توسعه حسگرهای پوشیدنی نانو که در روند درمان به کمک بیماران می‌آیند



حسگر پوشیدنی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
این حسگرهای نانوتکنولوژی با قرارگیری در لباس‌های معمولی می‌توانند اطلاعات کاملی از وضعیت سلامت افراد ارائه کنند.

به گزارش دیجیاتو، محققان حسگرهایی توسعه داده‌اند که می‌توان آن‌ها را در پارچه‌ لباس‌های روزمره ادغام کرد تا به‌صورت پیوسته داده‌هایی از حرکت و سلامت فرد ارائه کنند. این حسگر‌ها از نانومواد تشکیل شده‌اند و «Henswear» نام دارند. بیش از 15 سال است که محققان در این زمینه مشغول به کار هستند و حالا دستاورد آن‌ها می‌تواند به درمان سریع‌تر بیماران کمک کند.

 

براساس بیانیه محققان دانشگاه دلاویر آمریکا، این حسگرها دارای انعطاف‌پذیری و حساسیت بالایی هستند و تغییرات فشار و زاویه را به‌خوبی تشخیص می‌دهند؛ درعین‌حال ابعاد زیادی نیز ندارند. با هزینه کمتر از 1 دلار برای هر گرم، می‌توان این حسگرها را در لباس‌های معمولی جای داد. این حسگرها توانایی جمع‌آوری داده‌های جنبشی و حرکتی انسان را دارند. معمولاً برای داشتن این داده‌ها به یک محیط آزمایشگاهی مجهز به ابزارهای پیشرفته نیاز است.

 

محققان ایده کلی این حسگرها را به این صورت شرح دادند: «اگر لباس‌های ما می‌توانستند کارهای بیشتری انجام دهند چه می‌شد؟ برای مثال، چه می‌شد اگر لباس‌های ما می‌توانستند بی‌درنگ داده‌های بدن را جمع‌آوری کنند و بازخورد‌هایی ارائه دهند که می‌تواند به بهبودی سلامت ما پس از تصادف یا جراحی کمک کند و یا بر فرم یا وضعیت بدن ما در حین ورزش نظارت نمایند.»

 

این دستاورد به سرپرستی پروفسور «اریک توستنسون» حاصل شده است. توستنسون بیش از 15 سال پیش کار روی سنسورهای مبتنی بر نانولوله‌های کربنی را شروع کرد. در سال 2019، توستنسون با «ساگار دوشی»، دانشیار حوزه مواد کامپوزیتی همکاری کرد و شرکت MCET Technologies را بنیان گذاشت.

 

این شرکت به توسعه حسگرها برای کاربردهای مختلف در حوزه سلامت بدن اختصاص دارد. اکنون حسگرهای Henswear نیز در این شرکت توسعه یافته است. محققان در بیانیه خود می‌گویند که این پژوهش بیشتر بر ورزش و حرکت متمرکز خواهد بود؛ داده‌های این حسگر به پزشکان کمک می‌کند تا ببینند آیا بیمار با درمان خود سازگار است یا خیر.

 

اکنون محققان درحال ارزیابی و آزمایش این حسگرها هستند. آن‌ها می‌خواهند این حسگرها را در مقیاس بزرگ‌تری در لباس‌ها قرار دهند. همچنین آن‌ها به‌دنبال تجاری‌سازی دستاورد خود هستند تا عموم مردم بتوانند از داده‌های حرکتی بدن خود مطلع شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------