موسیقی راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونایی



اخبار,اخبار پزشکیر
همه‌گیری کووید-19 نگرانی بسیاری برای همه ایجاد کرده و افراد با روش‌های مختلفی به آن واکنش نشان می‌دهند، اما بسیاری از افراد سعی می‌کنند با رعایت موارد بهداشتی ازجمله شستن دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، در این روزها به دلیل اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در کاهش ابتلا به این بیماری جهشی چشمگیر در فروش مکمل‌های غذایی در سه‌ماهه اول سال 2020 مشاهده‌شده است، اما در این دوران پراسترس تاثیر اندکی بر کنترل اضطراب ما دارند.

 

در مواقع بحرانی افراد به موسیقی تمایل بیشتری دارند. ما ممکن است منشاء دقیق تاثیر موسیقی بر تقویت سیستم ایمنی بدن را نشناسیم، اما به نظر می‌رسد که مغز برای دوست داشتن موسیقی طراحی‌شده است.

 

فعالیت‌های موسیقی در دوران خانه‌نشینی در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده شد که می‌توان به آوازخوانی مردم چین برای قدردانی از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و یا در کشورهای اروپایی، به نواختن پیانو در بالکن برای بالا بردن روحیه همسایگان اشاره کرد. گوش کردن به موسیقی یا نواختن آن در این روزهای حساس کمک‌کننده است.

 

بسیاری از افراد در زمان ناراحتی به موسیقی موردعلاقه خود گوش می‌دهند تا احساس بهتری داشته باشند. باکمال تعجب، بر اساس نتایج تحقیق ارائه‌شده در این زمینه تایید شده که موسیقی تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

 

نتایج تحقیق منتشرشده در نشریه Annual Research & Review in Biology  در سال 2019 نشان داد که موسیقی بر سیستم ایمنی بدن ما تاثیر دارد و موجب آرامش می‌شود و به‌نوبه خود استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

 

نتایج تحقیق دیگر در سال 2013 نشان داد، موسیقی روی نشانگرهای زیستی و سطح هورمون تاثیرگذار است و نقش مهمی در عملکردهای سیستم ایمنی بدن دارد.

 

برخی دانشمندان اظهار کردند: موسیقی همچنین میزان کورتیزول را کاهش داده و می‌تواند به‌اندازه یک داروی آرامش‌بخش در مقابله با علایم اضطراب موثر باشد.

 

موسیقی یک درمان جادویی نیست  و سیستم ایمنی بدن شما را به‌سرعت ارتقاء نمی‌دهد، اما بسیاری از محققان معتقدند که آهنگ‌های موردعلاقه شما می‌توانند در طولانی‌مدت موثرتر از دارو، باعث آرامش فردی شود.

 

استرس و اضطراب که همه ما این روزها آن را تجربه می‌کنیم، تاثیرات منفی بر بدن ما دارند. استرس کوتاه‌مدت با آزادسازی کورتیزول می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند. اما در طولانی‌مدت، میزان بالای کورتیزول در خون، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر التهاب را افزایش می‌دهد. استرس همچنین میزان لنفوسیت‌ها را کاهش می‌دهد که نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها، در بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارند. باگذشت سال‌ها، مطالعات متعدد نشان داده است که استرس "قاتل خاموش" است و افرادی که به‌طور دائم در معرض استرس هستند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرماخوردگی فصلی و آنفلوانزا، فشارخون بالا و درد معده مکرر قرار دارند.

 

در همین حال، شکل و ساختار موسیقی وقتی احساس اضطراب می‌کنیم ، تاثیرات آرامش‌بخشی به همراه دارد. بنابراین، موسیقی با کاهش استرس و اضطراب، از عوارض جانبی مضر آنها در آینده ازجمله کاهش عملکرد سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.

 

چه نوعی موسیقی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

این مورد کاملا فردی است. چه آهنگی را دوست دارید، چه ارتباطی با آن برقرار می‌کنید و ارتباط قبلی با یک آهنگ یا ژانر دارید یا خیر.

 

بااین‌حال، بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهند که صداهای طبیعت و تصنیف‌های کلاسیک آرامش بیشتری ایجاد می‌کنند. گزارشی در اواسط ماه مارس نشان داد که افراد طی این همه‌گیری عادات گوش دادن به موسیقی را تغییر دادند. بر اساس این گزارش، پخش موسیقی در سیستم‌عامل‌هایی مانند Spotify   در ایالات‌متحده 7.6 درصد کاهش‌یافته است. همچنین مردم دیگر صبح و عصر موسیقی گوش نمی‌کنند. بااین‌حال، گوش دادن به موسیقی در ساعات کاری افزایش‌یافته و کسانی که موسیقی بارگیری می‌کنند، ترانه‌های آرامش‌بخش را ترجیح می‌دهند.

 

البته، این اولین بار نیست که درباره مزایای علمی موسیقی کلاسیک می‌شنویم. باگذشت سال‌ها، نتایج بسیاری از تحقیقات نشان داده که موسیقی کلاسیک باعث آرامش روحی می‌شود، قدرت مغز را تقویت می‌کند و به تمرکز کردن و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

 

نکته آخر، هر موسیقی که دوست داشته باشید برای سلامتی شما در این روزها مفید خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------