آیا عمل دیسک کمر خطرناک است؟



دیسککتومی، نوعی جراحی برای برداشتن زائده های فتق دیسک کمر است که موجب فشردگی ریشه عصب نخاعی شده است. این جراحی بصورت میکرودیسککتومی یا جراحی بسته دیسک کمر انجام میشود که در آن، جراح از میکروسکوپ مخصوص برای مشاهده دیسک و اعصاب استفاده می کنند.

 

این نمای بزرگتر به جراح اجازه میدهد تا از یک برش جراحی کوچکتر استفاده کند. در نتیجه این امر باعث میشود آسیب کمتری به بافت اطراف وارد شود.

 

قبل از برداشتن زائده های دیسک، ممکن است قطعه کوچکی از استخوان (به نام لامینا) از مهره آسیب دیده برداشته شود. به این کار، لامینوتومی یا لامینکتومی گفته میشود. این کار به جراح اجازه می دهد تا فتق دیسک را بهتر ببیند. دیسککتومی معمولا در بیمارستان انجام می شود. بیمار در طول جراحی، بیهوش بوده یا تحت بی حسی قرار میگیرد و احتمالا به مدت یک روز هم بستری شود.

 

عمل دیسک کمر,دیسککتومی,جراحی بصورت میکرودیسککتومی

جراحی دیسککتومی

 

فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک، که بیرون زدگی یا پاره شدگی دیسک نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که مایع ژله مانند داخل دیسک بین مهره ای ستون فقرات، در اثر پارگی پوسته بیرونی دیسک، بیرون میریزد. منظور از دیسک، تک تک بالشتک هایی است که ما بین مهره های ستون فقرات قرار دارد.

 

این دیسک ها به عنوان بالشتک های ضربه گیر عمل میکنند و از برخورد قطعات استخوانی ستون فقرات به یکدیگر جلوگیری می کنند. با این حال، با گذشت زمان، دیسک آسیب می بیند و این آسیب دیدگی منجر به پارگی آن می شود.

 

هنگامی که پوسته ی خارجی دیسک می شکند یا پاره میشود، مواد داخلی‌ دیسک به بیرون تراوش میکنند و می توانند روی نزدیک ترین اعصاب فشار بیاورند، در نتیجه فتق دیسک ایجاد می شود.

 

علائم فتق دیسک چیست؟

گزگز و خواب رفتگی دست و پا یکی از شایع ترین علایم فتق دیسک است. بسته به قسمتی از ستون فقرات که تحت تأثیر این عارضه قرار گرفته است، علائم نیز متفاوت است. اگر فتق دیسک در گردن ایجاد شود، ممکن است فرد درد شانه یا درد بازو داشته باشد.

 

اما اگر فتق دیسک، در قسمت پایین کمر رخ دهد، علائم ممکن است شامل گزگز، بی حسی، درد و ضعف در پشت بدن، باسن و حتی پاها، کاملا شبیه درد سیاتیک باشد. همچنین، شدت درد به میزان فشار دیسک به عصب بستگی دارد.

 

جراحی بسته دیسک کمر,فتق دیسک چیست,علائم فتق دیسک چیست

علائم فتق دیسک

 

فتق دیسک چگونه تشخیص داده می شود؟

بسیاری از مردم، از جستجوگر گوگل برای تشخیص بیماری خود استفاده می کنند، که این روش، تشخیص دقیقی به آنها ارائه نمی دهد. اگر فکر میکنید دچار فتق دیسک شده اید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک، چندین آزمایش را برای تشخیص دقیق بیماری شما انجام می دهد و روش های درمانی را برایتان شرح میدهد. این آزمایش‌ها شامل تست های تصویربرداری مانند اسکن ام آر آی و عکسبرداری با اشعه ایکس است.

 

گزینه های درمانی برای فتق دیسک

خبر خوب این است که این بیماری ممکن است در عرض شش ماه خودبخود بهبود یابد. با این حال، اگر کنترل درد سخت باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند از داروهای بدون نیاز به نسخه مانند داروهای مخدر و شل کننده های عضلانی استفاده کنید.

 

با این حال، مصرف دارو فقط یک راه حل کوتاه مدت است. اگر این عارضه پس از مصرف دارو هم بهبود نیافت، پزشک ممکن است درمان‌های دیگری مانند فیزیوتراپی یا تزریق کورتیزون را تجویز کند.

 

با اینحال، برای بیمارانی که پس از امتحان این گزینه های درمانی محافظه کارانه، باز هم احساس بهبودی نمیکنند، ممکن است جراحی فتق دیسک توصیه شود. خوشبختانه، این جراحی، چندان هم تهاجمی نیست و زمان بهبودی سریعی دارد.

 

چرا جراحی انجام می شود؟

جراحی برای کاهش درد انجام می شود و به فرد امکان می دهد حرکت و عملکرد طبیعی خود را به دست بیاورد.

 

شما و پزشکتان، ممکن است جراحی را در نظر بگیرید، اگر:

– پا درد شدیدی داشته باشید، گزگز و خواب رفتگی دست و پا داشته باشید که شما را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارد.

– علائم درد پای شما پس از حداقل ۶ هفته درمان غیرجراحی، بهبود نیابد.

– نتایج معاینه فیزیکی نشان دهد که شما ضعف، از دست دادن حرکت یا احساس غیر طبیعی دارید، که احتمالاً با جراحی بهبود یابد.

 

در صورت ابتلا به سندرم دم اسبی، جراحی اضطراری است. علائم این عارضه عبارتند از:

– از دست دادن کنترل روده یا مثانه.

– ضعف در پاها (معمولاً هر دو پا).

– بی حسی یا گزگز در باسن، ناحیه تناسلی یا پاها (معمولاً هر دو پا).

 

تشخیص فتق دیسک,گزینه های درمانی برای فتق دیسک,جراحی برای کاهش درد

بعد از جراحی بسته دیسک کمر

 

بعد از جراحی چه می شود؟

بعد از جراحی فتق دیسک کمر و به محض از بین رفتن اثرات بیهوشی، پزشک از شما میخواهد که از تخت بلند شوید و راه بروید. حین بهبودی می توانید از داروهای تجویزی برای کنترل درد استفاده کنید. می توانید به آرامی ورزش کنید و سایر فعالیت های روزمره را از سر بگیرید.

 

موارد دیگری که باید در مورد آنها آگاه باشید، عبارتند از:

– ممکن است در اوایل کار، نشستن برایتان راحت نباشد. اکثر بیماران از نشستن بیش از ۱۵ یا ۲۰ دقیقه، اجتناب می کنند. اما نشستن نیز با گذشت زمان برایتان راحت تر خواهد شد.

 

– در چند هفته اول تا جایی که می توانید پیاده روی کنید. بلند شدن مکرر برای راه رفتن، به کاهش خطر تشکیل بافت اسکار بیش از حد کمک می کند.

 

– بسیاری از افراد می توانند بلافاصله پس از جراحی به سر کار و فعالیت های روزانه خود برگردند. در برخی موارد، پزشک ممکن است برنامه توانبخشی را پیشنهاد دهد. این برنامه توانبخشی ممکن است شامل فیزیوتراپی و تمرینات خانگی باشد.

 

– اگر در دفتر کار می کنید، میتوانید ۲ تا ۴ هفته دیگر به سر کار خود بازگردید. اگر شغل شما به فعالیت فیزیکی نیاز دارد (مانند بلند کردن اجسام یا کار با ابزارآلاتی که ارتعاش دارند)، میتوانید ۴ تا ۸ هفته پس از جراحی به سر کار خود بازگردید.

 

خطرات

مانند هر جراحی دیگری، این جراحی نیز خطرات خاص خود را دارد.

 

– جراحی همیشه باعث درمان فرد نمیشود، یا ممکن است بهتر از درمان های دیگر عمل نکند.

– خطر آسیب جزئی به ستون فقرات یا اعصاب وجود دارد.

– خطر عفونت وجود دارد.

– بیهوشی نیز خطراتی دارد.

 

از چه مواردی باید آگاه باشیم

اگر علائم مربوط به فتق دیسک را دارید، بهترین کار این است که برای معاینه به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. آنها ریشه مشکل را پیدا کرده و یک برنامه درمانی مناسب برای شما پیشنهاد می کنند. دیسککتومی برای فتق دیسک کمر ممکن است نسبت به درمان غیرجراحی درد را سریع‌تر تسکین دهد. اما مشخص نیست که آیا جراحی در درمان بعدی که ممکن است مورد نیاز باشد تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

 

افرادی که دیسککتومی استاندارد یا میکرودیسککتومی انجام داده اند، یک سال پس از جراحی، میزان بهبودی مشابهی را گزارش کرده اند.

 

عمل فیوژن ستون فقرات نیز روشی است که استخوان‌های پشت را به یکدیگر متصل می‌کند. انجام فیوژن ستون فقرات در قسمت پایین کمر، پیچیده است و معمولاً همراه با دیسککتومی انجام نمی شود. اگر پزشک به شما پیشنهاد می کند که همراه با دیسککتومی، فیوژن نیز انجام دهید، باید برای تصمیم گیری، نظر پزشک دیگری را نیز جویا شوید.

 

شکل جدیدتر دیسککتومی، جراحی لیزری کمر است که از پرتوهای لیزر (دیسککتومی لیزری) در آن استفاده می کنند و این روش، هنوز در مرحله تحقیق می باشد.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

    X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

    Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024