طراحی و ساخت شبه بلور با کمک رشته‌های دی‌ان‌ای



نانو ذرات،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
پژوهشگران موفق به تولید شبه‌بلورهای نانوذره‌ای با کمک دی‌ان‌ای شدند. دستیابی به این موفقیت راه را برای طراحی و ساخت سازه‌های پیچیده‌تر هموار می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد نانو، مهندسان حوزه فناوری‌نانو با استفاده از دی‌ان‌ای، از نانوذرات، شبه‌بلور ساختند. تولید شبه‌بلورها از نظر ساختاری بسیار پیچیده و دشوار است. این تیم به سرپرستی محققان در دانشگاه شمال غربی، دانشگاه میشیگان و مرکز تحقیقات مواد زیستی در سن سباستین، اسپانیا، نتایج یافته‌های خود را در مجله Nature به چاپ رساندند.

 

بر خلاف کریستال‌های معمولی که توسط یک ساختار تکراری تعریف می‌شوند، الگوهای موجود در شبه‌بلورها تکرار نمی‌شود. شبه‌بلورهای ساخته شده از اتم‌ها می‌توانند از خواص استثنایی برخوردار باشند، برای مثال، خواص گرمایی و نوری متفاوتی داشته و دارای خواص الکترونیکی غیرمعمول هستند.

 

چاد میرکین از محققان این پروژه می‌گوید: وجود شبه‌بلورها برای ده‌ها سال یک معما بوده است و کشف آن‌ها منجر به دریافت جایزه نوبل شد. در حال حاضر چندین نمونه شناخته شده از شبه‌بلورها وجود دارد، اما نتایج تحقیقات ما شکل‌گیری آن‌ها را تغییر می‌دهد و از همه مهمتر نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم ماهیت قابل برنامه‌ریزی دی‌ان‌ای را برای طراحی و مونتاژ شبه بلورها به کار ببریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------