راهکارهایی برای غلبه بر ترس از پرواز



راهکارهایی برای غلبه بر ترس از پرواز

 

سفرهای هوایی، برای همه امری لذت بخش نیست و بسیاری به خاطر ترس از ارتفاع یا ترس از پرواز، مشکلات زیادی را در این چنین سفرهایی تجربه می‌کنند. اگر چه غلبه بر ترس از پرواز به صورت کامل، نیاز به روش‌های درمانی دارد، اما برای کم کردن این ترس و امکان سفر به کشورهای مختلف، راهکارهایی وجود دارند که در نوشته امروز، سعی کرده‌ایم به آن‌ها بپردازیم.

 

همان‌طور که در ادامه درباره ترس از پرواز صحبت خواهیم کرد، این نوع ترس در بین افراد مختلف بسیار شایع بوده و خدمه پرواز برای راهنمایی مسافرینی که دچار چنین مشکلی هستند، آموزش دیده شده‌اند. ترفندهای مختلفی برای مقابله با این ترس وجود دارد و نکاتی هم هستند که شما با رعایت آن‌ها، می‌تونید تا حدی، ترس خود را تحت کنترل در آورید. نکاتی که در نهایت باعث می‌شود، شما بتوانید از پرواز لذت برده، به نقاط مختلف دنیا سفر کنید و از محدودیتی که گرفتارش هستید، رهایی پیدا کنید.

 

حس ترس از پرواز چیست؟

حس ترس از پرواز که با نام علمی آویوفوبیا یا آئروفوبیا (aviophobia) شناخته می‌شود، اصطلاحی است که برای کسانی که از ترس از پرواز رنج می‌برند استفاده می‌شود. این در واقع ترسی پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شود؛ زیرا می‌تواند از ترکیبی از سایر فوبیاها یا اختلالات اضطرابی مانند ترس از فضاهای بسته، ترس از ارتفاع، ترس از جمعیت و ... ناشی شود. بسیاری از کسانی که از aviophobia رنج می‌برند اغلب خود را در حال تصور بدترین سناریو می‌بینند. همچنین افکار مضطرب مانند "اگر هواپیما سقوط کند چه؟" یا "اگر ربوده شویم چه؟" باعث یک حمله پانیک خطرناک و آزاردهنده در آن‌ها می‌شود. خوشبختانه مثل هر مشکل دیگری این مسئله نیز قابل حل بوده و راهکارهایی توسط متخصصان در این حوزه ارائه می‌شود که در زیر به چند مورد از کارآمدترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

ترفندهای غلبه بر ترس از پرواز

هر چند سفر با هواپیما می‌تواند با یکسری تنش‌ها و استرس‌ها در برخی افراد همراه باشد اما اگر بتوان بر این افکار منفی غلبه کرد یک تجربه کاملا خوش‌آیند و دوست داشتنی است که بارها و بارها تمایل به تکرار آن خواهید داشت. اگر نتوانیم با تر‌س‌هایمان کنار بیاییم، امکان سفر به کشورهای مختلف و بازدید از زیبایی‌های جهان را از دست می‌دهیم. تصور کنید هیچ گاه امکان شرکت در تور تایلند یا سفر به کشورهایی همچون مالدیو را نداشته باشید. از جمله موثرترین راهکارهایی که می‌تواند در غلبه کردن بر ترس از پرواز با هواپیما کمک کنند، عبارتند از:

 

خودداری از نوشیدن کافئین قبل از پرواز

اگر پرواز شما را مضطرب می‌کند بهتر است قبل از هر چیزی از نوشیدن هر آنچه که باعث تشدید اضطراب در شما می‌شود، دوری کنید. یکی از این موارد نوشیدنی‌های حاوی کافئین هستند. چرا که این ماده می‌تواند سطح استرس شما را افزایش دهد و آرام ماندن را برای شما در طول پرواز دشوارتر کند. در عوض توصیه می‌کنیم به دنبال نوشیدنی‌های سبک مثل آبمیوه‌ها و دمنوش‌های گیاهی بدون کافئین بروید. گل کاو زبان، اسطخودوس و غیره از جمله نوشیدنی‌هایی هستند که به آرام کردن اعصاب شما و احتمالاً خوابیدن در حین پرواز کمک خواهند کرد.

 

کنترل اضطراب و ضربان قلب با تنفس عمیق

اگر استرس شما خیلی شدید و حاد نیست، مدیتیشن و کنترل نفس می‌تواند کمک بسیاری در کاهش اضطراب شما داشته باشد. پی اگر بتوانید روی تنفس خود تمرکز کنید و در حالت ریلکس قرار بگیرید، به راحتی غلبه بر ترس از پرواز داشته و تجربه متفاوتی از پرواز را برای خود رقم خواهید زد. البته توجه داشته باشید که این کار در افرادی که ترس بیش از حد زیادی دارند چندان پاسخگو نبوده و باید به دنبال راه حل‌های جدی‌تر و کارآمدتری باشند. 

 

خود را سرگرم کنید

از دیگر راهکارهایی که می‌تواند در غلبه بر ترس از پرواز تاثیرگذار باشد، سرگرم کردن خود در طول پرواز است. به عنوان مثال می‌توانید فیلمی را تماشا کنید و یا گیم مورد علاقه خود را در تلفن همراهتان بازی کنید. همچنین توصیه می‌کنیم حتما هندزفری خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید با گوش دادن با پادکست‌های کنترل استرس و همچنین موسیقی‌های آرام استرس خود را کنترل کنید.

 

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از پرواز

 

سعی کنید در طول پرواز بخوابید

اگر ناچار به سفری طولانی با هواپیما هستید، خوابیدن یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید در طول سفر هوایی خود انجام دهید. چرا که با اینکار دیگر متوجه گذر زمان نشده و در نتیجه احساس ترس و استرس به سراغتان نخواهد آمد. به خصوص اگر بودجه کافی برای خرید بلیط هواپیما داشته باشید می‌توانید صندلی‌های راحت‌تری را از کلاس بیزینس تهیه کرده و در نتیجه بدون اذیت شدن خوابی راحت و عمیقی را در مسیر رفت و برگشت خود تجربه کنید. برای داشتن خوابی راحت‌تر می‌توانید هنگام دریافت کارت پرواز درخواست کنید تا صندلی شما را کنار پنجره قرار ندهند و در آرامش چشمان خود را ببندید و بخوابید. علاوه بر آن می‌توانید از چشم‌بند استفاده کنید.

 

بدانید که تکانه‌های کوچک هواپیما عادی هستند

گاهی اوقات به دلیل وضع نامناسب آب و هوا و همچنین چاله‌های هوایی احساس تکانه‌هایی در طول پرواز کاملا عادی هستند. پس اگر شما نیز در طول پرواز شاهد تکانه‌هایی در هواپیما شدید بدون آشفتگی و ترس بدانید که این موارد امری عادی بوده و تنها به گفته‌ها و راهنمای‌های مهماندار هواپیما و خلبان توجه کنید. همچنین برای غلبه بر ترس از پرواز می‌توانبد صندلی‌های خود را هوشمندانه انتخاب کنید. به این معنا که رزرو پرواز، صندلی‌های رو به جلوی هواپیما را انتخاب کنید تا میزان حرکت و صدای کمتری را حین پرواز تجربه کنید. علاوه بر آن صندلی‌های کنار پنجره برای اشرافیت داشتن به محیط بیرون حین فرود و صعود، صندلی‌های وسط برای گرفتن هر دو دسته صندلی و صندلی‌های کنار راهرو برای کسانی که نیاز مداوم به دستشویی دارند توصیه می‌شوند.

 

قبل پرواز از یک روانشناس کمک بگیرید

اگر مشکل اضطراب و استرس از پرواز با هواپیما در شما بسیار حاد و شدید است و از طرفی چاره‌ای جز سوار شدن به آن ندارید، بهترین و موثرترین کار برای غلبه بر ترس از پرواز گذراندن چند جلسه مشاوره و صحبت با یک روانشناس است. چرا که پزشک متخصص می‌تواند ریشه ترس شما را پیدا کرده و تا حد زیادی سعی در کاهش و تسکین آن دهد. همچنین می‌توانید از روانپزشک برای تجویز دارویی به منظور کاهش اضطراب شما و داشتن حسی راحت‌تر و ریلکس‌تر در حین پرواز درخواست کنید. 

 

با مهماندار هواپیما در مورد ترس خود صحبت کنید

اگر احساس نگرانی و یا ناراحتی در طول پرواز به شما دست داد می‌توانید از مهمانداران هواپیما کمک بخواهید. آن‌ها با تجربه‌ای که در پرواز دارند قطعا می‌توانند به شما کمک کرده و تا حد زیادی باعث کاهش ترس و اضطراب در شما گردند. پس هرگز در رودربایستی قرار نگیرید و با مهمانداران هواپیما صحبت کنید. تمامی کادر پرواز موظف هستند تا با مهربانی کامل به سوالات شما پاسخ داده و کمک کنند.

 

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از پرواز

 

تمرین غلبه بر ترس را از پروازهای کوتاه آغاز کنید

اگر تا حالا تجربه سوار شدن به هواپیما را نداشته‌اید و احساس ترس شدیدی از این کار دارید، بهتر است اولین سفر شما سفری کوتاه باشد. چرا که سفرهای طولانی برای اولین بار می‌توانند ترس در افراد را تشدید کرده و در نتیجه مسافران نتوانند تا حد زیادی غلبه بر ترس از پرواز را در خود انجام دهند. در حالی که در سفرهای کوتاه (پروازهای یک ساعته) می‌توانید بیشتر خود را سرگرم نگه داشته و برای سفرهای بعدی ترس از پرواز را در خود تا حد زیادی کاهش دهید. 

 

سفری بی‌دغدغه با آویسا تراول

اگر در نظر دارید، تعطیلات پیش رو را به کشورهای خارجی سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم از تورهای گردشگری آویسا تراول استفاده کنید. آویسا تراول نامی آشنا در صنعت گردشگری کشورمان بوده که در طول سال، تورهای بسیاری به کشورهای مختلف جهان برگزار می‌کند که شامل تور ویتنام ، تور مالدیو، تور مالزی و ... می‌شود. این مجموعه با ارائه خدمات عالی در کنار بهترین قیمت ممکن، از هر نظر انتخابی مطمئن برای سفرهای خارجی خواهد بود.

 

برای مشاوره رایگان درباره مقاصد مختلف گردشگری، رزرو تور و اطلاع از خدمات تورها، می‌‌توانید به شماره تماس ۴۱۵۳۵ – ۰۲۱ تماس گرفته یا این که به سایت رسمی مجموعه‌ی آویسا تراول به آدرس avisatravel.com مراجعه نمایید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024