بیماری التهابی روده با احتمال بیشتر سکته مغزی مرتبط است



بیماری التهابی روده,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بر اساس یک مطالعه جدید، ابتلا به بیماری التهابی روده می تواند به معنای افزایش خطر سکته مغزی در درازمدت باشد.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند افراد مبتلا به بیماری التهابی روده تا ۲۵ سال پس از تشخیص، ۱۳ درصد بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند، در معرض سکته مغزی قرار دارند.

 

«جیانگ وی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده و پزشکان آنها باید از این خطر افزایش طولانی مدت آگاه باشند.»

 

سان در ادامه افزود: «غربالگری و مدیریت عوامل خطر سکته مغزی ممکن است در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ضروری‌تر باشد.»

 

انواع بیماری التهابی روده شامل بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و بیماری التهابی طبقه بندی نشده روده است که باعث التهاب مزمن روده می‌شود.

 

این مطالعه شامل بیش از ۸۵۰۰۰ نفر بود که بیماری التهابی روده آنها با نمونه برداری تأیید شد. هر کدام از این افراد با حداکثر پنج نفر در همان سن و جنسیت که بیماری التهابی روده نداشتند مطابقت داده شدند. نزدیک به ۴۰۷۰۰۰ نفر در گروه کنترل بودند.

 

در میان شرکت کنندگان این مطالعه، ۳۷۲۰ نفر از مبتلایان به بیماری التهابی روده در طول متوسط پیگیری ۱۲ ساله دچار سکته مغزی شدند. این افراد با ۱۵۵۹۹ نفر از افراد بدون بیماری التهابی روده که سکته کرده بودند و از گروه بسیار بزرگ‌تری بودند مقایسه شدند.

 

میزان سکته در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، ۳۲.۶ نفر به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر در سال در مقایسه با ۲۷.۷ برای افراد بدون بیماری التهابی روده بود.

 

افزایش خطر عمدتاً در سکته مغزی ایسکمیک، شایع‌ترین نوع، که به دلیل انسداد جریان خون به مغز ایجاد می‌شود، بود. سکته هموراژیک در اثر خونریزی در مغز ایجاد می‌شود.

 

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که هم بیماری التهابی روده و هم سکته مغزی دارای برخی از اجزای ژنتیکی هستند که افراد را مستعد ابتلاء به این بیماری می‌کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------