آغاز آزمایش انسانی جهانی واکسن ام‌آران‌ای آنفلوانزا



واکسن ام‌آران‌ای آنفلوانزا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
به نظر می‌رسد مسابقه برای ساخت اولین واکسن آنفلوانزای ایمن و موثر مبتنی بر فناوری mRNA در حال داغ شدن است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی در جدیدترین اقدام خود آزمایش فاز یک ایمنی و پاسخ ایمنی واکسن آنفلوانزا موسوم به H۱ssF-۳۹۲۸ mRNA-LNP را که توسط مرکز تحقیقات واکسن مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی(NIAID) ساخته شده است، آغاز کرده‌اند.

 

حدود ۵۰ داوطلب ۱۸ تا ۴۹ ساله به سه گروه تقسیم شده‌اند و به ترتیب ۱۰، ۲۵ و ۵۰ میکروگرم از این داروی فعال به آنها داده می‌شود و هنگامی که دوز بهینه تعیین شد، ۱۰ شرکت‌کننده دیگر این تزریق اندازه‌گیری شده را دریافت خواهند کرد.

 

همچنین گروه دیگری وجود خواهد داشت که واکسن آنفلوانزای فصلی چهار ظرفیتی فعلی را دریافت می‌کند، بنابراین پژوهشگران یک مجموعه داده مقایسه‌ای دارند که ایمنی و پاسخ ایمنی این واکسن‌های آنفلوانزا را بررسی می‌کنند.

 

سپس افرادی که در کارآزمایی قرار می‌گیرند، طی ۱۲ ماه به طور منظم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا ببینند پاسخ ایمنی آنها به این واکسن چگونه بوده است و ایمنی کوتاه‌مدت و بلندمدت آن ارزیابی شود.

 

در حالی که اعداد و ارقام بسته به گونه‌های فصلی آنفلوانزا، متفاوت است، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می‌زند که این ویروس در سال‌های بدتر خود از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ منجر به بستری شدن سالانه ۷۱۰ هزار نفر در بیمارستان و مرگ ۵۲ هزار نفر تنها در ایالات متحده شده است. در حالی که آنفلوانزا در سراسر جهان سالانه ۶۵۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد.

 

دکتر هیو آچینکلوس، سرپرست NIAID گفت: یک واکسن جهانی آنفلوانزا یک دستاورد بزرگ بهداشت عمومی خواهد بود و می‌تواند هم نیاز به توسعه سالانه واکسن‌های آنفلوانزای فصلی و هم نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزای سالانه توسط بیماران را برطرف کند.

 

وی افزود: علاوه بر این، برخی از گونه‌های ویروس آنفلوانزا پتانسیل همه‌گیری قابل توجهی دارند و یک واکسن جهانی آنفلوانزا می‌تواند به عنوان یک خط دفاعی مهم در برابر گسترش یک بیماری همه‌گیر آنفلوانزا در آینده عمل کند.

 

این کارآزمایی پس از مطالعه اولیه مرکز تحقیقات واکسن NIAID در مورد ایمنی و پاسخ ایمنی واکسن نانوذرات H۱ssF(فریتین ساقه تثبیت شده با هماگلوتینین H۱) در حال انجام است.

 

کارآزمایی فاز ۱ این واکسن از آوریل ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰، پاسخ‌های آنتی‌بادی گسترده‌ای را در ۵۲ شرکت کننده ۱۸ تا ۷۰ ساله ارائه کرد که نتایج این کارآزمایی ماه گذشته در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.

 

واکسن H۱ssF پروتئین آنفلوانزای هماگلوتینین را هدف قرار می‌دهد. یک بخش از این پروتئین که اصطلاحا سر آن است، با تکامل ویروس به سویه‌های مختلف تغییر می‌کند، اما ساقه پروتئین بسیار کندتر تغییر می‌کند و در طول جهش آنفلوانزا نسبتاً ثابت می‌ماند. پژوهشگران بر این باورند که کلید توسعه یک واکسن پیشگیرانه جهانی با اثر طولانی مدت و موثر در همین نکته نهفته است.

 

این کارآزمایی جدید، واکسن نانوذرات H۱ssF را با RNA پیام‌رسان(mRNA) به عنوان یک سکو ترکیب می‌کند تا نهایتا پاسخ ایمنی هدفمندتر و کارآمدتری را ارائه دهد.

 

دکتر امانوئل والتر مدیر واحد واکسن و آزمایشات دانشگاه دوک می‌گوید: در طول فصل آنفلوانزا، ویروس آنفلوانزا تغییر می‌کند و تغییرات کوچک اما قابل توجهی را تجربه می‌کند که واکسن‌های فعلی را کمتر مؤثر می‌کند. ما امیدواریم که این واکسن جدید بتواند در برابر این نوع تغییرات محافظت ایجاد کند.

 

واکسن H۱ssF-۳۹۲۸ mRNA-LNP تنها واکسن احتمالی آنفلوانزا در این مرحله از توسعه نیست. شرکت‌های CureVac و GSK نیز یک آزمایش ترکیبی فاز ۱ و ۲ را برای واکسن چند ظرفیتی اصلاح شده mRNA آنفلوانزای فصلی خود آغاز کرده‌اند.

 

شرکت های Pfizer و BioNTech نیز سپتامبر گذشته فاز ۳ واکسن RNA پیام‌رسان اصلاح‌شده با نوکلئوزید(modRNA) خود را آغاز کردند و آن را برای ۲۵ هزار فرد بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در ایالات متحده تجویز کردند. رویکرد آنها این است که چهار سویه شناخته شده آنفلوانزای مورد اشاره توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) را هدف قرار می‌دهد. آنها همچنین آزمایشات فاز ۱ واکسن آنفلوانزا همراه با واکسن کووید-۱۹ خود را آغاز کرده‌اند.

 

این در حالی است که ماه گذشته شرکت Moderna تایید کرد که آزمایش فاز ۳ واکسن خود موسوم به mRNA-۱۰۱۰ موارد کافی در تجزیه و تحلیل اثربخشی موقت برای اعلام موفقیت اولیه را به دست نیاورده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------