است که همزمان با ما و حتی بعد از ما وارد طغیان این بیماری شده‌اند. استراتژی و راهبرد وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داد که موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی با جلب مشارکت اجتماعی خوب و مشارکت بین‌بخشی در پیشگیری و مدیریت بیماری کووید۱۹ تاثیرگذاری به مراتب بیشتری نسبت به قرنطینه اجباری داشته است.

 

زنگ خطر طغیان مجدد کووید۱۹ در برخی کشورها

وی افزود: مستندات تا امروز حاکی از آن است که فاصله‌گذاری اجتماعی که اکنون در فاز تشدید آن هستیم، می‌تواند کمک زیادی به مدیریت این بیماری بکند و در فاز بعدی که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است، امیدواریم این روند ادامه یابد به‌طوری که همزمان با در نظر گرفتن الگوهای فرهنگی و ساختار اجتماعی و مباحث خاص هر کشور، موضوع به نحوی مدیریت شود که در هفته‌های آینده شاهد کنترل و مهار بیماری باشیم.

 

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: اگرچه اقدامات ملی، مشارکت عمومی و بسیج ملی مقابله با کرونا در مدیریت این بیماری موثر بوده است اما خروج از مرحله طغیان این بیماری زمانی است که این موضوع به عنوان مسئولیت مشترک جهانی پذیرفته شود. در غیر این صورت حتی اگر کشوری بتواند از این طغیان خارج شود ممکن است دوباره به دلیل ابتلای سایر نقاط جهان به این ویروس با پیک و طغیان مجدد بیماری مواجه شود. همانطور که به نظر می‌آید در برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا زنگ هشدار و خطر طغیان مجدد این بیماری به صدا درآمده است.

 

وی تاکیدکرد: همه اقدامات در جهان باید ذیل مسئولیت مشترک باشد تا بتوانیم از این پاندمی خارج شویم.

 

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره چرایی تصمیم وزارت بهداشت برای ورود به فاز فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند گفت: از هفته ابتدایی که ویروس کرونا به نوعی ردپای آن در کشور شناسایی شد، فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد که در فاز اول فاصله اجتماعی معتدل صورت گرفت و قسمت اعظم آن بر اساس مشارکت اجتماعی و به‌صورت داوطلبانه بود که نیازمند تبیین و اقناع افکار عمومی بود.  در فاز دوم اعمال محدودیت‌ها با ابزارهای قانونی بیشتر شد که در آغاز سال این اقدام انجام شد و تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شده است. مرحله بعد بر اساس ارزیابی ریسک در روزهای منتهی به ۲۰ فروردین انجام خواهد شد.

 

وی افزود: همه چیز مبتنی بر ارزیابی خطر در روزهای منتهی به ۲۰ فروردین خواهد بود و اگر ارزیابی خطر این اجازه را به ما دهد، وارد فاز بعدی خواهیم شد. که در این فاز یک سری فناوری‌های ارتباطات و اطلاعاتی مبنای کار است و امکان دارد برخی محدودیت‌ها کاهش یابد و برخی از فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی به سمت فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات سوق یابد. در عین حال بر پایه فناوری اطلاعات، حضور و تردد افراد مبتلا و افراد مشکوک و خانواده‌هایشان رصد می‌شود و بر اساس این رصد می‌توانیم کاهش یا افزایش محدودیت‌ها را مانیتور و ابلاغ کنیم.

 

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: زمینه فناوری و تکنولوژیک آماده است و زیرساخت‌هایش فراهم شده و سامانه‌هایی که برای هدایت و راهبری این موضوع در فاز سوم نیاز است،‌ آمادگی کامل را دارند و همه منتظر ارزیابی ریسک و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای منتهی به ۲۰ فروردین هستیم.

 

وی درباره میزان حضور مردم در تفرجگاه‌ها در روز طبیعت گفت: حضور مردم در روز طبیعت تقریبا در تمام شهرهای بزرگ، متوسط و حتی کوچک در خارج از منازل محدود بوده است که انتظار هم همین بود. با توجه به تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی نوعی استقبال عمومی را در این زمینه شاهد هستیم. خوشبختانه استقبال مردم بسیار خوب بود و کمترین برخوردهای قانونی را شاهدیم و مردم با وسعتی که قابل انتظار نبود در منازل ماندند.

 

ادامه دارد

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------