علت افزایش موارد جدید کرونا در روزهای اخیر/ وزارت بهداشت با عادی‌سازی شرایط در خصوص کرونا مخالف است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستادملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: ممکن است سرعت کاهش بیماری کرونا به دلیل افزایش ترددها و شلوغ شدن جامعه در روزهای اخیر باشد ولی کماکان بیماری کرونا در کشور روند کاهنده دارد.

علی اکبر حق دوست روز جمعه در گفت و گو باایرنا گفت: با کمک و همراهی مردم، انجام هماهنگی بین بخشی مناسب و اجرای برنامه‌ها روند کاهنده قابل قبولی را تقریبا از اوایل سال در مورد اپیدمی کرونا در تمام کشور شاهد هستیم.  

 

 رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستادملی مدیریت و مقابله با کرونا  بیان داشت: هرچند این روند در برخی هفته‌ها کاهش بسیار زیادی داشت و برخی هفته‌ها سرعت کمتری، اما در مجموع روند بیماری در کشور کاهنده بود و این روند ادامه پیدا کرده است.

 

حق دوست ادامه داد: این کاهش سرعت نشان می‌دهد که بیماری در جامعه وجود دارد با کمی بی‌دقتی، می‌تواند دوباره یک اپیدمی جدیدی ایجاد کند.

 

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: در تلاش هستیم که اگر تغییر جدی در روند بیماری رخ دهد به یک بحران خیلی جدی در سطح وسیع تبدیل نشود و محدود باقی بماند.

 

وی تاکید کرد که محدود بودن این بیمار در کشور منوط به هوشیاری مردم و مسئولان است و همچنین نظارت و هوشیاری دقیق سیستم مراقبتی نظام بهداشتی است تا کنترلی دقیق بر روند این بیماری انجام گیرد.

 

شناسایی بهتر، بخشی از افزایش موارد جدید کرونا در روزهای اخیر است

 حق دوست، بخشی از افزایش تعداد موارد جدیدی که در روزهای اخیر به صورت روزانه در آمارهای رسمی گزارش می شود را به دلیل شناسایی بهتر، بیماران سبک از طریق غربالگری در سطح یک اعلام کرد.  

 

وی ادامه داد: خیلی از این افراد قبلا به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی‌کردند و هیچ وقت آزمایش نمی‌شدند، آنان در گذشته در جامعه پخش بودند و نظام سلامت از وجود آنها بی‌اطلاع بود، الان در حال شناسایی این افراد هستیم.

 

رئیس کمیته اپیدمیوولوژی ستادملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: شناسایی بموقع و مراقبت های لازم از این افراد، انتشار ویروس در جامعه را کاهش می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه ما در برخی از استانها یک روند افزایشی مختصر مشاهده می کنیم، افزود: این افزایش در این نقاط هم به‌شکل مختصر بوده و مدت روند صعودی آنها هم محدود است. معمولا ۴ تا ۵ روز این روند طول می کشد و سپس روند ثابت یا کاهنده می شود.

 

حق دوست، عمده ترین عامل افزایش تعداد بیماران به دلیل شناسایی بیشتر بیماران سبک اعلام کرد و گفت: این افراد معمولا با فرد بیمار در تماس بودند، سیستم بهداشت ما فعالانه این افراد شناسایی و سریعا مراقبت می کند. افزایش را در این حد را باید علامت مثبت از فعال بودن بهداشت کشور تلقی کرد.

 

وزارت بهداشت با عادی‌سازی شرایط در خصوص کرونا مخالف است

 معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه و حوزه سلامت کشور با عادی‌سازی شرایط در خصوص کرونا مخالف است لذا همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حریر چی ظهر جمعه در نشست ستاد مبارزه با کرونای استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری، ضمن بیان اینکه وزارت بهداشت و حوزه سلامت کشور با عادی‌سازی شرایط کاملاً در قبال کرونا به شدت مخالف است، تاکید کرد: مقابله با زمینه عادی سازی این ویروس در جامعه یکی از تأکیدات وزارت بهداشت است.

 

وی با بیان اینکه مردم از تجمع و حضور غیرضروری در اماکن عمومی و مراکز تجاری خودداری کنند، افزود: همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی در خصوص کرونا رعایت شود.

 

پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برنامه‌ریزی وزارت‌خانه در راستای بازگشت بیمارستان‌ها به حالت عادی، گفت: از یک طرف می‌بایست خدمات درمانی به بیماران غیر کرونایی ارائه و از سوی دیگر نیز باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند لذا بیمارستان‌ها با اختصاص بخش یا ساختمانی به بیماران مبتلا به کرونا، به روال قبلی خود بازگردند.

 

حریرچی درباره باید و نبایدهای بازگشت بیمارستان‌ها به حالت اول، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی همچنان می‌بایست به صورت یک الزام رعایت شود.

 

وی افزود: از سوی دیگر می‌بایست از سمت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شناسایی بیماران در مراحل اولیه و قرنطینه آنها و شناسایی افراد در ارتباط با بیماران و قرنطینه آن‌ها لحاظ شود.

 

کنکور سراسری با تدابیر خاص بهداشتی برگزار می‌شود

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه برای آزمون‌های سراسری تدابیر لازم اندیشیده شده است، گفت: این آزمون با تدابیر خاص بهداشتی امسال برگزار می‌شود.

 

 ایرج حریرچی ظهر جمعه در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری بیماری کوید ۱۹ در استانداری سمنان در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه طی جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیات اولیه در خصوص کنکور، مدارس و دانشگاه‌ها گرفته‌شده است، ابراز داشت: با توجه به اثرگذاری کنکور و برخی آزمون‌ها در آینده دانش آموزان و دانشجویان و از سویی وجود بیماری کرونا نیز برای خانواده‌ها و بسیاری افراد استرس‌زا است.

 

وی افزود: سالن امتحانات معمولاً آرایش مناسبی دارد که نگرانی بابت فاصله اجتماعی نیست اما ورودی خروجی و برخی سفرها شاید مشکل‌آفرین باشد که از این‌رو برای برگزاری امتحانات تدابیر مناسبی اتخاذشده است.

 

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز تدابیر خاصی برای برگزاری مراسم شب‌های قدر منظور شده است، اضافه کرد: برای این تصمیمات در موعد مشخص خود اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

 

حریری چی اضافه کرد: مدارس و دانشگاه معمولاً جزو اولین مناطقی بودند که با شیوع کرونا بسته شدند و قطعاً در مناطق پرخطر آخرین مکانی خواهند بود که بازگشایی می‌شوند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------