چه راهکارهایی برای درمان معده‌درد موثر است/ اگر معده درد دارید از این مواد غذایی دوری کنید



درمان معده‌درد

درمان معده‌درد

 

بیماری‌های گوارشی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست که بسیاری به آن مبتلا هستند و از عوارض آن رنج می‌برند. در میان بیماری‌های دستگاه گوارش هم معده‌درد در صدر بیماری‌هایی قرار دارد که جمعیت مبتلا به آن بیشترین فراوانی را دارند. مهم‌ترین دلایل رخ دادن معده درد اتفاقاتی که خارج از معده رخ می‌دهد. 

 

در واقع تاثیر عواملی خارج از معده است که موجب می‌شود معده‌درد ایجاد شود. یکی از شایع‌ترین این علت‌ها فشارهای عصبی است و معده‌درد عصبی در حال حاضر بسیار رایج است. به جز آن عملکرد بخش‌هایی چون کیسه صفرا، قلب، کبد، لوزالمعده و همچنین آسیب‌های روده‌ای هم می‌‌تواند موجب ایجاد درد معده شود. با توجه به اینکه گروه‌های زیادی از این بیماری رنج می‌برند در این مقاله تلاش می‌کنیم برخی از درمان‌های رایج درد معده را بیان کنیم.

 

هنگام معده‌درد چه باید بخوریم؟

اگر معده درد دارید و لازم است که تا قبل از رسیدن به پزشک و دریافت درمان مناسب آن را کنترل کنید لازم است چند کار را انجام دهید. یکی از مهم‌ترین‌هایش این است که در خوردن غذا دقت کنید. چون خوردن هر وعده غذایی در دورانی که معده درد دارید به معنی ایجاد فعالیت اضافی برای معده است. این البته به معنی این نیست که نباید چیزی بخورید بلکه باید غذاهای ساده و سبکی بخورید که فعالیت معده را سخت نکند. برای همین در زمانی که معده درد دارید دور خوردن این غذاها را خط بکشید:

غذاهای سنگینی مثل گوشت قرمز، غذاهای چرب و سرخ کرده 

وعده‌های غذایی پرحجم

غذاهای اسیدی

آسپرین یا ژلوفن

اگر حساسیت لاکتوزی دارید شیر و لبنیات

 

میوه درمانی

از آنجایی که معده درد بسیار شایع است و ممکن است در طول سال روزهای زیادی با آن دست و پنجه نرم کنید ممکن است استفاده از دارو برای خیلی‌ها خوشایند نباشد. یعنی اینکه بسیاری به دنبال این هستند که برای مهار درد معده فقط دارو نخورند و با درمان‌های خانگی درد معده را کنترل کنند. یکی از روش‌های پرطرفدار در این میان رژیم خوراکی است.

 

میوه درمانی

میوه درمانی برای درمان معده‌درد

 

خوراک ارتباط مستقیمی با عملکرد معده دارد و برای همین با رعایت رژیم‌های غذایی می‌توان در بسیاری از موارد از درد معده جلوگیری کرد. یکی از رژیم‌های غذایی مهم در این زمینه میوه و گیاهانی است که به عملکرد معده کمک می‌کند. هفت موردی که در این لیست وجود دارند که موجب عملکرد بهتر معده شده و درد معده را کاهش می‌دهند که عبارتند از:

انجیر

موز

آووکادو

نارگیل

زنجبیل

دارچین

بابونه

 

انجیر به شدت قلیایی است و کمک می‌کند التهاب فضای معده کاهش پیدا کند. برای کنترل معده درد همراه با تهوع بهتر است موز بخورید. آووکادو به دلیل داشتن فیبرهای محلول و غیرمحلول باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. همچنین نارگیل به دلیل وجود پتاسیم، منیزیم، فسفر و منگنز توانایی بسیاری برای کاهش اسید معده خواهد داشت. دمنوش زنجبیل به‌طور شگفت‌انگیزی سیستم عصبی و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مصرف دارچین به هضم شدن سریع‌تر غذا کمک کرده و در رفع سوزش سر دل نیز موثر است. یک فنجان چای بابونه با عملکرد ضد‌التهابی، درد معده را تسکین داده و گاز معده را برطرف خواهد کرد.

 

استفاده از کمپرس آب گرم

به جز رعایت رژیم‌های غذایی مختلف می‌توانید از چند تکنیک دیگر هم برای کاهش درد معده استفاده کنید. از جمله اینکه می‌توانید از کمپرس آب گرم روی معده‌تان استفاده کنید. کمپرس آب گرم باعث می‌شود که جریان خون در معده بیشتر شود و در نتیجه رگ های خونی منبسط شده و درد کاهش یابد. به جز کمپرس آب گرم می‌توانید از حوله گرم هم استفاده کنید و هر ۲۰ دقیقه یکبار روی معده‌تان قرار دهید. همچنین دوش آب گرم هم می‌تواند در کاهش درد موثر باشد.

 

سخن پایانی؛ زندگی سالم در پیش بگیرید

شاید مهم‌ترین تصمیم برای پیشگیری از ابتلا به معده‌درد یا کاهش دفعات تکرار آن در پیش گرفتن یک زندگی سالم است. برای این کار باید مصرف الکل و سیگار را کنار بگذارید. همچنین باید غذاهای گیاهی را به لیست غذایی‌تان اضافه کنید. فیبر زیاد در رژیم غذایی‌تان می‌تواند به عملکرد راحت‌تر معده کمک کند. همچنین غذاهای چرب و سنگین را باید کنار بگذارید. دیگر اینکه از خوردن وعده‌های با حجم زیاد باید صرف نظر کنید و به جای آن وعده‌های زیاد اما با حجم کم را باید مصرف کنید. غذای دیر هضم را هم از لیست غذایی‌تان حذف کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024