مصرف نوشیدنی های قندی و خطر افزایش دو برابری سرطان روده در زنان



سرطان روده،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
با افزایش نرخ ابتلا به سرطان روده در بین جوانان، نتایج مطالعه جدید نشان می دهد مصرف بیش از حد نوشیدنی های حاوی قند عامل این روند صعودی، حداقل در زنان، است.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان دانشگاه واشنگتن، زنانی که روزانه دو بار یا بیشتر نوشیدنی‌های حاوی قند نظیر نوشابه گازدار، آبمیوه یا نوشابه‌های ورزشی و انرژی زا مصرف می‌کنند دو برابر با خطر سرطان روده قبل از ۵۰ سالگی روبرو هستند.

 

این مطالعه شامل بیش از ۹۵ هزار زن بود که از ۲۵ تا ۴۲ سالگی، اطلاعات مربوط به رژیم غذایی شأن را هر ۴ سال یکبار ارائه می‌کردند.

 

در طول ۲۴ سال پیگیری وضعیت این زنان، ۱۰۹ زن مبتلا به سرطان روده شده بودند.

 

محققان با بررسی اطلاعات تغذیه‌ای این زنان دریافتند نوشیدن زیاد نوشابه‌های حاوی قند در بزرگسالی با ریسک بالاتر بیماری مرتبط است. حتی این احتمال در زنانی که در ابتدای جوانی بیشتر نوشابه‌های قندی مصرف کرده بودند بیشتر بود.

 

این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه این نوع نوشیدنی‌ها در بزرگسالی با ۱۶٪ خطر بالاتر ابتلاء به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد، اما در زنان ۱۳ تا ۱۸ سال، هر نوشیدنی با ۳۲٪ افزایش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ قبل از ۵۰ سالگی ارتباط داشت.

 

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که جایگزینی نوشیدنی‌های حاوی قند با نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی، قهوه یا شیر با کاهش ۱۷ تا ۳۶ درصدی خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ همراه است.

 

«این کائو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و مصرف سایر نوشیدنی‌های سالم، انتخاب بهتر و عاقلانه تری برای سلامتی در درازمدت است.»

 

به گفته محققان افرادی که نوشیدنی‌های حاوی قند مصرف می‌کنند به احتمال زیاد دچار اضافه وزن یا چاقی و دیابت نوع ۲ هستند که همگی می‌توانند خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------