دانشمندان عامل جدیدی برای دیابت نوع ۲ کشف کردند



دیابت نوع 2،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مطالعه‌ی اخیر محققان با شناسایی یک عامل جدید موثر در ابتلا به دیابت نوع دو، راه را برای ابداع درمان‌های جدید برای این بیماری باز می‌کند.

به گزارش زومیت، بیش از نیم‌میلیارد نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و با‌این‌حال محققان هنوز نمی‌دانند چه چیزی پشت اختلال عملکرد انسولین این بیماری است. محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو در ایالات متحده‌ی آمریکا اکنون با کنارزدن پرده‌ی مولکولی متوجه شده‌اند که چرا انسولین (هورمونی که قند خون را ثابت نگه می‌دارد) اغلب اثرگذاری کامل خود را از دست می‌دهد.

 

جاناتان استاملر، دانشمند آمریکایی و محقق اصلی مطالعه که به پاس کشف S-nitrosylation موردتحسین قرار گرفته، با مشارکت خود در تحقیق جدید به نوعی بر یافته‌های آن مهر تایید زده است. اس-نیتروسیلیشن فرایندی است که اکسید نیتریک (NO) را به مولکول پیام‌رسانی فراگیر با قابلیت به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین سلول‌ها تبدیل می‌کند.

 

اکسید نیتریک تقریبا در تمام انواع سلول‌ها و بافت‌ها تولید می‌شود و نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و گشادشدن رگ‌های خونی ایفا می‌کند. علاوه‌براین، اختلال در تنظیم اس-نیتروسیلیشن به‌طور فزاینده‌ای با تعدادی از مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های ام‌اس، پارکینسون، کم‌خونی داسی‌ شکل و آسم مرتبط است.

 

اگرچه اکسید نیتریک با جنبه‌های متابولیک بدن مرتبط است، استاملر و همکارانش پیش از این مشکوک بودند که نقش آن در برخی از انواع دیابت نادیده گرفته شده است. آن‌ها اکنون شواهدی برای حمایت از فرضیه‌ی خود به‌دست آورده‌اند. تیم تحقیقاتی آنزیم جدیدی به‌نام SNO-CoA-assisted nitrosylase یا به‌اختصار SCAN کشف کرده‌اند که در اس-نیتروسیلیشن نقش ایفا می‌کند. این آنزیم مانند گیرنده‌های روی انسولین، به اتصال اکسید نیتریک به پروتئین‌های هدف خود کمک می‌کند.

 

به‌نظر می‌رسد در موش‌ها و انسان‌هایی که به انسولین مقاومت دارند فعالیت آنزیم SCAN افزایش یافته است. استاملر و همکارانش در مدل‌های دیابتی موش دریافتند که پس از مهار SCAN، حیوانات علائم کلاسیک را از خود نشان نمی‌دهند.

درمجموع یافته‌ها نشان می‌دهند که دیابت نوع ۲ ممکن است ناشی از اتصال بیش‌ازحد NO به پروتئین‌هایی مانند انسولین باشد؛ بنابراین هر آنزیمی مانند SCAN که برای اتصال NO به گیرنده‌هایش فعالیت می‌کند، هدف مفیدی برای تحقیقات آتی به‌شمار می‌رود.

 

استاملر امیدوار است که دانشمندان با مسدودکردن آنزیم SCAN بتوانند درمان‌های جدیدی برای برخی از انواع دیابت بیابند. بااین‌حال، دیابت نوع یک به‌دلیل کمبود محض تولید انسولین ایجاد می‌شود و احتمالا به روش درمانی دیگری نیاز دارد.

 

مطالعه در ژورنال سل منشتر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------