موفقیت اولین پیوند حنجره در فرانسه؛ بیمار پس از دو دهه صحبت کرد



پیوند حنجره،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
اولین پیوند حنجره در فرانسه موفقیت آمیز بود.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، یک زن فرانسوی ۴۹ ساله که حدود ۲۰ سال به شیوۀ تراکئوتومی نفس می‌کشید، سرانجام با عمل موفقیت‌آمیز جراحان شهر لیون موفق به صحبت شد. او می‌گوید: «احساس عجیبی است که دوباره صحبت می‌کنم.»

 

گزارش این عمل موفقیت‌آمیز روز دوشنبه منتشر شد و پرشکان امیدوارند بتوانند آن را تکرار کنند.

 

این زن که اطلاعات زیادی از هویت او اعلام نشده، به دلیل عوارض مرتبط با لوله‌گذاری پس از ایست قلبی در سال ۱۹۹۶ میلادی، قدرت حرف زدن را از دست داده بود و بیش از بیست سال بدون توانایی صحبت، از طریق تراکئوتومی نفس می‌کشید.

 

اما پزشکان درنهایت موفق شدند طی دو روز ۲ و ۳ سپتامبر این عمل جراحی را انجام دهند.

 

پس از آن، جلسات توانبخشی تارهای صوتی، بلع و تنفس به کمک یک گفتار درمانگر آغاز شد و این زن توانست چند کلمه‌ای را به زبان بیاورد. 

 

این امیدواری وجود دارد که او بتواند برای همیشه قدرت گفتار خود را بازیابد.

 

این زن هم اکنون به شهر خود در جنوب فرانسه بازگشته و درمان را از همانجا ادامه می‌دهد. او در متنی که برای نشست پزشکی روز دوشنبه نوشته بود، اعلام کرد که حدود ده سال پیش داوطلب شده بود تا برای «بازگشت به یک زندگی عادی» این عمل را انجام دهد.

 

او می‌نویسد: «دخترانم هرگز صحبت من را نشنیده بودند.»

 

پیوند حنجره پس از دو دهه تحقیق

این عمل جراحی به کمک تحقیقات گستردۀ پروفسور فیلیپ سروز، رئیس بخش گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن بیمارستان Croix-Rousse شهر لیون انجام شد.

 

او به این موضوع اشاره دارد که اولین پیوند حنجره در جهان در سال ۱۹۹۸ میلادی در کلیولند آمریکا، روی مردی انجام شده که تارهای صوتی خود را در یک تصادف موتورسیکلت از دست داده بود.

 

تحقیقات پروفسور سروز درباره این جراحی نادر، او را در سال ۲۰۱۰ میلادی با دکتر لوئیس فرناندو تینتیناگو لوندنو، یک پزشک همکار کلمبیایی آشنا می‌کند که پیوند مشابهی را بدون انتشار گزارشی درباره آن انجام داده بود.

 

همکاری دو پزشک و تیم‌های همراهشان باعث می‌شود که تجربیات خوبی در زمینه چگونگی تکرار این عمل آنهم با وجود جنبه‌های پیچیده آن (از جمله شبکه اعصاب بسیار کوچک در محل جراحی و شبکه گسترده شریان‌ها و وریدها کوچک) به دست آید.

 

پس از آن برای مدت یک دهه، پروفسور سروز با تیمی از متخصصان آموزش دیده، تأییدیه‌ها را دریافت و شروع به جستجوی بیماران واجد شرایط می‌کند تا اینکه در سال ۲۰۱۹ میلادی می‌تواند بیمار مناسب را پیدا کند. اما همه‌گیری ویروس کرونا مانع از اجرای این عمل می‌شود.

 

در این فاصله، دو پیوند حنجره دیگر در جهان انجام می‌شود؛ یکی در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۰ و دیگری در لهستان در سال ۲۰۱۵ میلادی.

 

تیم فرانسوی متخصصان این جراحی سرانجام در سال ۲۰۲۲ توانستد کار را از سر بگیرند و به این ترتیب بار دیگر برنامه‌ریزی برای انجام این عمل جراحی آغاز شد.

 

این عمل جراحی در مجموع ۲۷ ساعت طول کشید و دوازده جراح و حدود پنجاه کارمند بیمارستان دانشگاه لیون نیز با هماهنگی پروفسور سروز و همکارش دکتر لیونل بدت، رئیس بخش اورولوژی و جراحی پیوند در بیمارستان Edouard Herriot لیون در این عمل مشارکت کردند.

 

برای اطمینان از موفقیت قطعی پیوند باید یک سال کامل صبر کرد؛ با این وجود پرفوسر سروز از هم اکنون امیدوار است که پیوندهای حنجره دیگری در لیون آغاز شود.

 

بیمارستان‌های لیون پیش از این در سال ۱۹۹۸ میلادی میزبان اولین پیوند دست در جهان و در سال ۲۰۰۰ میلادی میزبان یک عمل جراحی برای پیوند هر دو دست توسط پروفسور ژان میشل دوبرنارد بودند (یکی از پیشگامان پیوند که در سال ۲۰۲۱ میلادی درگذشت).

 

پروفسور بدت که در آن عمل جراحی نیز مشارکت داشته، امیدوار است تخصص‌های جدیدی در زمینه پیوند اعضا شکل بگیرد و اینکه «بعد از بازو، ساعد و حنجره، در آینده شاهد پیوند رحم و آلت تناسلی نیز باشیم».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------