کشف گروه خونی طلایی در سیستان و بلوچستان



گروه خونی نادر،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مرد جوانِ اهل سیستان و بلوچستان که تصمیم گرفت، برای نخستین بار اهداء خون کند، مرکز انتقال خون این استان را شگفت‌زده کرد. زیرا گروه خونی O Rh Null جزو نادرترین گروه خونی‌ در جهان است و فراوانی این گروه خونی شناسایی شده، یک در ۶ میلیون نفر است.

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، یکی از خواسته‌ها این است که هر فرد حداقل برای یک بار خون اهدا کند تا حداقل از وضعیت گروه خونی خود مطلع شود. بشیر حاجی بیگی به همشهری می گوید: «این موضوع باعث می شود که گروه خونی های نادر شناخته شده و به کمک بیماران بیاید.»

 

سال ۱۳۳۹ شمسی برای نخستین بار در جهان یک گروه خون طلایی شناسایی شد. پیش از این سال، واژه خون طلایی در ساختار مراکز اهدای خون جهان وجود نداشت. در این سال اما اولین مورد «خون طلایی»در سال ۱۹۶۱ میلادی در یک زن متولد استرالیا شناسایی شد. ظاهرا فقط ۴۳ مورد تایید شده افراد دارای این گروه خونی در جهان وجود دارد و حالا یک فرد اهل سیستان و بلوچستان به جمع آن‌ها اضافه شد.

 

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان در این باره گفت: «شناسایی اولیه این گروه خونی در مرکز اهدای خون زاهدان توسط دستگاه اتوماسیون گروه خونی و تعیین فنوتایپ انجام شده که نتیجه تاییدی آن نیز در بخش ایمنوهماتولوژی اداره کل انتقال خون سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.» ابوالحسن صفدری ادامه می دهد: «این گروه خون مربوط به یک اهداکننده جوان بوده که برای اولین بار به جمع اهداکنندگان خون پیوسته است.» او تاکید می کند: «این کیسه خون جهت انجماد به بخش خون های نادر سازمان انتقال خون ایران ارسال شد.»

 

این گروه خونی فاقد هر یک از آنتی ژن‌هایی است که ممکن است مقاومت سیستم ایمنی را تحریک کند. این بدان معناست که این گروه خونی ظرفیت بالقوه زیادی برای انتقال خون دارد و هم چنین در تحقیقات پزشکی مانند ساخت داروهای مبتنی بر ایمونوگلوبولین برای جلوگیری از بیماری رزوس (وضعیتی که در آن آنتی بادی‌های موجود در خون زنان باردار به سلول‌های خونی نوزادشان حمله می‌کنند) مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ماجرای گروه‌های خونی نادر

طبق گفته صلیب سرخ بیش از ۶۰۰ آنتی ژن شناخته شده به جز گروه‌های خون اصلی وجود دارد و فقدان یا وجود آنها باعث ایجاد گروه های خونی نادر می شود. با این حال، از نظر آماری، AB منفی نادرتر از سایر گروه‌های خونی است و فقط در ۱٪ از هند و اروپایی‌ها، ۰.۳٪ از آفریقایی آمریکایی، ۰.۱٪ از آسیایی‌ها و ۰.۲٪ از مردم آمریکای لاتین" دیده می‌شود. صلیب سرخ می‌گوید گروه خونی B منفی نیز غیرمعمول است و در جمعیت‌های «۲ درصد از هند و اروپایی‌ها، ۱ درصد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، ۰.۴ درصد از آسیایی‌ها و ۱ درصد از آمریکایی‌های لاتینی» دیده می‌شود.

 

گروه خونی فردی که بین ۵ تا ۱۰هزار نفر از جمعیت مشاهده نشده باشد گروه خونی نادر نامیده می شود. جهش ژنتیکی، ازدواج‌های فامیلی و در برخی موارد بیماری‌ها منجر به نادر شدن خون برخی افراد می‌شود. سازمان انتقال خون برای رفع مشکلات احتمالی افرادی که گروه خونی نادر دارند، بانک ملی خون های نادر را ایجاد کرده است. در کشورمان بیش از ۷۰۰ نفر عضو این بانک شده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------