امید به درمان سرطان با باکتری‌های مهندسی شده



 درمان سرطان,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک داروی جدید ویرایش شده با ژن، باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهد و امیدی برای درمان سرطان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، درمان آنتی بیوتیکی نشان داده است که باکتری‌های مضر روده ما و سایر باکتری‌های سالم را از بین می‌برد. این کاهش باکتری‌های خوب ممکن است به سلامت افرادی که با بیماری‌هایی مانند سرطان مبارزه می‌کنند، آسیب برساند. درمان آنتی‌بیوتیکی ممکن است تاثیر منفی بر میکروبیوم کلی بدن داشته باشد و حتی ممکن است در برخی موارد منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود.

 

دانشمندان شرکت SNIPR BIOME برای رفع این نگرانی‌ها بر روی توسعه یک رویکرد هدفمند برای از بین بردن باکتری‌های مضر کار می‌کنند و در عین حال باکتری‌های ضروری را به طور دقیق ذخیره می‌کنند.

 

بنابراین دارویی موسوم به SNIPR۰۰۱ دارویی است که برای از بین بردن باکتری E. coli طراحی شده و در حال حاضر در مرحله آزمایشات بالینی است. این دارو می‌تواند در آینده به بیماران مبتلا به سرطان خونی(سرطان مرتبط با خون) داده شود.

 

مطالعه منتشر شده در مجله Nature biotechnology توضیح داده است: انتقال باکتری‌های روده از جمله ای. کولی از دستگاه گوارش یکی از دلایل مکرر عفونت‌های جریان خون است. مرگ و میر مربوط به عفونت‌های جریان خون ناشی از باکتری‌های روده‌ای مانند ای. کولی ۱۵ تا ۲۰ درصد است. برای کاهش احتمال عفونت ممکن است قبل از درمان در افرادی که در معرض خطر تعداد کم نوتروفیل‌های خون هستند، آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

 

توسعه این دارو

این گروه پژوهشی از باکتریوفاژهای مهندسی شده برای توسعه این دارو استفاده کردند. باکتریوفاژها ویروس‌هایی هستند که به طور خاص باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهند و رفتار آنها را انتخابی می‌کنند.

 

بر اساس این مطالعه، نزدیک به ۱۶۲ فاژ برای یافتن فاژهایی که قادر به آلوده کردن طیف وسیعی از سویه‌های ای. کولی مشتق شده از انسان بودند، غربالگری شدند. این سویه‌ها از افرادی که دچار عفونت جریان خون یا مجاری ادراری بودند و از روده افراد سالم به دست آمد.

 

پس از این مرحله، فاژها با استفاده از فناوری ویرایش ژن موسوم به CRISPR برای هدف قرار دادن ژنوم باکتری ای. کولی مهندسی شدند. در مجموع هشت فاژ مهندسی شده انتخاب شدند و ترکیبی از چهار مورد از این فاژها در برابر باکتری ای. کولی موثرتر نشان دادند.

 

SNIPR۰۰۱ نامی است که به این گروه از چهار ترکیب داده شده است. این دارو با تجویز خوراکی روی مدل‌های موش آزمایش شد و نتایج نشان داد که ای. کولی کمتری در مدفوع وجود دارد و نسبت به این ترکیب‌های فاژی مقاوم نیست. نتایج نشان داد که این روش می‌تواند از مقاومت باکتریایی جلوگیری کند.

 

ای. کولی مسئول بسیاری از عفونت‌های باکتریایی در بیماران سرطانی است. همچنین کشف شده است که در برابر فلوروکینولون‌ها؛ آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان چنین عفونت‌هایی استفاده می‌شوند، مقاومت می‌کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------