تشخیص ابتلا به آلزایمر و پارکینسون با دستگاه جدید



تشخیص بیماری،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دستگاه جدید می‌تواند نشانگرهای بیماری پارکینسون و آلزایمر را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از هلث، دستگاه بی‌سیم و غیرتهاجمی جدید در تشخیص بیومارکرهای بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون نویدبخش زندگی آینده است.

 

پژوهشگران اظهار کردند: این دستگاه از تشخیص الکتریکی برای شناسایی پروتئین‌های مرتبط با آلزایمر (آمیلوئید بتا و تاو) و پارکینسون (آلفا سینوکلئین) در بزاق و ادرار استفاده می‌کند.

 

راتنش لال، یکی از پژوهشگران این تحقیق و استاد دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو گفت: «این سیستم تشخیصی قابل حمل، امکان آزمایش در خانه و در محل مراقبت مانند کلینیک‌ها و خانه‌های سالمندان، برای بیماری‌های عصبی در سراسر جهان را فراهم می‌کند».

 

به گفته پژوهشگران، این دستگاه حاوی یک تراشه با یک ترانزیستور با حساسیت بالاست که از دی ان ای افراد برای شناسایی پروتئین‌های آمیلوئید بتا، تاو یا سینوکلئین استفاده می‌کند.

 

وی گفت که تشخیص الکتریکی آسان‌تر و دقیق‌تر از تشخیص شیمیایی است. این پژوهشگر می‌خواست دستگاهی بسازد که بتواند نتایج آزمایش را به‌صورت بی‌سیم به لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند منتقل کند.

 

یافته‌های آزمایش‌ها بر روی پروتئین‌های مشتق‌شده از مغز بیماران متوفی آلزایمر و پارکینسون نشان داد که حسگرهای زیستی قادر به شناسایی نشانگرهای زیستی خاص برای هر دو شرایط با دقت بسیار بالا، همتراز با روش‌های موجود هستند.

 

به گفته پژوهشگران این تحقیق، این دستگاه حتی زمانی که نمونه‌ها حاوی انواع دیگری از پروتئین هستند نیز به خوبی کار می‌کند و از آنجایی که با غلظت‌های بسیار کم موارد ذکر شده را تشخیص می‌دهد، فقط به نمونه‌های کوچک نیاز دارد.

 

نتایچ این پژوهش نشان داد که تشخیص پروتئین‌های تاو دشوارتر است اما این دستگاه می‌تواند نتایج هر سه نشانگر زیستی را برای رسیدن به یک نتیجه کلی قابل اعتماد ترکیب کند.

 

محققان در مرحله بعدی قصد دارند خون و مایع مغزی-نخاعی را قبل از نمونه‌برداری بزاق و ادرار با این دستگاه آزمایش کنند. این آزمایش‌ها در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان انجام می‌شود.

 

اگر این آزمایش‌ها به خوبی انجام شود، شرکت سازنده قصد دارد طی پنج تا ۶ ماه آینده تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده را برای این دستگاه دریافت کند و هدف آنان این است که این دستگاه طی یک سال به بازار عرضه شود.

 

نتایج این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات‌متحده منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------