«دی‌ان‌ای» مصنوعی؛ راهی جدید برای نابودی سرطان



دی ان ای مصنوعی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان دانشگاه توکیو در ژاپن با استفاده از «دی ان ای مصنوعی» به پیشرفتی در مبارزه با سرطان دست یافتند که امید می‌رود آغازگر دوران تازه‌ای در تولید داروهای این بیماری باشد.

به گزارش ایرنا از تارنمای سای تک دیلی، دی ان ای تولیدی مصنوعی به شکل سنجاق‌سر با میکرو آر ان ای در سلول‌های سرطانی تراکنش انجام می‌دهد و به این ترتیب یک پاسخ ایمنی را فعال می‌کند. این شیوه در تست‌های آزمایشگاهی به طور موثری سلول‌های سرطانی گردن رحم (cervical ) و سینه در انسان و همچنین سلول های بدخیم سرطان پوست در موش‌ها را هدف قرار داد و نابود کرد.

 

این گروه تحقیقاتی ۲ گروه از دی‌ان‌ای سنتز شده (مصنوعی) شیمیایی به شکل سنجاق‌سر (hairpins) را به طور خاص برای حمله به سلول‌های سرطانی طراحی کردند. زمانی که این (زوج دی ان ای مصنوعی) به درون سلول های سرطانی تزریق می‌شود به مولکول‌های میکروآران‌ای (miRNA) متصل می‌شود. مولکول های میکرو آر ان ای در برخی سرطان‌های خاص بیش از حد تولید می‌شوند.

 

زوج های دی‌ان‌ای مصنوعی پس از اتصال به میکرو آر ان ای، گسیخته شده و ترکیب می‌شوند و زنجیره‌های طولانی‌تری از دی‌ان‌ای را تشکیل می‌دهند که یک پاسخ ایمنی را فعال می‌کند. این پاسخ ایمنی نه تنها سلول های سرطان را از بین می‌برد بلکه همچنین از ادامه رشد سرطانی نیز جلوگیری می‌کند. این رویکرد نوآورانه متمایز از درمان‌های دارویی سنتی سرطان است و امید می‌رود که دوران تازه‌ای را در تولید داروهای سرطان آغاز کند.

 

سرطان یک بیماری نگران کننده آشنای جهانی در بخش بهداشت و سلامتی است و شیوه‌های کنونی درمان آن محدودیت‌های خود را دارند. با این حال، ‌ داروهای مبتنی بر اسید نوکلئیک (nucleic acids ) – به طور مشخص «دی ان ای» و «آر ان ای» یعنی مولکول‌های حیاتی حامل اطلاعات – می‌توانند عملکرد بیولوژیک سلول ها را کنترل کنند و انتظار می‌رود که آینده داروها را متحول کند و پیشرفت مهمی در زمینه تلاش ها برای غلبه بر سرطان و سایر بیماری‌های صعب‌العلاج حاصل کنند.

 

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه توکیو درصدد تولید یک داروی جدید ضدسرطان با استفاده از «دی ان ای» مصنوعی برآمده است. دکتر آکیمیتسو اوکاموتو گفت: فکر کردیم اگر بتوانیم داروهای جدیدی تولید کنیم که با مکانیسم متفاوتی نسبت به داروهای قبلی کار کنند، ممکن است در برابر سرطان هایی که تا کنون درمان نشدنی بوده اند، موثر باشند.

 

کاربرد داروهای اسیدنوکلوئیک برای درمان سرطان از این لحاظ چالش بر انگیز بوده که دشوار می‌توان اسید نوکلوئیک ها را وادار به مشخص کردن بین سلول های سرطانی و سایر سلول های سالم واداشت. در این صورت این ریسک وجود دارد که در صورت حمله به سلول های سالم تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بیمار وجود داشته باشد اما برای اولین بار، این تیم تحقیقاتی توانست که یک نوع دی‌ان‌ای مصنوعی به شکل سنجاق‌سر تولید کند که می‌تواند پاسخ ایمنی طبیعی را برای هدف گرفتن و کشتن سلول های سرطانی بر انگیزد.

 

آزمایش های اولیه این شیوه موثر بوده است و به گفته اوکاموتو سرپرست این گروه تحقیقاتی، نتایج این تحقیق خبر خوبی برای پزشکان، محققان کشف دارو و بیماران سرطانی است.

 

وی افزود: ما در مرحله بعدی قصد داریم داروهایی بر اساس این تحقیقات کشف و تاثیرگذاری داروها و شیوه مصرف را بطور دقیق بررسی کنیم.

 

بر اساس این گزارش، این تحقیقات پیش از آنکه یک روش درمانی جدید در دسترس قرار گیرد باید مراحل بیشتری را طی کند اما این تیم تحقیقاتی به مزایای اسیدنوکلوئیک‌ها برای کشف داروی جدید اطمینان دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------