اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

15 نفر در اصفهان قربانی مسمومیت الکلی شدند/ 2 فوتی و 32 مسموم بر اثر مصرف الکل تقلبی در آبادان و خرمشهر



اخبار,اخبار پزشکی,مسمومیت الکلی در اصفهان
متخصص سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۱۵ نفر در این استان از اواسط اسفند سال گذشته تاکنون بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل متانول، جان خود را از دست داده‌اند.

فرزاد قشلاقی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: مسمومیت با الکل متانول و مشروبات الکلی تقلبی از اواسط اسفند سال گذشته و با توجه به باور نادرست تاثیر الکل در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در اصفهان افزایش یافت و تاکنون حدود ۵۵ مراجعه‌کننده با علائم مسمومیت الکلی داشته‌ایم.

 

وی با بیان‌اینکه اوج مسمومیت‌های الکلی مربوط به هفته آخر اسفند و شب عید نوروز بود، اظهار داشت: در عین حال ممکن است برخی از افراد مسموم به بخش‌های بیمارستانی مراجعه نکرده یا قبل از مراجعه به بیمارستان، فوت کرده باشند.

 

این متخصص سم‌شناسی بالینی و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: از بین مراجعه‌کنندگان با علائم مسمومیت الکلی، نزدیک به هشت نفر دچار کاهش و عوارض بینایی شده‌اند.

 

قشلاقی تصریح کرد: در بین افرادی که به‌دلیل باور نادرست به تاثیر الکل در پیشگیری از ابتلا به کرونا، اقدام به مصرف آن کرده و دچار مسمومیت الکلی شده‌اند افراد ۱۳ و ۱۶ ساله نیز وجود دارند.

 

وی با تاکید براینکه اصفهان با توجه به جمعیت زیاد خود در مقایسه با بسیاری از استان‌های دیگر، وضعیت مناسبی در زمینه مسمومیت الکلی و مرگ و میر ناشی از آن دارد، از افرادی که دچار علائم مسمومیت الکلی شده‌اند خواست تا  برای درمان به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان مراجعه کنند.

 

قشلاقی، مهمترین نشانه‌های مسمومیت با الکل را تهوع،‌ بی‌اشتهایی، ضعف، تعریق سرد، درد در پشت بدن،‌ تنگی نفس، تْندی تنفس و شکایت چشمی(دید تار) اعلام و اضافه کرد: این مسمومیت در حالت پیشرفته به کاهش سطح هوشیاری، تشنج،‌ اُفت فشار خون و علائم شدید مغزی و کْما منجر می‌شود.

 

چند هفته پیش، شایعه‌ها و مطالب کذبی در برخی شبکه‌های اجتماعی و محافل عمومی در باره تاثیر آشامیدن الکل در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا منتشر شد و شماری از مردم به‌دلیل ناآگاهی و بروز رفتارهای پرخطر اقدام به مصرف و خوردن الکل یا قرقره کردن آن در دهان کردند.

 

تعدادی از افراد سودجو نیز در این میان از این باور اشتباه، سواستفاده کرده و اقدام به تولید بیشتر مشروبات دست‌ساز با درصد بیشتر متانول کردند که همین امر به مسمومیت و حتی جان باختن شماری از مردم در استان‌های مختلف منجر شده است.

 

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد جان باختگان از مسمومیت الکلی در این خطه را تا بیست و پنجم اسفند سال گذشته هفت تَن اعلام کرده بود.

 

 2 فوتی و 32 مسموم بر اثر مصرف الکل تقلبی در آبادان و خرمشهر

هوشان شریعتی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان آبادان، امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون ۳۲نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل به بیمارستان دانشکده علوم پزشکی مراجعه کردند که متأسفانه دو نفر در بیمارستان شهید بهشتی آبادان بر اثر استفاده از الکل فوت کردند.

 

وی بیان کرد: از این ۳۲ نفر ۱۴ نفر به بیمارستان شهید بهشتی آبادان، ۸نفر بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر، پنج نفر بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان و پنج نفر نیز به بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان مراجعه کردند، از آمار یاد شده ۱۴ نفر نیاز به بستری داشتند و ۱۸ نفر نیز بعد از درمان ترخیص شدند.

 

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص باور غلط مصرف الکل برای مقابله با ویروس کرونا افزود: نکته‌ای که لازم است به آن توجه جدی شود این است که در تهیه محلول‌های استاندارد ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح تماس، الکل متیلیک یا متانول جایگاهی ندارد و این امر نشأت گرفته از سمی بودن این ماده است که در تماس با پوست، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی، عوارضی همچون کوری، مسمومیت کلیوی و مرگ را به دنبال خواهد داشت. 

 

شریعتی با بیان بر اینکه با توجه به اخطار و برچسب مندرج بر روی فرآورده‌های ضدعفونی کننده، در مجاز بودن استفاده از آن محلول برای سطوح دارای تماس با پوست بدن انسان اطمینان حاصل کنید، خاطرنشان کرد: یافته‌های اخیر علمی نشان می‌دهد که شرب مشروبات الکلی حتی با حجم کم دارای عوارض بوده و سلامت انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------