اختراع خمیردندانی برای درمان آلرژی به بادام زمینی



خمیردندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان خمیر دندانی را اختراع کرده‌اند که می‌تواند آلرژی به بادام زمینی را درمان کند و در آزمایش‌های انجام شده نیز هیچ عارضه جانبی قابل توجهی حاصل از استفاده از آن گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، آلرژی به بادام زمینی نوعی عدم تحمل غذایی است که می‌تواند باعث واکنش‌های جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی به اشتباه پروتئین‌های موجود در بادام زمینی را مضر تشخیص می‌دهد و باعث ایجاد یک حمله آلرژیک می‌شود.

 

بادام زمینی یکی از رایج‌ترین آلرژن‌های غذایی است و آلرژی به بادام زمینی در بزرگسالی بیشتر از آلرژی به سایر غذاها باقی می‌ماند. آلرژی به بادام زمینی به ویژه در کشورهای غربی رایج است. به نظر می‌رسد شیوع آلرژی به بادام زمینی در حال افزایش است و تخمین زده می‌شود که حدود ۲.۹ درصد از جمعیت ایالات متحده از این بیماری رنج می‌برند.

 

یکی از راه‌های درمان آلرژی به بادام زمینی، ایمنی‌درمانی مخاط دهان(OMIT) است که نوعی ایمنی‌درمانی است. هدف OMIT این است که با هدف قرار دادن غشاهای مخاطی داخل دهان، به تدریج سیستم ایمنی را نسبت به آلرژن‌های خاص حساسیت زدایی کند.

 

روش OMIT شامل تجویز مقادیر کمی از یک عصاره آلرژن به مخاط دهان است، عملی که اعتقاد بر این است که تغییرات ایمنی را القا می‌کند و به جای پاسخ آلرژیک در دفعه بعدی که فرد با آلرژن مواجه می‌شود، منجر به تحمل می‌شود.

 

اکنون دانشمندان نوعی خمیر دندان اختراع کرده‌اند که از OMIT برای کاهش احتمال واکنش افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی استفاده می‌کند.

 

دکتر ویلیام برگر، متخصص آلرژی و عضو کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمنی‌درمانی و نویسنده این مطالعه گفت: OMIT از خمیر دندان فرموله شده ویژه برای رساندن پروتئین‌های حساسیت‌زای بادام زمینی به نواحی حفره دهان استفاده می‌کند. OMIT به عنوان یک مکانیسم تحویل پروتئین بادام زمینی و به دلیل تحویل هدفمند و مدیریت ساده، پتانسیل زیادی برای حساسیت زدایی از آلرژی غذایی دارد و از هدف بهبود آلرژی، پشتیبانی می‌کند.

 

پژوهشگران ۳۲ شرکت کننده را که بین سنین ۱۸ تا ۵۵ سال مبتلا به آلرژی بادام زمینی بودند، بررسی کردند. به دو سوم شرکت کنندگان خمیر دندان بادام زمینی داده شد و به بقیه دارونما داده شد. سپس دوز خمیر دندان درمان کننده آلرژی بادام زمینی در طول این آزمایش ۴۸ هفته‌ای به تدریج افزایش یافت.

 

دانشمندان به ارزیابی زیست‌نشانگرهای اکتشافی با استفاده از آزمایش‌های خونی بهینه‌شده برای تعیین اینکه آیا سیستم ایمنی فرد نسبت به آلرژن‌هایی مانند بادام‌زمینی واکنش نشان می‌دهد یا خیر، پرداختند. ایمنی در طول این کارآزمایی، به ‌ویژه در مرحله افزایش دوز، کلیدی بود و شرکت‌کنندگان به دقت دنبال شدند تا اطمینان حاصل شود که هیچ واکنش شدیدی از خود نشان نمی‌دهند.

 

بدون عوارض جانبی شدید

به گفته دکتر برگر، پژوهشگران مشاهده کردند که ۱۰۰ درصد از کسانی که خمیردندان را دریافت کردند، به طور مداوم بالاترین دوز از پیش تعیین شده را تحمل کردند و هیچ شرکت کننده‌ای واکنش شدیدی را گزارش نکرد. عوارض جانبی کمی مانند خارش دهان نیز که ظاهر شد، خفیف، موضعی و موقتی بود. همچنین نرخ پایبندی ۹۷ درصدی از جانب شرکت‌کنندگان گزارش شده است.

 

این خمیردندان راه حل جدیدی را به ویژه برای افرادی که دارای حساسیت‌های غذایی هستند، فراهم می‌کند و گزینه‌ای امن برای مقابله با آلرژی در جمعیت‌های آسیب‌پذیر ارائه می‌دهد.

 

آزمایشات اولیه و نتایج آزمایش این خمیردندان بسیار دلگرم کننده است و مزایای بالقوه این محصول برای جوانان را برجسته می‌کند.

 

اکنون مطالعات گسترده‌تری به منظور ارزیابی بیشتر استفاده مداوم از این خمیردندان درمانی برای ارائه محافظت طولانی مدت در برابر مصرف ناخواسته بادام زمینی نیز در حال برنامه‌ریزی هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------