سازمان جهانی بهداشت: هانتا ویروس یک بیماری بومی در چین است



اخبار,اخبار پزشکی,هانتا ویروس
سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد هانتاویروس یک بیماری بومی در چین است و احتمال انتقال آن از انسان به انسان بسیار کم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در حالی که چین در چالش برای کنترل و مهار ویروس کروناست، شایعاتی مبنی بر ظهور ویروسی جدید در این کشور در برخی رسانه‌ها به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

در تاریخ ۲۵ مارس بود که رسانه‌های دولتی چین از یک مورد مرگ بر اساس ابتلا به «هانتا ویروس» در استان شاندونگ خبر دادند، از آن زمان برخی، پست‌هایی را با این مضمون که جهان می‌تواند با وحشت بیماری دیگری روبه‌رو شود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. این پست‌های در رسانه‌های اجتماعی هزاران بار مشاهده و به اشتراک گذاشته شد، اما ادعا‌ها نادرست است.

 

دانشمندان و متخصصان بهداشت اظهار کرده‌اند ویروس هانتا جدید نیست و بسیار به ندرت از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد.

 

در همین رابطه سازمان بهداشت جهانی (WHO) در بیانیه‌ای در پاسخ به سوال یورونیوز اعلام کرد که هانتاویروس یک بیماری بومی در چین است و به طور معمول از حیوان به انسان منتقل می‌شود و درصد انتقال آن از انسان به انسان بسیار کم است.

 

به گفته WHO هر ساله حدود ۱۰ هزار مورد ابتلا به هانتاویروس و ۱۰۰ مورد مرگ ناشی از این ویروس گزارش می‌شود. مقامات محلی چین موظفند در این زمینه موارد را به مقامات ملی بهداشت گزارش دهند.

 

اما موارد هانتا ویروس معمولاً طبق مقررات بین المللی بهداشت به WHO ارجاع نمی‌شوند، زیرا آن‌ها نگرانی‌های شیوع بین‌المللی را در برنمی‌گیرند. این ویروس از طریق تماس با جوندگان و نه انسان‌ها گسترش می‌یابد.

 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مستقر در ایالات متحده (CDC) همچنین اعلام کرده است که هانتاو ویروس عمدتاً توسط جوندگان پخش شده است. آنتی ویروس‌هایی که باعث بیماری انسان می‌شوند، نمی‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند، بنابراین احتمال ابتلا از طریق لمس یا بوسیدن فرد آلوده و یا از طریق کادر درمانی که با مبتلایان در ارتباطند، وجود ندارد.

 

هانتا ویروس از طریق تماس یا استنشاق ادرار جوندگان، مدفوع یا بزاق گسترش می‌یابد که باعث ایجاد بیماری تنفسی Hantavirus Syndrom Rmon (HPS) می‌شود.

 

از سوی دیگر CDC همچنین به وضوح بیان می‌کند که تا به امروز هیچ موردی از HPS در ایالات متحده گزارش نشده است که ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل شده باشد.

 

در مطالعه‌ای دیگر که بر روی کادر درمانی که در معرض بیماران و نمونه‌های آلوده به هانتا ویروس بودند، انجام شد، هیچ شواهدی مبنی بر بیماری یا عفونت گزارش نشده است.

 

تحقیقات اخیر نشان داده است که بسیاری از افراد که به HPS مبتلا می‌شوند بر اثر تماس با جوندگانی مانند موش آلوده شده‌اند. در این زمینه طبق گزارش CDC فقط موارد نادر انتقال انسان در شیلی و آرژانتین اتفاق افتاده است و در حال حاضر هیچ درمان و واکسن خاصی برای HPS یا COVID-۱۹ وجود ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------