زنان آمریکا ۶ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند



طول عمر زنان در آمریکا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
بررسی جدید پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا» نشان می‌دهد که زنان آمریکا در حال حاضر حدود شش سال بیشتر از مردان این کشور عمر می‌کنند. این پژوهش، دلیل اختلاف آماری را شکاف جنسیتی در امید به زندگی از سال ۱۹۹۶ می‌داند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، یک پژوهش جدید، مهم‌ترین شکاف جنسیتی آمریکا را در امید به زندگی از سال ۱۹۹۶ نشان داده است. گروهی از دانشمندان به سرپرستی «دانشگاه کالیفرنیا» دریافتند که زنان در حال حاضر ۵.۸ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

 

مهم‌ترین عامل این تفاوت، بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ است که تلفات نامتناسبی را بر مردان وارد کرد و به دنبال آن، صدمات ناخواسته و مصرف بیش از حد مواد مخدر، تصادفات و خودکشی رخ داد. پژوهشگران از مورد چهارم یعنی خودکشی به عنوان «مرگ ناشی از ناامیدی» یاد کرده‌اند زیرا با مشکلات اقتصادی، افسردگی و استرس مرتبط است.

 

همچنین، پژوهشگران دریافتند که این اختلاف آماری می‌تواند به دلیل بهبود مراقبت‌های پزشکی برای زنان نیز باشد که مشکلاتی مانند سرطان و بیماری‌های پریناتال را کاهش داد.

 

پژوهشگران در مقاله این پروژه نوشتند: بدتر شدن آمار مرگ‌ومیر ناشی از دیابت، بیماری قلبی، قتل و خودکشی نشان می‌دهد که بیماری‌های متابولیک مزمن و بیماری‌های روانی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند. افزایش مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر، قتل و خودکشی، نشان‌دهنده بحران‌های ناشی از ناامیدی و خشونت با سلاح گرم است.

 

تحلیل‌ها از مارس تا ژوئیه ۲۰۲۳ روی داده‌های مرگ‌ومیر به دست آمده از «مرکز ملی آمار بهداشت آمریکا»(NCHS) انجام شدند. هدف این گروه پژوهشی، کشف کردن تغییرات رخ‌داده در امید به زندگی از بدو تولد بین مردان و زنان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ بود که سال‌های پیش و پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در آن تقسیم شدند.

 

«براندون یان»(Brandon Yan) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: تحقیقات زیادی در مورد کاهش امید به زندگی در سال‌های اخیر انجام شده‌اند اما هیچ‌کس به طور سیستماتیک بررسی نکرده که چرا این شکاف بین مردان و زنان از سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است.

 

داده‌ها نشان می‌دهند این شکاف که در سال ۲۰۱۰ فقط ۴.۸ سال بود، افزایش یافته است.

 

گزارش سال ۱۹۹۸ «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا»، رکورد دو میلیون و ۳۱۴ هزار و ۶۹۰ مرگ را در سال ۱۹۹۶ نشان می‌دهد که ۲۵۵۸ مورد بیشتر از بالاترین رقم قبلی دو میلیون و ۳۱۲ هزار و ۱۳۲ مرگ ثبت‌شده در سال ۱۹۹۵ است.

 

در آن زمان، ۱۵ علت قابل توجه برای مرگ وجود داشت که بیماری قلبی، سرطان و بیماری عروق مغزی در راس آنها قرار داشتند. خودکشی در رتبه نهم این فهرست قرار گرفت؛ در حالی که جراحات غیرعمد، مسمومیت و تصادفات جزو دلایل نبودند.

 

پژوهش جدید دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که این فاکتورها از آن زمان، به عوامل مرتبط با مشکلات اقتصادی، افسردگی و استرس تغییر یافته‌اند.

 

یان گفت: اگرچه میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر و قتل هم در مردان و هم در زنان افزایش یافته اما واضح است که مردان سهم بیشتری را از این مرگ‌ومیرها دارند.

 

داده‌های «اداره سرشماری آمریکا» تلفاتی را که کووید-۱۹ در مردان به همراه داشته است نیز نشان می‌دهند. در گزارش این سازمان آمده است: بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، مرگ‌ومیر مردان تا ۲۹۶۰۶۱ نفر(۲۰.۱ درصد) و مرگ‌ومیر زنان تا ۲۳۲۸۳۰ نفر(۱۶.۹ درصد) افزایش یافته است. این روند در سال ۲۰۲۱ ادامه یافت و با ۶۸۲۰۸ مورد مرگ‌ومیر بیشتر در مردان(۳.۹ درصد) و ۱۲۲۹۸ مورد در زنان(۰.۸ درصد) همراه بود. تفاوت فزاینده مرگ‌ومیر بین مردان و زنان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید-۱۹ تأثیر بیشتری را بر مرگ‌ومیر مردان نسبت به زنان داشته است.

 

این پژوهش در مجله «JAMA Internal Medicine» به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------