سروتونین ممکن است نقش مهمی در کووید طولانی مدت داشته باشد



کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تحقیقات جدید شواهدی را نشان می‌دهد که بقایای ویروس کووید۱۹ ممکن است برای ماه‌ها در روده برخی از بیماران باقی بماند و در ماندگاری علائم بیماری معروف به "کووید طولانی مدت" موثر باشد.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، به نظر می‌رسد بقایای ویروس باعث کاهش سطح ماده شیمیایی سروتونین می‌شوند که ممکن است علت بروز علائمی مانند خستگی، مه مغزی و از دست دادن حافظه را توضیح دهد.

 

حدود ۲۰ درصد از افرادی که عفونت کووید ۱۹ داشته اند علائمی دارند که ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد که به این وضعیت "کووید طولانی مدت" اطلاق می‌شود.

 

«مایان لوی»، نویسنده ارشد از دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «بسیاری از جنبه‌های زیست‌شناسی اساسی که زمینه‌ساز بیماری کووید است، نامشخص مانده است. در نتیجه، ما فاقد ابزارهای مؤثر برای تشخیص و درمان بیماری هستیم.»

 

برای این مطالعه، محققان اثرات طولانی مدت کووید را در نمونه‌های خون و مدفوع بدست آمده از مطالعات بالینی مختلف و در مدل‌های حیوانی کوچک ارزیابی کردند.

 

محققان دریافتند که برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت چند ماه پس از ابتلاء به بیماری، آثاری از ویروس کرونا در مدفوع خود داشتند.

 

بر اساس این مطالعه، این ویروس باقیمانده سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا پروتئین‌هایی به نام اینترفرون ها را آزاد کند که با ویروس مبارزه می‌کنند.

 

سپس اینترفرون ها باعث التهاب می‌شوند که جذب اسید آمینه تریپتوفان را در دستگاه گوارش کاهش می‌دهد.

 

تریپتوفان بلوک ساختاری برای چندین انتقال دهنده عصبی از جمله سروتونین است که عمدتاً در دستگاه گوارش تولید می‌شود. سروتونین پیام‌هایی را بین سلول‌های عصبی در مغز و سراسر بدن حمل می‌کند و در تنظیم حافظه، خواب، هضم غذا و ترمیم زخم‌ها نقش کلیدی دارد.

 

سروتونین همچنین یک تنظیم کننده مهم عصب واگ است که نقش مهمی در ارتباط بین بدن و مغز دارد.

 

محققان دریافتند وقتی التهاب مداوم جذب تریپتوفان را کاهش می‌دهد، سروتونین کاهش می‌یابد.

 

به گفته نویسندگان مطالعه، این فرایند، سیگنال‌دهی واگ را مختل می‌کند، که می‌تواند باعث ایجاد چندین علامت مرتبط با کووید طولانی، مانند از دست دادن حافظه شود.

 

«سارا چری»، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، گفت: «اکنون، تحقیقات ما نشان می‌دهد که نشانگرهای زیستی وجود دارد که می‌توانیم از آنها برای تطبیق بیماران با درمان‌ها یا آزمایش‌های بالینی استفاده کنیم.»

 

محققان همچنین بررسی کردند که آیا دوباره پر کردن تریپتوفان یا سروتونین به این بیماران مبتلا به کووید طولانی کمک می‌کند.

 

پیش‌سازهای سروتونین یا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، شکل رایجی از داروهای ضد افسردگی هستند.

 

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد داروهای SSRI می‌توانند در پیشگیری از کووید طولانی‌مدت مؤثر باشند.

 

محققان خاطرنشان کردند که فرصت‌هایی برای مطالعات بیشتر، از جمله تحقیقات بر روی سایر فرآیندهای تحت تأثیر تریپتوفان، از جمله سطوح نیاسین و ملاتونین وجود دارد. آنها به تبدیل غذا به انرژی و تنظیم ریتم شبانه روزی و خواب کمک می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------