نماینده مجلس: آقای وزیر؛ وقتی می‌گوییم تخت خالی نداریم، بلوا نیست واقعیت است/ تعداد فوتی‌های کرونا خیلی بیشتر از آمار اعلامی است



معین الدین سعیدی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
صحبت‌های امروز صبح وزیر بهداشت درباره وجود 400 تخت خالی در سیستان و بلوچستان واکنش‌های زیادی در پی داشت. معین الدین سعیدی نماینده‌ چابهار یکی از منتقدان جدی صحبت های نمکی بود.

به گزارش ایلنا، وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان روز به روز وخیم‌تر می شود و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها نسبت به یکسال و نیم گذشته بی سابقه است.

 

این روزها پای صحبت های هر یک از شهروندان سیستان و بلوچستانی  که می نشینی یا داغدار عزیزی است که بر اثر کرونا از دست داده و یا به گونه‌ای‌ درگیر این ویروس خانمان سوز است .

 

بیماری کرونا در این استان تا حدی ریشه دوانده که مردم یک صدا خواستار واکسن شده اند و کارزاری برای درخواست واکسن در استان راه اندازی کرده و در نامه ای با هزاران امضا خواستار دریافت واکسن شده‌اند تا جان خود و عزیزان‌شان را از مرگ نجات دهند.در این میان اما، مسئولان استانی و کشوری  نه تنها رنج مردم از این ویروس منحوس را  نادیده می‌انگارند که برخی از آنها به جای حل مسئله ، صورت مسئله را پاک کرده و شهروندان را مقصر اصلی قلمداد می‌کنند.

 

وزیر بهداشت و درمان گلایه های مردم و رسانه ها از وضعیت بهداشت و درمان و این روزهای سیاه کرونایی و کمبود امکانات در سیستان و بلوچستان را بلوا دانسته و معتقد است که با 400 تخت خالی در استان هیچ مشکلی در حوزه درمان وجود ندارد. این در حالی است که صحبت های یکی از نمایندگان مردم و تصاویر منتشر شده از مردم سرم به دست در پارک‌ها و صحبت های همراهان بیماران کرونایی و خانواده فوتی ها ،درستی سخنان او را زیر سئوال می برند.

 

حرف های وزیر بهداشت را تأیید نمی‌کنم

نماینده مردم چابهار،کنارک، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا می گوید: آقای وزیر بهداشت گفته اند که درخصوص سیستان و بلوچستان بلوا می کنند سئوال من این است که کدام بلوا؟ایشان بفرمایند اینکه ما در جنوب سیستان و بلوچستان از پهنه جاسک تا راسک کمتر از 300 تخت داریم بلواست؟ آیا اینکه حتی یک بخش عفونی در این پهنه وجود ندارد بلواست؟ آیا اینکه فقط یک متخصص عفونی داریم بلواست؟ آیا صف افرادی که پشت در بیمارستان ها منتظر یک تخت خالی هستند بلواست؟ نه هیچکدام بلوا نیست واقعیت است.

 

معین الدین سعیدی می گوید: من حرف وزیر بهداشت درباره تخت های خالی در حوزه انتخابیه خودم را  به هیچ وجه تایید نمی کنم، من از زحمات جهادگران سلامت و رسانه ها ممنونم اما صحبت های آقای وزیر قطعا به دلیل اطلاعات غلطی است که به ایشان داده شده است.

 

اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی ْسایر بخش‌ها را به تعطیلی کشاند

نماینده مردم چابهار می گوید: در چابهار بخش CPU به کرونا اختصاص یافته است این یعنی اینکه تختی اضافه نشده بلکه بخش ها تعطیل می شوند. در 5 شهرستان تحت نظر بنده تنها یک پزشک عفونی وجود دارد آیا این کمبود نیست؟ افرادی که در اثر کرونا به بیمارستان ها مراجعه می کنند حتی اگر درصد بالایی از ریه هایشان درگیر باشد با وضعیت فعلی ، بستری نمی شوند.

 

آمارهای بیماران کرونایی و فوتی ها خیلی بیشتر از آمار اعلامی است

سعیدی می گوید:  کیت تشخیص کرونا در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی استان وجود ندارد و چون در  روستاها تعداد زیادی از افراد بدون آنکه مشخص شود کرونا داشته‌اند یا خیر فوت می‌کنند؛ این افراد جزء آمار کرونایی‌ها به حساب نمی‌آیند،بنابراین مسئولان  باید همه این مسائل را مد نظر بگیرند.

 

او می گوید: مگر سیستان و بلوچستان خط مقدم جبهه بهداشتی کشور نیست؟ مگر نقطه ورود بیماری های عفونی نیست؟ پس چرا وزیر بهداشت به استان نمی آید ؟ مسئولین به همه جا سفر می کنند اما به استانی که بیشترین نیاز برای حضورشان دارد نمی روند. ما نمی توانیم فقط مجیز گوی آقایان باشیم . در حال حاضر هیچ خانواده ای در کنارک، قصرقند، دشتیاری و چابهار نیست که به گونه ای درگیر این بیماری نباشند.من نمی دانم آمار آقای وزیر بر چه اساسی داده شده است.

 

وضعیت دشتیاری فاجعه بار است

نماینده مردم چابهار می گوید: وضعیت شهرستان دشتیاری بسیاری فاجعه بار است و حتی یک بیمارستان محلی هم ندارد‌. کیت تشخیصی هم وجود ندارد لذا افراد فوت می کنند بدون آنکه ریشه بیماری شان مشخص شود .اگر فوتی های جنوب سیستان و بلوچستان با مدت مشابه مقایسه شود عمق فاجعه و افزایش فوتی ها مشخص می شود.

 

  سعیدی می گوید: باید واقعیت ها را گفت، مسئولان تا کی می خواهند صورت مسئله را پاک کنند. روز گذشته آمار فوتی های کرونای استان را 26 نفر اعلام کردند در صورتی که آمار چند برابر این تعداد است اما مشخص نمی‌شود چون به دلیل نبود کیت تشخیص کرونا، افراد مراجعه نمی کنند و آمار هم نامشخص باقی می ماند.

 

 وی می گوید: مردم دارند تلف می شوند بسیاری از افراد بی شناسنامه مبتلا می شوند اما آمارشان ثبت و ضبط نمی شوند. ما ونتیلاتور، داروی رمدیسیور و اکسیژن ساز به شدت نیاز داریم.

 

سعیدی در ادامه می گوید: از مردم هم می خواهیم رعایت کنند اما در بسیاری از موارد نمی توان کاری کرد برای مثال وقتی روستایی آب ندارد ما نمی توانیم به مردم بگوییم بیرون نروید و آب مصرفی تان را تامین نکنید.

 

181 تخت خالی بیمارستانی در ایرانشهر

 در حالی که بسیاری از مردم ایرانشهر از کمبود اقلام دارویی و حتی یک سرم قندی و نمکی در این شهرستان و شهرهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خبر می دهند و تصاویر بیماران سرم به دست در پارک های این شهرستان در شبکه های اجتماعی منتشر شده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نظر دیگری دارد و معتقد است که مشکلی در حوزه امکانات درمانی در 12 شهرستان تحت نظر این دانشگاه وجود ندارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این باره می گوید: در  دو هفته اخیر 12 شهرستان تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با افزایش میزان ابتلا به کرونا  روبرو بود که در بسیاری از موارد افراد بصورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده اند.

 

کامران کردی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه مشکلی در حوزه امکانات بهداشتی و درمانی در ایرانشهر وجود ندارد، می گوید: از مجموع 262 تخت مخصوص بیماران کرونایی، 81 تخت اشغال است و باقی تخت ها خالی است.

 

وی می‌گوید: امکان ندارد بیماری مراجعه کند و در صورت نیاز به بستری، به دلیل عدم وجود تخت خالی بستری نشود.

 

کردی می گوید: استان سیستان وبلوچستان جزء استان هایی است که پایین ترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را دارد و باید در این مورد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

 

وی در باره رصد بیماری کرونا در روستاها می گوید: در تمام روستاها خانه بهداشت و بهورز وجود دارد که نمونه برداری را انجام داده و در صورت  مثبت بودن تست، افراد قرنطینه و یا به مراکز درمانی منتقل می شوند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر می گوید: با توجه به شایعاتی که درخصوص واکسن ها شده ، اقبال نسبت به واکسینه شدن کاهش یافته اما در حال حاضر سن واکسینه به بالای 50 سال در استان رسیده و افراد بالای 50 سال می‌توانند برای دریافت واکسن به مراکز مشخص شده مراجعه کنند‌.

 

***

 

وزیر دروغ می‌گوید یا این بیمارستان‌های صحرایی؟

برترین ها نوشت: در روزی که سعید نمکی، وزیر بهداشت، در پاسخ‌به انتقادها از اوضاع کرونا در سیستان بلوچستان، گفت «بلوا» نکنید و مدعی‌شد وجود ۴۰۰ تخت خالی در استان خالی است، سازمان برنامه‌و‌بودجه ۱۰۰میلیون‌تومان برای برپایی دو بيمارستان صحرايی تنفسی در سیستان و بلوچستان فورا اختصاص داده.

 

احسان بداغی روزنامه‌نگار، در توییتر پرسیده: «اگر وزیر درباره تخت های خالی دروغ نگفته، دلیل ساخت بیمارستان صحرایی چیست؟»

 

اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------