8 مورد از مشکلات روزمره سالمندان را بشناسیم



مشکلات روزمره سالمندان

 

با افزایش سن و ضعیف شدن اعضای بدن چالش های روزمره منحصر به فردی برای افراد ایجاد میشود گاهی اوقات این مشکل موقتی است و گاهی ممکن است سال ها باقی بماند صرف نظر از این چالش هایی که سالمندان با آن روبرو هستند پرستار سالمند در منزل می تواند محیطی ایجاد کند که به سالمندان کمک می کند تا بر مشکلات و موانع روزمره غلبه کنند.

 

در این مقاله به بررسی برخی مشکلات روزمره سالمندان آشنا میشویم که با شناخت آن میتوانیم به عزیزان سالخورده مان کمک کنیم پس با ما همراه باشید.

 

چرا باید مشکلات روزمره سالمندان را بشناسیم؟

افراد مسن با چالش هایی روبرو می شوند که در دوران جوانی فکر می کردند ساده و دست نیافتنی است. تغییرات در توانایی های شناختی و فیزیکی و فرصت های اجتماعی ممکن است برخی از سالمندان را به مسیر تاریک انزوا، اختلال و افسردگی سوق می دهد اما این موارد میتواند با دانش نگهداری از سالمند به صورت خاص تا حدودی اوضاع را بهبود می دهد اما باید بدانید که قیمت پرستار سالمند طبق کاری که انجام می دهد متفاوت است.

 

افسردگی رایج ترین مشکل دوران سالمندی

هر از گاهی احساس ناراحتی بخشی طبیعی از زندگی است اما اگر این احساسات برای چند هفته ادامه داشته باشد نشانه افسردگی است و افراد مسن بیشتر از بقیه دچار افسردگی می شوند.

 

افسردگی یک اختلال خلقی جدی است که به شدت بر تصمیم گیری، رفتار و تفکر تأثیر می گذارد اگرچه این اختلال روانی در سالمندان شایع است اما اکثر سالمندان با وجود درد و مشکلات جسمی از زندگی خود راضی هستند کم رنگ شدن نسبی پیوندهای اجتماعی و از دست دادن همسر و دوستان میتواند باعث شود که فرد مسن احساس تنهایی و افسردگی کند.

 

افسردگی در سالمندان شایع است و هفت درصد از سالمندان را مبتلا می کند و می تواند یکی از عوارض بیماری های مزمن باشد اما پیروی از سبک زندگی سالم و حفظ روابط اجتماعی در پیشگیری از افسردگی در سالمندان موثر است.

 

افسردگی رایج ترین مشکل دوران سالمندی

 

زوال عقل در سالمندان

یکی از شایع ترین مشکلاتی که با افزایش سن بیشتر ظاهر می شود زوال عقل است این بیماری شایع مرتبط با سلول های مغزی است که نزدیک به 50 میلیون سالمند را در سراسر جهان گرفتار میکند.

 

به عنوان مثال بیماری آلزایمر که به عنوان یک بیماری مرتبط با آن طبقه بندی می شود سالانه جان پنج میلیون نفر بالای 65 سال در ایالات متحده را تهدید می کند.

 

واضح و آهسته صحبت کردن، محدود کردن حواس ‌پرتی‌ها، حفظ آرامش و اعتماد به نفس، تقسیم وظایف به مراحل قابل کنترل و کمک به یادآوری خاطرات گذشته راه‌های موثری برای برقراری ارتباط با این سالمندان است که اعضای خانواده و پرستاران میتوانند با انجام این تکنیک ها به طور موثر با این عزیزان ارتباط برقرار کنند.

 

خطر سوء تغذیه افراد سالخورده

پیری یک پدیده طبیعی است که با تغییرات فیزیولوژیکی همراه است روند این تغییرات در افراد مختلف یکسان است اما سرعت آنها متفاوت است یکی از مهم ترین کارها در این دوران توجه به میزان غذای مصرفی سالمندان است.

 

افزایش سن با کاهش تدریجی فعالیت بدنی و افزایش بیماری های مزمن همراه است اما به نظر می رسد اصلاح رژیم غذایی سالمندان تا حد زیادی از مشکلات این دوره جلوگیری می کند یا بروز آنها را کاهش می دهد پس توجه به مسائل وضعیت تغذیه سالمندان برای حفظ سلامت این عزیزان حائز اهمیت است.

 

کمبود مواد مغذی می تواند ناشی از فراموشی یا استرس در افراد باشد اما با مصرف میوه و سبزیجات کافی و کاهش چربی اشباع شده و نمک می توان سوء تغذیه را به راحتی درمان کرد.

 

چالش های رانندگی در دوران سالمندی

در کلانشهر هایی مانند تهران که رانندگی ایمن معقوله ای بسیار مهم است افراد مسنی که نمی خواهند رانندگی کنند ممکن است در انجام کارهای شخصی مهم مانند قرار ملاقات با پزشک و فعالیت های اجتماعی مشکل داشته باشند پرستار سالمند تهران میتواند این نیاز آنان را رفع کند.

 

از دست دادن مهارت های رانندگی قابل اعتماد در سالمندان می تواند منجر به انزوا شود و حتی مرگ نابهنگام در زمان جابجایی برای آن ها اتفاق بیفتد با حمایت دلسوزانه پرستاران اعزامی موانع زندگی روزمره افراد سالخورده برطرف خواهد شد.

 

زمین خوردن بی اختیار در سالمندان

 

 زمین خوردن بی اختیار در سالمندان

 

این روزها مشکلات سختی مانند شکستگی در حال افزایش است اگر از سالمندان مراقبت می کنید خوب است دلایل بروز این اتفاق را بدانید تا از آنها پیشگیری کنید یکی از رایج ترین مشکلات سالمندان عدم تعادل و خطر زمین خوردن است. راه رفتن و حفظ تعادل بدن با عملکرد گوش، چشم، پا و مغز ارتباط دارد.

 

زمین خوردن شایع ترین نوع آسیبی است که بزرگسالان تجربه می کنند. ضعف در بدن افراد مسن را به طرق مختلف آسیب پذیر می کند پس به دلیل از دست دادن قدرت و انعطاف عضلانی افراد مسن ممکن است مشکلات در تعادل بیشتری داشته باشند و احتمال شکستگی استخوان نیز وجود داشته باشد.

 

سالمندانی که به طور منظم ورزش می کنند می توانند با تقویت عضلات خود از تعادل بدنی بهتری برخوردار شوند بعلاوه مراقبان سالمندان با همراهی سالمندان می توانند در منزل از آسیب های ناشی از سقوط جلوگیری می کنند.

 

فراموشی در مصرف داروها رایج ترین مشکل روزمره سالمندی

هنگامی که سالمندان مجبور به مصرف چندین دارو در ساعات مختلف در روز هستند ممکن است گیج شوند یا فراموش کنند و حتی دوز یا داروی اشتباه را در زمان نامناسب مصرف کنند هر یک از این عوامل می تواند باعث مشکلات در سلامتی آنان شود.

 

امروزه با پیشرفت هایی در تکنولوژی مصرف به موقع دارو آسان تر میشود به عنوان مثال می ‌توانید زنگ هشداری را روی تلفن خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که چه زمانی دارو را مصرف کنید.

 

همراه داشتن یک فرد حرفه ای برای نظارت بر مصرف دارو می تواند از مشکلات احتمالی فراموشی دارو یا مسمومیت دارویی سالمندان جلوگیری کند.

 

سالخوردگی و از دست دادن شنوایی و بینایی

شروع اختلالات حسی معمولاً افراد مسن بالای 70 سال را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از مشکلات رایج در میان سالمندان پیرگوشی در سالمندان است که استفاده از وسایل کمکی مانند سمعک در بازیابی شنوایی سالمندان بسیار کمک کننده است.

 

مشکل در بینایی نیز می تواند تحت تأثیر بیماری هایی مانند آب مروارید، گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی قرار گیرد و استفاده از عینک میتواند در این زمینه به سالمندان کمک کند. استفاده از نور مناسب در شب در مناطقی که افراد مسن تردد می کنند بسیار مهم است بعلاوه تغییرات کوچک در منزل می تواند زندگی روزمره را برای سالمندان مبتلا به مشکلات بینایی آسان تر کند.

 

 سالخوردگی و از دست دادن شنوایی و بینایی

 

بی اختیاری در کنترل ادرار در سنین بالا

یکی از دلایل اصلی مشکلات مثانه و یبوست در سالمندان بیماری های مزمن و تغذیه نامناسب است. در افرادی که در مراحل پایانی آلزایمر هستند بی اختیاری ادرار نیز می تواند رخ دهد در این مرحله از بیماری سالمندان ممکن است فراموش کنند که به دستشویی بروند یا متوجه نشوند که باید برای ادرار کردن به دستشویی بروند.

 

مطمئن شوید که سالمند به طور منظم استراحت می کند و راهروهای منتهی به حمام کاملاً مرتب و بدون مانع بوده و از نور مناسبی برخوردار است.

 

سخن آخر

با گذشت زمان و افزایش سن مشکلات روزمره سالمندان افزایش می یابد و آنها نیاز به مراقبت ویژه دارند زیرا آنها حساس ترین اعضای خانواده هستند اما می توانید به درستی با آنها برخورد کنید و خطر مشکلات رایج سالمندان را کاهش دهید.

 

ولی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دلیل مشغله کاری نمی توانید از سالمندان مراقبت کنید بهترین راه حل استخدام پرستار برای نگهداری از سالمندان است. شما می توانید این کار را از طریق ارائه دهندگان خدمات پرستاری در منزل معتبر انجام دهید.

 

 



بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024