"سن " عامل مستقلی برای ابتلا به بیماری کرونا محسوب نمی‌شود



عضو هیات علمی گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: فاکتور " سن "، عامل مستقلی برای ابتلا به بیماری کرونا یا عاملی برای محافظت محسوب نمی‌شود و این تصور که سالمندان به دلیل سن بالا، بیشتر از دیگر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند، اشتباه است.

به گزارش ایرنا،  دکتر یدالله ابوالفتحی ممتاز  روز چهارشنبه با اشاره به انعکاس برخی اظهارنظرها از قول متخصصان و کارشناسان در زمینه ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری کرونا مبنی بر اینکه سالمندان بیشتر از دیگر گروه های سنی در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس می‌باشند، تاکید کرد: این باور اشتباه است و قشر سالمندان نیز مانند همه گروه های سنی، در معرض ابتلا قرار دارند همانطور که کودکان نیز جزو مبتلایان به ویروس کرونا می‌باشند.

 

وی تصریح کرد: در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در کشور، به دلیل کاستن از ترس اجتماعی نسبت به این بیماری، اطلاعاتی مبنی بر اینکه سالمندان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند و نوزادان و کودکان از خطر ابتلا به این ویروس دور هستند، منتشر شد درصورتی که این اطلاعات نادرست است چرا که در بین بیماران از همه گروه های سنی وجود دارند.

 

ابوالفتحی ممتاز افزود: میانگین سنی مبتلایان به کرونا ویروس، ۵۰ سال است و میانه سنی مبتلایان نیز ۴۵ سال می باشد، یعنی نیمی از مبتلایان، کمتر از ۵۰ سال و نیمی از آنان، بالاتر از ۵۰ سال سن داشته اند، بنابر این سالمندان نیز مشابه دیگر گروه های سنی در معرض خطر ابتلا هستند و سن آنان نقشی در ابتلای بیشتر آنان ندارد و هر فرد در هر گروه سنی که دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی – عروقی یا ضعف سیستم ایمنی باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلاست.

 

خانواده‌ها از تذکر و امر و نهی سالمندان در منزل برای رعایت نکات بهداشتی بپرهیزند

 

این عضو هیات علمی دانشگاه، همچنین بر حفظ آرامش سالمندان در قرنطینه خانگی تاکید کرد و گفت: خانواه ها از تذکر زیاد و امر و نهی به سالمندان برای رعایت نکات بهداشتی بپرهیزند، چرا که سبب ترس و اضطراب بیشتر آنان شده و مطالعات نشان داده که بالا رفتن استرس و اضطراب، باعث ضعف در سیستم ایمنی افراد می شود، که در نهایت، خطر ابتلا به بیماری را بیشتر می کند.

 

ابوالفتحی ممتاز افزود: خانواده ها باور داشته باشند که سالمندان به دلیل تجربه شان، تعهد بیشتری نسبت به دیگر افراد خانواده در رعایت نکات بهداشتی دارند.

 

این متخصص حوزه سالمندی به سالمندان و دیگر افراد جامعه توصیه کرد: به جای دریافت حجم بالایی از اطلاعات از طریق رسانه ها و فضای مجازی که سبب بالا رفتن استرس و اضطراب و در نتیجه، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن افراد در مبارزه با ویروس کرونا می شود، با انجام بعضی اقدامات، از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

 

وی، " نداشتن رفتارهای وسواس گونه در رعایت نکات بهداشتی، انجام ورزش منظم روزانه، نوشیدن مایعات زیاد (آب و آبمیوه)، رعایت فاصله گذاری در میان اعضای خانواده و با افراد دیگر، پرهیز از سفرهای درون و برون شهری، استفاده از عصای شخصی برای حفظ تعادل و پرهیز از دست زدن به در و دیوار یا دستگیره های در و ... برای حفظ تعادل، استفاده از آسانسور در ساختمان با رعایت نکات بهداشتی و در صورت امکان، داشتن ذخیره دارویی مورد نیاز و به تعویق انداختن ویزیت پزشک  " را از جمله نکات لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ذکر کرد.

 

ابوالفتحی ممتاز، همچنین به سالمندان و دیگر گروه های سنی سفارش کرد: حتی الامکان در این شرایط کرونایی کشور، از انجام سفرهای درون و برون شهری پرهیز کنند ولی در صورتی که سفر ضروری پیش آمد، حتما وسایل شخصی و داروهای مورد نیازشان را به همراه داشته باشند.

 

وی افزود: در این ایام و با ماندن در خانه، درصورت بروز تعارض در میان افراد خانواده، حتما نسبت به " مدیریت " این مشکلات توجه شود تا همه در آرامش این ایام را سپری کنند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------