اولین نوزاد استرالیایی با روش جایگزین IVF متولد شد



ناباروری،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
اولین نوزاد در استرالیا از طریق یک روش جایگزین IVF که یک روش ارزان‌تر و ایمن‌تر برای درمان ناباروری است، متولد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اس‌ای، بانی لوتاس(Bonnie Loutas) کوچک که تقریباً یک هفته سن دارد، عضو یک باشگاه نسبتاً کوچک و منحصر به فرد است و به چند ۱۰ کودک در سراسر جهان پیوسته است که از طریق یک شکل نوظهور از فناوری کمک‌باروری بارور شده‌اند.

 

این روش، «بلوغ آزمایشگاهی ظرفیتی»(CAPA-IVM) نامیده می‌شود، روشی که نوید می‌دهد والدین آینده‌ای که در تلاش برای باردار شدن هستند، جایگزینی ساده‌تر و ارزان‌تر برای فرآیند مرسوم «لقاح آزمایشگاهی»(IVF) پیدا کنند.

 

بیل لجر، متخصص باروری در دانشگاه نیو ساوث ولز می‌گوید: همه ما مشتاقانه منتظر آمدن این نوزاد به دنیا بودیم. بیمارستان رویال زنان یکی از شش مکان در جهان است که روش CAPA-IVM را ارائه می‌دهد و این اولین نوزادی است که در استرالیا از طریق این روش متولد شده است.

 

درمان متداول IVF مستلزم انجام یک مجموعه تزریق هورمون طی دو هفته است که اگر همه چیز مطابق با برنامه پیش برود، بدن یک یا چند تخمک را از فولیکول‌های تخمدان آزاد می‌کند که سپس با جراحی جمع‌آوری و به اسپرم خارج از بدن معرفی می‌شوند.

 

از زمانی که نزدیک به نیم قرن پیش اولین نوزاد با روش IVF در بریتانیا متولد شد، بیش از هشت میلیون کودک به این روش متولد شده‌اند. با این حال این روش هنوز هم بدون کاستی نیست. مهم‌ترین نکته در مورد آن این است که این درمان ارزان و البته راحت نیست.

 

همچنین خطرات خاص خود را دارد و به طور بالقوه تخمدان‌ها را بیش از حد تحریک می‌کند و باعث تورم دردناک آنها می‌شود. اگرچه رایج نیست، اما افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک(PCOS) می‌توانند در معرض خطر بالاتری قرار گیرند و واکنش‌های متفاوت‌تری به درمان‌های هورمونی دارند.

 

روش IVM به جای جمع‌آوری تخمک‌های جدا شده، گروه‌های نابالغی از سلول‌ها به نام کمپلکس‌های کومولوس-اووسیت(cumulus-oocyte complexes) را می‌گیرد که حاوی تخمک‌های نابالغ و سلول‌های حمایت کننده هستند و به آنها اجازه می‌دهد خارج از بدن بالغ شوند و نیاز به تحریک تخمدان‌ها برای آزادسازی سلول‌های تخمک را کاهش می‌دهد.

 

روش IVM به خودی خود چندان جدید نیست و اولین کودک با این روش بیش از ۳۰ سال پیش متولد شد، اما از آن زمان تاکنون تنها حدود ۱۳۰۰ کودک با استفاده از این روش متولد شده‌اند.

 

پژوهشگران در سراسر جهان برای بهبود این روش در حال بررسی راه‌هایی برای بهبود چشم‌انداز تخمک در حال رشد هستند.

 

لجر می‌گوید: مشکل این است که وقتی یک تخمک را از بدن انسان خارج می‌کنید، خیلی سریع بالغ می‌شود، حتی زمانی که ممکن است آماده نباشد، اما روش CAPA پیشرفت تخمک را به مدت ۲۴ ساعت خاموش می‌کند. بنابراین رشد آن کندتر است و سالم‌تر بالغ می‌شود.

 

تخمک‌های سالم‌تر به معنای شانس بیشتر برای داشتن یک کودک سالم است و تزریق کمتر به معنای خطر کمتر، هزینه کمتر و کاهش زمان صرف شده برای تحمل عوارض جانبی تزریقات محرک است که می‌تواند شامل حالت تهوع، سردرد و گُرگرفتگی باشد.

 

ضمن این که انجام دورهای متعدد تزریق هورمون IVF می‌تواند هزینه روانی را به بیمار تحمیل کند.

 

برای لیانا و تئو لوتاس، والدین بانی، فرصت اجتناب از یک دوره دیگر از تزریقات هورمونی در فصل شلوغ سال خیلی خوب بود که نمی‌توانستند آن را از دست بدهند.

 

لیانا مادر بانی می‌گوید: من قصد داشتم قبل از انجام دوباره IVF استراحت کنم، زیرا نمی‌خواستم تمام عوارض جانبی هورمون‌ها را در حین سفر داشته باشم. زمانی که روش CAPA-IVM به من پیشنهاد شد، از اینکه فهمیدم فقط باید دو روز تزریق کنم، شگفت‌زده شدم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------