آیا رژیم لاغری ادل برای شما مناسب است؟



اخبار,اخبار پزشکی,رژیم غذاهای سیرت
انتشار خبر کاهش وزن قابل‌توجه ادل، خواننده بریتانیایی باعث جلب توجه عمومی به رژیم لاغری او شده است که گفته می‌شود رژیم غذاهای «سیرت» نام دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینسایدر «رژیم غذاهای سیرت» (sirtfoods diet) موضوع جدیدی نیست و ادل هم مستقیماً آن را از آن نام نبرده است، اما جستجوهای اینترنتی روی گوگل درباره این رژیم غذایی اوج گرفته است.

 

این رژیم غذایی در سال ۲۰۱۶ با انتشار کتابی به نام «رژیم غذاهای سیرت» نوشته آیدان گاگینز داروساز و گلن متن، متخصص تغذیه محبوبیت پیدا کرد.

 

این رژیم غذایی شامل خوردن غذاهایی است که پروتئینی به نام سیرتوئین (sirtuin) را در بدن فعال می‌کنند و با کاهش کالری دریافتی باعث کاهش وزن می‌شوند.

 

با اینکه غذاهایی که در این رژیم غذایی گنجانده می‌شوند، سالم هستند، اما محدودیت‌های که این رژیم غذایی وضع می‌شود، دنبال کردن آن را در درازمدت برای افراد مشکل می‌کند.

 

بلوبری، توت‌فرنگی و شکلات تیره ازجمله نمونه‌هایی از غذاهای سیرت هستند که در این رژیم غذایی توصیه می‌شوند. سایر غذاهایی که پروتئین سیرتوئین را فعال می‌کنند می‌توان به چای سبز، پیاز، کرفس، جو دو سر، شابانک، کلم کیل، گردو، گندم سیاه و مرکبات اشاره کرد.

 

برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که غذاهای فعال‌کننده سیرتوئین می‌توانند به سوخت‌وساز کمک کنند و سودمندی‌های ازلحاظ افزایش طول عمر داشته باشند، اما هنوز داده‌های کافی در این مورد درک این سودمندی‌های احتمالی وجود ندارد.

 

بسیاری از غذاهای که در این رژیم غذایی توصیه می‌شوند، حاوی ترکیبات سالمی مانند ویتامین‌ها و ریزمغذی‌هایی به نام پلی‌فنول‌ها هستند که دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی هستند و به کاهش بسیاری از بیماری‌ها مزمن مربوط به افزایش سن کمک می‌کنند.

 

با اینکه این غذاهای به‌اصطلاح «سیرت» به‌طور منفرد سالم هستند و گنجاندنشان در رژیم غذایی مناسب است، شواهدی وجود ندارد که منحصر کردن گزینه‌های خوراکی به این غذاها برای شما مناسب باشد. غذاها و مواد غذایی بسیاری وجود دارند که خارج از فهرست غذاهای سیرت باقی می‌مانند، ازجمله منابع پروتئینی از گوشت مرغ تا حبوبات، چربی‌های سالم و غلات کامل.

 

محدودیت کالری در این رژیم غذایی هم مشکل‌ساز است. در این رژیم فرد باید در یک چرخه هفت‌روزه در سه روز اول فقط روزانه ۱۰۰۰ کالری و در چهار روز بعدی فقط ۱۵۰۰ کالری دریافت کردند.

 

محدود کردن دریافت کالری روزانه به کمتر از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری ممکن است شما را در معرض سوءتغذیه قرار دهد. از طرف دیگر دنبال کردن رژیم غذایی که میزان کالری دریافتی را تا این حد کاهش می‌دهد، در درازمدت بسیار مشکل است.

 

۱۰۰۰ کالری در روز کمتر از میزان توصیه‌شده روزانه برای یک کودک ۲ ساله است. بنابراین یک فرد بزرگ‌سال رعایت این رژیم سخت با انجام فعالیت‌های روزانه تداخل می‌کند.

 

همچنین در افرادی که سابقه اختلال‌های روانی مربوط به غذا خوردن دارند (مانند بی‌اشتهایی عصبی) این نوع رژیم ممکن است خطرناک باشد.

 

بااین‌همه افزودن مقداری از این غذاهای سیرت مانند چای سبز یا میوه‌های توت مانند به غذاهای روزانه فکر بدی نیست. اما اگر می‌خواهید هر نوع رژیم غذایی را بگیرید باید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------