خطر جهش ژنتیکی آنفلوآنزای سگی در کمین انسان‌ها



جهش ژنتیکی آنفلوآنزای سگی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
به نظر می رسد خطر عفونت های ویروسی همچنان جوامع بشری را تهدید کرده و طی سه سال گذشته از کرونا گرفته تا آبله میمونی، قربانیان زیادی را به کام مرگ کشانده و جوامع را با بحران رو به رو کرده است. به تازگی اما یک خطر جدید می تواند موج جدیدی از بیماری را رقم بزند، زیرا یک جهش ژنتیکی در ویروس آنفلوانزای سگی رخ داده که می تواند آن را به انسان منتقل کند. 

سیناپرس نوشت: به نظر می رسد خطر عفونت های ویروسی همچنان جوامع بشری را تهدید کرده و طی سه سال گذشته از کرونا گرفته تا آبله میمونی، قربانیان زیادی را به کام مرگ کشانده و جوامع را با بحران رو به رو کرده است. به تازگی اما یک خطر جدید می تواند موج جدیدی از بیماری را رقم بزند، زیرا یک جهش ژنتیکی در ویروس آنفلوانزای سگی رخ داده که می تواند آن را به انسان منتقل کند.

 

طی چند سال گذشته شاهد شیوع یافتن ویروس های متعددی بودیم که همگی برای محیط زیست جدید بوده و توانایی جهش و ایجاد انواع جدید بیماری با خطر بیشتری داشتند. در حالی که جهان همچنان به مبارزه با حملات ویروسی ادامه می ‌دهد، دانشمندان چینی هشدار جدیدی نسبت به یک تهدید جدید منتشر کردند. بررسی های انجام شده نشان می دهد، ویروس آنفلوانزای سگی با یک جهش ژنتیکی قادر به آلوده کردن انسان ها شده است.

 

روز گذشته، دانشمندان چینی فاش کردند: سویه‌ هایی از ویروس آنفلوانزای A-H۳N۲ را شناسایی کرده ‌اند که در حال حاضر در سگ‌ها در گردش است ولی این سویه‌ ها مانند کووید و سایر بیماری‌ های ویروسی این توانایی را دارند که به انسان‌ ها منتقل شده و باعث عفونت شوند.

 

دانشمندان در این رابطه هشدار دادند: انسان ها ممکن است توسط آنفلوانزای سگی که نوعی جهش یافته از آنفلوانزای پرندگان محسوب می شود که به آرامی در حال تکامل است، مبتلا شوند.

 

در این مطالعه، تیمی از محققان در چین آزمایش های نمونه برداری بیش از ۴ هزار سگ را تجزیه و تحلیل کردند. این یافته ‌ها نشان می دهد، ویروس‌های آنفلوانزای سگی H۳۲ (CIVs) سریع ‌تر از حد معمول در حال جهش بوده و قادر به شناسایی گیرنده‌ های سلولی انسان هستند. این ویژگی ویروس H۳N۲ باعث می‌ شود که ویروس فوق در انسان نیز تکثیر شود.

 

دانشمندان در مقاله تحقیقاتی منتشر شده در این رابطه نوشتند: ما دریافتیم که این ویروس در طول سازگاری در سگ‌ ها، H۳N۲ CIV قادر به تشخیص گیرنده انسانی و افزایش تدریجی پایداری اسید هماگلوتیناسیون و توانایی تکثیر در سلول‌ های اپیتلیال اندام تنفسی انسان بود.

 

آنفولانزای سگی چیست و چرا باید نگران آن باشیم؟

 

ویروس آنفلوانزای سگی یا H۳N۲ تقریباً دو دهه پیش در سگ ها کشف شد. بررسی های انجام شده نشان داد، این عفونت ویروسی می تواند باعث آبریزش بینی و سرفه در سگ ها شده و در موارد نادر و شدید کشنده باشد.

 

به باور محققان در شرایطی که با افزایش موارد کووید ۱۹ روبه ‌رو هستیم، نباید اخبار مربوط به جهش نگران‌ کننده خاص در ویروس آنفلوانزای سگی را نادیده گرفت. دلیل اینکه باید از عفونت آگاه بود این واقعیت است که جمعیت انسانی نسبت به CIV های H۳N۲ مصونیت ندارند و حتی ایمنی از قبل موجود از ویروس های آنفلوانزای فصلی انسانی فعلی نمی تواند هیچ گونه محافظتی در برابر CIV های H۳N۲ ارائه دهد.شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی eLife منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------