انجام سی‌تی اسکن در سنین پایین با افزایش ریسک ابتلا به سرطان رابطه دارد



سی تی اسکن،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دانشمندان در مطالعه‌ای روی حدود یک میلیون نفر تأیید کرده‌اند که میان سی‌تی اسکن و افزایش ریسک سرطان خون پیوندی محکم وجود دارد.

به گزارش دیجیاتو، مطالعه‌ای روی حدود یک میلیون نفر تأیید کرده است که میان مواجهه با پرتوهای سی‌تی اسکن در جوانی و افزایش ریسک ابتلا به سرطان خون رابطه‌ای محکم و مشخص وجود دارد. این تحقیق نشان می‌دهد که در انجام معاینات رادیولوژی به‌خصوص در سنین پایین و کودکان باید ملاحظاتی را مدنظر قرار داد.

 

هرچند مزایای استفاده از روش تصویربرداری توموگرافی رایانه‌ای (CT) غیرقابل انکار است، اما گروهی از دانشمندان بین‌المللی ازجمله از بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و بریتانیا به رهبری پژوهشگران مؤسسه بهداشت جهانی بارسلون (ISGlobal) نشان داده‌اند که میان تابش پرتوها در سی‌تی اسکن و افزایش ریسک سرطان پیوندی واضح وجود دارد.

 

محققان برای این پژوهش داده‌های رادیولوژی 276 بیمارستان را استخراج کرده و آن‌ها را به اطلاعات ثبت‌شده از جمعیت 9 کشور مرتبط کردند. دانشمندان درنهایت اطلاعات مربوط به یک میلیون نفر را بررسی کردند که پیش از 22 سالگی حداقل یک بار سی‌تی اسکن انجام داده بودند. آن‌ها حتی توانستند دوز تابش پرتو را برای هر بیمار تخمین بزنند و این افراد را به‌طور میانگین به‌مدت 7.8 سال دنبال کردند.

 

نتیجه تحقیق درباره رابطه سی‌تی اسکن و ریسک سرطان چه بود؟

این پژوهش تأیید کرد که میان مجموع دوز تابش سی‌تی اسکن به مغز استخوان و ریسک بروز توده‌های بدخیم لنفوئیدی و میلوئیدی رابطه وجود دارد. مواجهه با 100 میلی‌گری (mGy) تابش سی‌تی اسکن، ریسک بروز سرطان خون را حدوداً سه‌برابر می‌کند.

 

این یعنی یک اسکن معمولی (با میانگین دوز تابش 8 میلی‌گری) می‌تواند ریسک بروز این توده‌ها را حدود 16 درصد افزایش دهد. «مگدا بوش دی‌باسیا»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «به‌لحاظ ریسک مطلق، این یعنی به‌ازای هر 10 هزار کودکی که سی‌تی اسکن می‌شوند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پس از 12 سال، 1 تا 2 مورد ابتلا به سرطان ببینیم.»

 

دانشمندان تأکید دارند که پارامترهای فنی و دوز تابش باید به‌صورت سیستماتیک و کافی در کلینیک‌ها گردآوری شود تا در آینده بتوان تحقیقات بیشتر و تخمین‌های بهتری انجام داد.

 

نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------