تشخیص ابتلا به کووید-۱۹ از طریق گجت



اخبار,اخبار پزشکی,تشخیص ابتلا به کووید-۱۹ از طریق گجت
نشریه "دزرت" در مطلبی از یافته‌های یک پژوهش تازه در خصوص استفاده از گجت‌های پوشیدنی افراد، برای تشخیص به کووید-۱۹ خبرداد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری این نشریه آمریکایی، یک پژوهش جدید نشان می دهد علائم کووید-۱۹ را می توان از روی گجت های پوشیدنی (wearable devices) خیلی زودتر از نمونه برداری از شخص تشخیص داد.

 

یک پژوهش جدید توسط محققان در نیویورک نشان می دهد گجت های پوشیدنی همچون ساعت های هوشمند می توانند تغییر ضربان قلب را تشخیص دهند؛ یافته ای که می تواند ابتلای شخص به کووید-۱۹ را هفت روز پیش از تشخیص از طریق نمونه برداری از بینی جلو بیندازد. بر اساس این پژوهش این وسایل می توانند علائم بیماری را هم شناسایی کنند.

 

گجت (Gadget) چیست؟

گجت یا ابزارک به وسایل الکترونیکی یا مکانیکی کوچکی گفته می شود که برای کاربردهای خاصی طراحی شده اند و به آسانتر شدن زندگی کمک می کنند.

 

وسایلی مانند تلفنهای هوشمند و تبلتها، ابزارهای الکترونیکی کوچک مثل مسواکهای برقی، بلندگوهای بیسیم کوچک، دستگاههای پخش چند رسانه ای، چاقوهای چند کاره و پیچ گوشتی های الکترونیکی و صوتی و هر وسیله ای از این دست را می توان گجت نامید. 

 

«رابرت پی.هیرتن» (Robert P. Hirten) یکی از پژوهشگران حاضر در این مطالعه گفت: «این یافته ، آینده سلامت دیجیتال را برجسته می کند و نشان می دهد ما می توانیم از این فناوری ها برای رفع بهتر نیازهای در حال پیشرفت بهداشتی استفاده کنیم».

 

برای انجام این پژوهش از شرکت کنندگان خواسته شد از ماه آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۰ (فروردین تا شهریور)  ساعت های اپل (Apple Watch) به دست داشته باشند و به پرسش های مربوط به سلامت پاسخ دهند. تغییرات در ضربان قلب افراد شرکت کننده به عنوان شاخصی در ابتلای افراد به کووید-۱۹ اندازه گیری شد. ضمن آنکه محققان اطلاعات مربوط به علائمی مانند تب، لرز، خستگی، بدن درد، سرفه خشک و موارد دیگر را هم جمع آوری کردند.

 

این نخستین بار نیست که محققان بر استفاده از فناوری برای تشخیص ویروس کرونا تاکید می کنند، از ابتدای همه گیری کووید-۱۹ در سال گذشته، ناسا دستگاهی داشت که به مردم هشدار می داد صورت خود را لمس نکنند. سنگاپور هم استفاده از یک اپلیکشین ردیابی یا یک گجت پوشیدنی را برای پیگیری موارد مبتلا کووید-۱۹ مطرح کرده بود. هاوایی هم پیشنهاد داد که از این دست گجت ها برای ردیابی افرادی که در طول بیماری همه گیر از این ایالت بازدید کرده اند استفاده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------