واقعیت‌هایی تلخ درباره شیوع مرگبار کرونا از مبتلایان



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس کرونا
دانشمندان می‌گویند میزان مسری بودن ویروس کرونا در بیماران و گروه های سنی مختلف متفاوت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با گسترش روز افزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، میزان نگرانی در میان مردم نیز هر روز بیشتر می‌شود. روانشناسان می‌گویند ریشه نگرانی و ترس در ندانستن و ابهام است. هر چه میزان نادانسته‌های انسان نسبت به یک موضوع بیشتر باشد، احتمال ایجاد ترس و نگرانی فرد از آن موضوع افزایش می‌یابد. از این رو، متخصصان به طور پیوسته با مطالعه ویروس کرونا و افراد بیمار می‌کوشند به سوالات مختلف مردم در این زمینه پاسخ دهند.

 

یافته‌های محققان و دانشمندان نشان می‌دهد یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های رفتاری ویروس کرونا این است که این ویروس افراد مختلف را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی افراد به کرونای خفیف مبتلا می‌شوند و اگر تست کرونا ندهند اصلا از ابتلای خود به این ویروس پی نخواهند برد. این در حالی است که برخی دیگر پس از ابتلا برای بهبودی باید ماه‌ها در بیمارستان باقی بمانند.

 

شرایط زمانی پیچیده می‌شود که بدانیم مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا در ماه اوت اعلام کرد بیماران به مدت ۳ ماه پس از ابتلا، تست کرونایشان مثبت اعلام می‌شود و در این مدت بیماری مسری نیست.

 

با این حال، پزشکان به تازگی می‌گویند از زمانی که علائم کرونا در فرد بروز می‌کند شدت شیوع ویروس در فرد افزایش می‌یابد. افرادی که علائم بیماری را نشان نمی‌دهند تا یک هفته توانایی انتقال ویروس را دارند. این در حالی است که افرادی که شدت بیماری را نشان می‌دهند ممکن است تا بیش از دو هفته توانایی انتشار ویروس به دیگران را داشته باشند.

 

به همین دلیل مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا به بیماران مبتلا به کرونا توصیه می‌کند در خانه خود را قرنطینه کرده و از ارتباط با دیگران اجتناب کنند. خروج از قرنطینه تنها باید پس از موارد ذیل صورت پذیرد:

 

۱- به مدت دستکم ۱۰ روز از مشاهده اولین علائم کرونا گذشته باشد.

 

۲- باید فرد به مدت ۲۴ ساعت هیچ تبی نداشته و در این مدت از تب بر استفاده نکرده باشد.

 

۳- سایر علائم کرونا باید در فرد از بین رفته یا بهبود یافته باشد.

 

شیوع کرونا و نخستین قحطی گسترده جهانی

تحقیقات جدید دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد بیماران باید حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و دوباره تست کرونا بدهند تا از نبود ویروس در بدن خود اطمینان حاصل کنند. رعب آورترین بخش این تحقیقات آن است که تقریبا یک نفر از هر پنج نفر به اشتباه تست دوباره کرونایش منفی اعلام می‌شود. این بدان معناست که شمار زیادی از بهبود یافتگان از کرونا همچنان می‌توانند بدون آنکه خود بدانند به تشدید انتشار ویروس در جامعه دامن بزنند.

 

همچنین تحقیقات نشان داده است بیماران کرونایی در سنین مختلف توانایی متفاوتی در انتشار ویروس کرونا به دیگران دارند. تحقیقات جدید دانشمندان کره جنوبی بر روی ۹۱ کودک مبتلا به کرونا در ۲۲ بیمارستان نشان داد بیشتر این کودکان هیچ کدام از علائم بیماری را از خود نشان نداده اند. زمانی ابعاد موضوع پیچیده می‌شود که یافته‌ها نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند ۳ هفته یا بیشتر در مخاط بینی کودکان باقی بماند.

 

این کودکان به طور فعال ناقلان خاموش ویروس کرونا در جامعه هستند و این موضوع تهدید بزرگی در راه مبارزه و کنترل شیوع کووید ۱۹ در جامعه است. محققان بیمارستان ماساچوست آمریکا نیز پیش‌تر تایید کرده بودند میزان ویروس کرونا در مجاری تنفسی کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است و از همین رو آن‌ها قدرت بیشتری برای انتقال ویروس دارند.

 

دکتر لاول یونکر، از متخصصان بیمارستان ماساچوست آمریکا تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند افرادی که به کرونای شدید مبتلا هستند و در بیمارستان بستری شده اند باعث حجم بالای شیوع ویروس کرونا در جامعه هستند. این در حالی است که کودکان مبتلا به کووید ۱۹ که علائمی از خود نشان نمی‌دهند و در جامعه حضور دارند می‌توانند با شدت بیشتری باعث انتقال ویروس شوند. به هر میزان که ویروس در مجاری تنفسی بیشتر باشد، آن فرد می‌تواند به میزان قابل توجهی ویروس را در جامعه منتشر کند.

 

محققان انگلیسی نیز با انجام تحقیقات مختلف اعلام کردند کودکان کمترین آسیب پذیری را در مقابل کووید ۱۹ دارند، اما همین افراد می‌توانند ناقلان ویروس در جامعه باشند. یک فرد مبتلا به کرونا می‌تواند ۴۳۰ تن را به این ویروس آلوده کند. بخصوص انتقال این ویروس به افراد کهنسال می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از کرونا در جامعه را افزایش دهد.

 

متخصصان توصیه می‌کنند افراد کرونایی باید بسیار محتاط باشند و تا حداکثر زمان ممکن از قرنطینه خارج نشوند. همچنین تایید نهایی بهبودی آن‌ها از کرونا منوط به از بین رفتن علائم بیماری و منفی شدن تست کرونایشان می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------