هزینه‌های دندان پزشکی در اصفهان/یک کارگر باید ۴۰ درصد تا ۲ ماه از حقوق خود را برای دندانش بدهد



خدمات دندان‌پزشکی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
هزینه بالای خدمات دندان‌پزشکی منجر شده تا مطب‌های دندان‌پزشکی خلوت یا خالی بمانند تا جایی که برخی مطب‌های دندان‌پزشکی در اصفهان چاره کار را در ارائه خدمات قسطی و چکی به بیماران دیده‌اند تا با این راه بتوانند مشتری جذب کنند. 

به گزارش اصفهان زیبا؛ هزینه خدمات دندان‌پزشکی مردم را از مراجعه به دندان‌پزشکان برای ترمیم دندان‌هایشان منصرف کرده است. هزینه‌های بالای این خدمات درد دندان را برای خیلی‌ها مضاعف کرده است.

 

بخش زیادی از خدمات دندان‌پزشکی مشمول بیمه نیست و مردم از جیب خودشان ناچارند تمام هزینه‌های خدمات دندان را پرداخت کنند. این هزینه‌ها با دخل‌وخرج مردم هم‌خوانی ندارد؛ بنابراین اقشار کم‌درآمد ناچارند از خیر عصب‌کشی، ترمیم و ایمپلنت بگذرند و دندان‌هایشان را بکشند.

 

هزینه بالای خدمات دندان‌پزشکی منجر شده تا مطب‌های دندان‌پزشکی خلوت یا خالی بمانند تا جایی که برخی مطب‌های دندان‌پزشکی در اصفهان چاره کار را در ارائه خدمات قسطی و چکی به بیماران دیده‌اند تا با این راه بتوانند مشتری جذب کنند.

 

با در نظر گرفتن حداقل حقوق کارگران در سال جاری یعنی 8 میلیون تومان انجام یک عصب‌کشی برای یک دندان حداقل 40 درصد درآمد آن‌ها را می‌بلعد. البته که این قشر برای خدمات گران‌تر مانند ایمپلنت باید بیشتر هزینه کنند و حقوق یک تا دوماهشان را به این کار اختصاص دهند.

 

براساس پژوهش مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی تهران، هر فرد بزرگ‌سال باید 28 دندان سالم داشته باشد؛ اما هر ایرانی 40ساله به‌طور متوسط 21 یا 22 دندان سالم دارد.

 

مردم بلاتکلیف مانده‌اند که تعرفه‌های دندان‌پزشکی که از سوی وزارت بهداشت اعلام‌شده را باور کنند یا نرخ‌هایی که کلینیک‌ها و منشی‌های مطب دندان‌پزشکان به آن‌ها می‌گویند؟!

 

در کمال تأسف فهرستی که وزارت بهداشت از تعرفه‌های دندان‌پزشکی منتشر می‌کند، با نرخ‌هایی که در کلینیک‌ها و مطب‌های دندان‌پزشکی اعلام می‌شود تفاوت قابل‌توجهی دارد.

 

حرف دندان‌پزشکان این است که نوع مواد مورداستفاده قیمت خدمات دندان‌پزشکی را مشخص می‌کند؛ اما بررسی میدانی اصفهان‌زیبا از انواع نرخ خدمات دندان‌پزشکی در اصفهان نشان می‌دهد که نرخ این خدمات به‌صورت سلیقه‌ای تعیین می‌شود و هرکدام از دندان‌پزشکان نرخ متفاوتی را اعلام می‌کنند.

 

دومیلیون و 500 هزار تومان کف قیمت عصب‌کشی
منشی یکی از کلینیک‌های دندان‌پزشکی اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: هزینه عصب‌کشی از 2 میلیون و 300 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به سطح پوسیدگی و چندکاناله بودن دندان این قیمت افزایش پیدا می‌کند. هزینه ‌ترمیم و پر کردن دندان نیز از 700 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به نوع خرابی دندان این نرخ افزایش پیدا می‌کند.

 

او به هزینه ایمپلت نیز اشاره کرده و ادامه می‌دهد: نرخ ایمپلنت از 8 میلیون و 500 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به نوع برند تا 15 میلیون تومان هم می‌رسد.

 

درحالی نرخ 700 هزار تومانی از سوی این کلینیک برای ترمیم دندان اعلام می‌شود که یکی دیگر از کلینیک‌های دندان‌پزشکی اصفهان به اصفهان‌زیبا اعلام می‌کند که هزینه پر کردن دندان از یک‌میلیون تومان شروع می‌شود.

 

منشی این کلینیک در ادامه می‌گوید: هزینه عصب‌کشی از 2 میلیون و 500هزار تومان شروع می‌شود و بسته به پوسیدگی دندان تا 4 میلیون تومان افزایش می‌یابد. هزینه روکش دندان از سوی این منشی کلینیک از 3 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان اعلام می‌شود.

 

هزینه 5 میلیون تومانی برای روکش یک دندان!
‌یکی از مطب‌های دندان‌پزشکی نرخ متفاوتی را برای عصب‌کشی اعلام می‌کند.

 

منشی این مطب دندان‌پزشکی به اصفهان‌زیبا می‌گوید: هزینه عصب‌کشی از 3میلیون تومان شروع شده و تا 4میلیون و 500 هزار تومان هم می‌رسد.

 

او بیان می‌کند: هزینه‌ترمیم دندان از یک میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به اینکه از مواد جیوه یا کامپوزیت استفاده شود تا 2 میلیون تومان هم می‌رسد.

 

یکی دیگر از مطب‌های دندان‌پزشکی اصفهان نیز هزینه‌ ترمیم را از 2 میلیون و 500 هزار تومان تا 3 میلیون و 500 هزار تومان و هزینه عصب‌کشی را از 3 میلیون تومان به بالا اعلام می‌کند.

 

همچنین هزینه روکش دندان با فلز معادل 3 میلیون و 500 هزار تومان و هزینه روکش با سرامیک معادل 5 میلیون و 500 هزار تومان از سوی منشی این مطب اعلام می‌شود.

 

این نرخ‌های متفاوت برای انواع خدمات دندان‌پزشکی نشان از سلیقه‌ای عمل‌کردن دندان‌پزشکان در ارائه خدماتشان می‌دهد.

 

17 میلیون تومان برای ایمپلنت!
هزینه‌های ایمپلنت اما سرسام‌آورتر است. دندان‌پزشکان هزینه‌های متفاوتی را بسته به برند و گارانتی و سرعت جوش خوردن اعلام می‌کنند.

 

منشی یکی از مطب‌های دندان‌پزشکی در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا هزینه ایمپلنت کره‌ای را نرخی معادل 7 میلیون تومان، ایمپلنت آلمانی را هزینه‌ای معادل با 12 میلیون تومان و ایمپلنت سوئیسی و برزیلی را معادل 9 میلیون تومان اعلام می‌کند.

 

در مقابل منشی یکی دیگر از مطب‌های دندان‌پزشکی به اصفهان‌زیبا می‌گوید فقط ایمپلنت سوئیسی در مطبش انجام می‌دهد که نرخ آن 17 میلیون و 500 هزار تومان است.

 

دندان‌پزشکی قسطی شد
مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بالای خدمات دندان‌پزشکی از رفتن به مطب دندان‌پزشکان سرباز می‌زنند. به مطب دندان‌پزشکان که مراجعه می‌کنیم شاهد مراجعانی هستیم که از درد بالایی که دارند گلایه می‌کنند و به قول خودشان تا دردشان به اینجا نرسیده بود جرئت نداشتند به دندان‌پزشک مراجعه کنند.

 

از یک‌سو مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بالای خدمات دندان‌پزشکی از رفتن به مطب دندان‌پزشکان سرباز می‌زنند و از سوی دیگر دندان‌پزشکان به دلیل عدم مراجعه بیماران با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و این مسئله یک آسیب دوجانبه را در پی خواهد داشت که به دنبال آن هم مردم به لحاظ بهداشت دهان و دندان دچار آسیب خواهند شد و هم دندان‌پزشکان به لحاظ امنیت شغلی؛ اما در این میان عدم پوشش بیمه از خدمات دندانپزشکی نیز سبب مشکلات زیادی برای مردم شده است.

 

در حالی هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی افزایش یافته است که سازمان‌های بیمه‌گر نیز زیر بار بیمه‌کردن بسیاری از خدمات دندان‌پزشکی نمی‌روند.

 

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت به رسانه‌ها گفته است: مواد مصرفی دندان‌پزشکی گران است؛ حدود ۳۰۰ مورد از خدمات دندان‌پزشکی کاملا تعرفه دارد، ولی کمتر از ۲۰ مورد آن‌ها تحت پوشش بیمه است.

 

سال‌هاست که مسئولان وزارت بهداشت وعده‌ووعیدهایی درباره بیمه خدمات دندان‌پزشکی داده‌اند؛ اما این وعده‌ها رنگ واقعیت به خود ندیده است.

 

اگر بیمه‌ها همچنان بخواهند از پوشش هزینه‌های دندان‌پزشكی شانه خالی كنند، شاید به‌زودی بسیاری از خانواده‌های ایرانی دور رفتن به دندان‌پزشكی را برای همیشه خط بكشند.

 

در این شرایط برخی مراکز با توجه به شرایط اقتصادی مردم، به‌منظور جلب مشتریان بیشتر، تخفیف‌هایی را قائل شده یا به خدمات قسطی روی آورده‌اند.

 

یکی از این کلینیک‌ها در تبلیغاتش این‌طور عنوان کرده است که برای ایمپلنت مراجعان می‌توانند مبلغی از کل هزینه را در ابتدا پرداخت کنند و مابقی را به‌صورت اقساطی مطابق با زمان هر مراجعه و تا زمان تحویل نهایی پروتز دائمی پرداخت کنند و یا می‌توانند از طریق پرداخت چک کارمندی اقدام کنند.

 

در یکی دیگر از آگهی‌ها نیز اعلام شده است که برای انجام خدمات دندان‌پزشکی وام قرض‌الحسنه به‌اندازه هزینه درمان بدون سقف و بدون کارمزد با اقساط 10 الی 36 ماهه ارائه می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------