افزایش تعداد فوتی های ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ماکو به ۷ نفر/ پسر ۲۳ ساله درگذشت



مصرف مشروب در مالکو،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

روزنامه اعتماد نوشت: ۱۳ دی ماه جاری رسانه‌ها نوشتند؛ مصرف مشروبات الکلی تقلبی منجر به مرگ سه نفر و مسمومیت بیش از ۲۰ نفر در ماکو شده است.

 

دو روز پس از انتشار این خبر؛ پانزدهم دی ماه، یک منبع آگاه که نخواست نامش در گزارش قید شود در رابطه با فوتی‌ها و مسموم‌شدگان ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ماکو به «اعتماد» می‌گوید: «تعداد فوتی‌ها به ۷ نفر افزایش و یک نفر نیز مشکل بینایی پیدا کرده است. همچنین پدر یکی از فوتی‌ها وقتی شنیده پسر ۲۳ ساله‌اش بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جانش را از دست داده، سکته و فوت کرده است.»

 

این منبع آگاه در ادامه می‌گوید: «هر ۷ نفری که بر اثر مسمومیت جان باختند، مرد بودند. هیچ کدام از مسموم‌شدگان در جشن یا مهمانی شرکت نداشتند و به صورت جداگانه دچار مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی شدند. این مشروبات را از فروشندگانی که مشروبات الکلی دست‌ساز تهیه می‌کردند، خریداری کرده بودند.»

 

«صابر جعفری»، دادستان ماکو نیز سیزدهم دی ماه جاری در این رابطه اعلام کرد: «تاکنون ۲۰ نفر با علایم مسمومیت الکلی به بیمارستان فجر این شهرستان منتقل شده و سه نفر نیز بر اثر مسمومیت الکلی به دلیل تقلبی بودن مشروبات فوت شده‌اند. در پی این اتفاق ناگوار با صدور دستور فوری، چهار نفر دستگیر شده‌اند.»

 

با وجود آنکه تولید، فروش و مصرف هر گونه مشروبات الکلی در کشور چه به ‌صورت علنی و چه غیر‌علنی ممنوع و مجازات سختی برای عاملان و مصرف‌کنندگان آن مقرر شده است، اما همچنان شاهد نرخ فزاینده مصرف مشروبات الکلی در کشور هستیم و این موضوع، سبب مرگ و میر بسیاری از هموطنان در سال‌های اخیر و حتی سال جاری شده است.

 

از تابستان سال جاری تاکنون دست‌کم ۴۴ نفر بر اثر مسمومیت الکلی تقلبی جان باختند

بررسی‌های «اعتماد» از اخبار رسمی منتشر شده نشان می‌دهد؛ از تابستان سال جاری تاکنون دست‌کم ۴۴ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند.

 

بنا به گزارش خبرگزاری‌های رسمی، تابستان سال جاری در سردشت ۷ نفر، قزوین ۲ نفر، بهارستان ۲ نفر، مازندران ۳ نفر، رباط‌کریم ۶ نفر، کرج ۱۷ نفر دچار مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی شدند و جان‌شان را از دست دادند. دی ماه جاری نیز ۷ نفر در ماکو بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی فوت کردند.

 

بررسی‌های دیگر «اعتماد» از یک مقاله پژوهشی که در رابطه با مسموم‌شدگان ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی گردآوری شده، نشان می‌دهد؛ سن و جنسیت مصرف‌کنندگان با هم ارتباط معناداری دارد. همچنین سابقه مصرف و علت مواجهه و گروه سنی، علت مواجهه و تحصیلات، علت مواجهه و شغل با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. بیش از ۵۰ درصد مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی سابقه مصرف قبلی را دارند.

 

طبق نتایج به دست آمده از مسموم‌شدگان ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی؛ فراوانی نسبی مصرف الکل در میان افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله ۳ برابر بیشتر از افراد بالای ۳۰ سال بوده است. بیش از ۸۵ درصد مسمومان مرد هستند که اختلالات استفاده از الکل نیز به‌طور قابل توجهی در مردان بیشتر از زنان شایع است و علت بالا بودن میزان مصرف مشروبات الکلی در مردان، سهولت دسترسی به الکل است.

 

بیش از ۴۰ درصد مسمومان به دلیل شادی و سرخوشی از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند. همچنین بیش از ۸۰ درصد مسمومان الکل، دلیل مصرف‌شان را بیکاری و نداشتن سرگرمی عنوان می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد مواجهه بالا در جوانان می‌تواند به علت مسائلی مانند «بیکاری، تفریح و سرگرمی» باشد. بیش از ۸۰ درصد مسمومان، الکل مصرفی خود را از دستفروشان خریداری می‌کنند. در واقع از طریق واسطه‌ها و دوستان خود این مشروبات الکلی تقلبی را تهیه که احتمالا از «اتانول و متانول» بودن آن آگاهی ندارند. همچنین دسترسی راحت و ارزان به مشروبات الکلی و گرایش به مصرف آن نیز مهم تلقی شده است. با توجه به افزایش تقاضای اتانول و به دنبال آن بالا رفتن قیمت مشروبات الکلی، جایگزین شدن متانول به خاطر قیمت پایین آن در مشروبات الکلی، یک عامل اصلی می‌تواند باشد. بنا بر گزارشات محلی، افراد سودجو با استفاده از هیپوکلرید سدیم و بی‌رنگ کردن الکل‌های صنعتی که یک جزو اصلی آن متانول است و فروش آن به عنوان اتانول در فروشگاه‌ها در اپیدمی مسمومیت با متانول نقش دارند.

 

بیشترین مسمومان؛ در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال

تابستان سال جاری در پی مسمومیت‌های سریالی ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی، افراد بسیاری به مراکز درمانی با عوارض مختلف چشمی، گوارشی مراجعه کردند. در این میان برخی از آنان جان خود را از دست دادند که این موضوع موج نگرانی را در جامعه به وجود آورد. تیر ماه امسال؛ شاهین شادنیا، رییس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان اعلام کرد: «الکل‌ها مصارف مختلفی دارد؛ یکسری از آنها با نام الکل طبی کاربرد پزشکی دارد و در مراکز درمانی به عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود، یکسری هم به عنوان مشروبات الکلی که دارای ترکیبات اصلی اتانول است، مصرف می‌شود و براساس مطالعات علمی در درازمدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی، کبدی و کم خونی می‌شود. ماده اصلی موجود در مشروبات الکلی، اتانول که از تخمیر طبیعی میوه‌ها یا غلات از جمله انگور یا خرما به دست می‌آید، باعث مسمومیت نمی‌شود، بلکه مصرف بیش از حد آن موجب عدم تعادل، پرخاشگری، خواب‌آلودگی و ناهماهنگی بین عضلات و فعالیت‌های مغزی می‌شود و معمولا این عوارض بلافاصله بعد از مصرف دیده می‌شود. تابستان امسال تعداد مراجعان مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی که دارای ماده متانول بود به مراکز درمانی زیاد شد و مبتلایان دچار عوارض چشمی خطرناکی شدند و عوارض ناشی از سوء مصرف با مرگ و میر نیز همراه بود. متانول موجود در این مشروبات الکلی تقلبی دارای ماده سمی است که از طریق مصرف وارد بدن می‌شود و به مرور باعث کوری، تاری دید و حتی خونریزی در مغز شده و بیمار را به کما می‌برد و با مرگ و میر همراه است. مراجعه افراد با علایم مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی به بیمارستان لقمان بسیار زیاد بود و چندین مورد مرگ و میر نیز وجود داشت. علایم مسمومیت در مصرف‌کنندگان با سردرد شروع می‌شود و سپس دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شوند و تعادل بدن به هم می‌خورد. اینکه برخی عنوان می‌کنند محلول تقلبی با ترفندهایی قابل شناسایی است، صحت ندارد و محلول الکل فقط با دستگاه آنالیز قابل شناسایی است.»

 

همچنین سعید مهرسروش، معاون آموزش سازمان اورژانس تهران اظهار کرد: «بسیاری از افراد به خصوص جوانان به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی دچار عوارض شدید می‌شوند و در برخی موارد نیز آمبولانس‌های اورژانس بیماران ناشی از این مسمومیت را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند. برخی افراد به صورت گروهی، آگاهانه و برخی ناآگاهانه مواد متانول و اتانول در مشروبات الکلی را با هم ترکیب می‌کنند که در نتیجه مصرف آن، سطح هوشیاری فرد بسیار کاهش می‌یابد و باید سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود تا اقدامات درمانی لازم و به موقع انجام گیرد، زیرا در غیر این‌ صورت ممکن است منجر به مرگ فرد شود.»

 

۴ مهر ماه سال جاری، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با صدور حکم اعدام و حبس برای متهمان تهیه و فروش مشروبات تقلبی در کرج گفت: «تابستان امسال، ۱۹۱نفر در استان البرز به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل راهی بیمارستان و ۱۷ نفر فوت کردند و به دنبال این موضوع دستورات لازم صادر شد. در تحقیقات مشخص شد الکل‌های صنعتی به صورت غیرقانونی از سوی شخصی که کارخانه تولید اسپری مو داشته در اشتهارد به فروش رسیده و الکل صنعتی با آب مخلوط شده و توزیع شده است. در خصوص ۱۱ نفر به اتهام افساد فی‌الارض علیه جنایت تمامیت جسمانی با توزیع مواد سمی متانول که منجر به فوت افراد شد قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد. دادگاه پس از بررسی‌های دقیق در پرونده با رعایت سرعت و دقت و صحت صدور حکم را انجام داد و براساس حکم صادره متهمان ردیف اول تا چهارم در پرونده فوت ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر به اتهام افساد فی الارض علیه جنایت تمامیت جسمانی افراد به اعدام محکوم شدند. متهمان پنجم تا نهم هر یک به ۵ سال حبس تعزیری و متهم دهم به سه سال حبس تعزیری و متهم یازدهم به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم ‌به متهمان و وکلا ابلاغ شده است و در صورتی که این افراد نسبت به دادنامه مبادرت به فرجام خواهی کنند، در دیوان عالی رسیدگی می‌شود.» 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------