ایلان ماسک می‌خواهد افراد نابینا را بینا کند!



بینایی افراد نابینا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
شرکت نورالینک پس از تلاش برای بازگرداندن قدرت حرکت به افراد معلول، روی تراشه‌ای برای بازگرداندن بینایی نیز کار خواهد کرد.

به گزارش زومیت، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و بنیان‌گذار نورالینک، از فعالیت این شرکت روی تراشه‌ای خبر داد که قدرت دیدن را به افراد دارای مشکلات بینایی برمی‌گرداند؛ به گفته‌ی او، این تراشه تا «چند سال دیگر» آماده خواهد شد.

 

این خبر در پاسخ به کاربری اعلام شد که مشکل بینایی پسرش را در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به اشتراک گذاشته بود؛ ماسک در پست خود پس از اظهار همدردی با این فرد گفت که پس از به سرانجام رسیدن فعالیت کنونی نورالینک برای بازگرداندن قابلیت‌های حرکتی به بیماران معلول حرکتی، این شرکت روی تراشه‌ای برای کمک به بینایی یا بازگرداندن آن تمرکز خواهد کرد.

 

ماسک افزود: «این قدم بعدی پس از فراهم کردن تله‌پاتی گوشی/کامپیوتر برای آن‌هایی است که ارتباط ذهن و بدن خود را از دست داده‌اند.» او ادامه داد: «ما منتظر تأییدیه‌ی مقامات برای اولین آزمایش انسانی خود هستیم.»

 

پست جدید ماسک درباره‌ی تراشه‌ی بینایی شرکت نورالینک زمانی منتشر شده است که این شرکت برای اولین بار در ماه سپتامبر (شهریور) موفق به دریافت تأییدیه‌ی FDA برای شروع فاز آزمایش‌های انسانی تراشه‌ی مغزی خود شد و سپس اطلاعیه‌ای را برای جذب داوطلبان به این مطالعات منتشر کرد.

 

در مطالعات موردبحث، ربات R1 شرکت نورالینک یک تراشه‌ی مغزی را در قسمتی از مغز که وظیفه‌ی کنترل اعمال حرکتی فرد را دارد، کاشت می‌کند؛ سپس تراشه‌ی N1 سعی می‌کند مقدار حرکت دلخواه فرد مورد آزمایش را اندازه بگیرد و سپس آن را به فرمانی قابل فهم برای کامپیوتر‌های خارجی ترجمه کند.

 

برای دیدن نتیجه‌ی نهایی تلاش‌های ماسک باید تا پایان این مطالعات منتظر بمانیم؛‌ اما در صورت موفقیت‌آمیز بودن، شاید در آینده رابط‌های مغزی مشابه بتوانند عضو آسیب‌دیده‌ای چون چشم را دور بزنند و داده‌های دیداری را مستقیماً به مغز منتقل کنند.

 

ماه آگوست (مرداد و تیر) بود که محققان در مؤسسه‌ی تحقیقات پزشکی فاینشتاین شهر نیویورک ریزتراشه‌هایی را در مغز یک فرد که پاها و دست‌هایش در اثر یک تصادف رانندگی فلج شده بودند، کاشتند. پس از آن به کمک بایپس دوگانه‌ی عصبی و حسگر‌های حرکتی، او توانست پس از چند سال بازوی خود را حرکت دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------