تشخیص سریع آلزایمر با یک دستگاه کوچک



تشخیص سریع آلزایمر,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

سیناپرس نوشت: اعتقاد بر این است که مدت ‌ها قبل از اینکه بیماری‌ هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون علائم واضح ‌تری از خود نشان دهند، این اختلالات ممکن است در تغییرات ظریف در الگوی خواب فرد قابل توجه باشد.

 

هدف یک پروژه جدید این است که دریابد آیا می‌ توان چنین تغییرات آشکاری را توسط یک دستگاه کوچک مانند هدفون شناسایی کرد یا خیر، که این امکان را به بیمار می ‌دهد که خیلی زودتر برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری اقدام کند.

 

پروژه چهار ساله ای به نام ارزیابی پیشرفت در اختلالات عصبی پیری (PANDA) با همکاری دانشگاه آرهوس دانمارک حول یک دستگاه آزمایشی به نام الکتروانسفالوگرام (ear-EEG) متمرکز شده است.

 

اگرچه دستگاه پوشیدنی طراحی شده توسط آرهوس بسیار شبیه یک هدفون استاندارد به نظر می رسد، اما در واقع با اندازه گیری تغییرات جزئی ولتاژ روی سطح پوست در کانال گوش، فعالیت الکتریکی مغز را کنترل می کند.

 

این دستگاه همچنین مجهز به یک اکسی متر برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون، یک دماسنج برای اندازه گیری دمای بدن و یک میکروفون برای نظارت بر ضربان قلب و تنفس است.

 

برخلاف سیستم‌های نظارت بر خواب موجود که معمولاً به الکترودهای متعدد متصل هستند و افراد را ملزم می ‌کند تا چند شب در کلینیک بستری شوند، سیستم الکتروانسفالوگرام می ‌تواند برای مدت طولانی ‌تری در خانه‌های خود افراد استفاده شود. علاوه بر این، از آنجایی که نسبت به چیدمان‌های سنتی انسداد کمتری دارد، باید نشان ‌دهنده بهتری از الگوهای خواب طبیعی و معمولی شخص باشد.

 

قرار است این تیم پژوهشی، این دستگاه را روی گروه‌ هایی از داوطلبان مبتلا و بدون آلزایمر و پارکینسون آزمایش کند تا دریابد آیا الگوهای قابل تشخیص دائمی در الگوهای خواب آن افراد ظاهر می ‌شود یا خیر. در صورت موفقیت آمیز بودن این مطالعه، امید است افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، در نهایت بتوانند از الکتروانسفالوگرام برای نظارت بر الگوهای خواب خود برای چند روز یا چند هفته به صورت سالانه استفاده کنند.

 

پروفسور پربن کیدموس (Preben Kidmose) از دانشگاه آرهوس گفت: آلزایمر و پارکینسون بیماری هایی هستند که در طول سالیان متمادی ایجاد می شوند. تشخیص این بیماری ها به طور کلی آنقدر دیر است که تنها گزینه درمانی، درمان علائم است. در این پروژه، ما سعی می کنیم علائم این دو بیماری را ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از شروع اولین مشکلات شناسایی کنیم که در این صورت گزینه های درمانی بسیار بهتری برای این بیماران امکان پذیر خواهد بود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------