شناسایی کروناویروس با کمک تراشه‌های تشخیصی مبتنی بر کریسپر



اخبار,اخبار پزشکی
پژوهشگران دانشگاه‌های "هاروارد" و "ام.آی.تی" با همکاری "پردیس ثابتی" دانشمند ایرانی، فناوری جدیدی برای شناسایی کروناویروس ارائه داده‌اند که بر فناوری کریسپر مبتنی است و چندین تراشه را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University) و دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) با همکاری "پردیس ثابتی" استاد دانشگاه هاروارد، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص مولکولی مبتنی بر کریسپر کمک کند. این فناوری، تراشه‌هایی را شامل می‌شود که می‌توانند هزاران آزمایش را به صورت خودکار انجام دهند. این تراشه‌ها می‌توانند یک نوع از ویروس را در بیش از ۱۰۰۰ نمونه شناسایی کنند و در عین حال به بررسی ویروس‌های متفاوتی از جمله کروناویروس بپردازند.

 

شاید این فناوری موسوم به " CARMEN"، روزی بتواند به پیشرفت پروژه‌های مربوط به سلامت عمومی کمک کند.

 

ثابتی گفت: گسترش کروناویروس، اهمیت ابداع ابزاری با سرعت و حساسیت بالا را برای تشخیص و نظارت بر ابتلا در جامعه نشان می‌دهد. نیاز برای ابزار نوین تشخیص و به کار گرفتن گسترده آن در جوامع، تاکنون به این اندازه ضروری نبوده است.

 

"کامرون مایهرولد" (Cameron Myhrvold)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ابزار تشخیصی مبتنی بر کریسپر، ابزار جالبی است که قابلیت برنامه‌ریزی و حساسیت بالایی دارد و استفاده از آن نیز بسیار ساده است. این ابزار می‌تواند به تشخیص در مقیاس گسترده منجر شود و به پزشکان کمک کند که از امکان ابتلای بیماران به ویروس آگاه شوند تا بتوانند بیماری را با سرعت بیشتری درمان کنند و افراد بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.

 

پژوهشگران برای ساخت یک پلتفرم آزمایشی با ظرفیت مورد نظر، از ریزسیالاتی استفاده کردند که در سال ۲۰۱۸ ابداع شده بودند و سپس تراشه‌هایی را ابداع کردند که بزرگتر از تلفن همراه هستند.

 

این فناوری، امکان انجام دادن بیش از ۴۵۰۰ آزمایش را روی یک تراشه فراهم می‌کند و می‌تواند نمونه‌های مربوط به هر بیمار را با استفاده از رمزهای فلورسنت نشان دهد. ظرفیت این فناوری با افزودن تراشه‌های بیشتر، افزایش می‌یابد.

 

این پژوهش در مجله "Nature" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------