یک مقام سازمان غذا و دارو: کمبود حدود ۱۰۰ قلم دارو در کشور وجود دارد



 کمبودهای دارویی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود حدود ۱۰۰ قلم دارو در کشور، گفت: میزان نیاز کشور به داروی متفورمین ماهانه ۱۳۵ میلیون عدد است که در ۷ ماه گذشته ۱.۷ میلیارد عدد از این دارو تامین شده است. 

به گزارش تسنیم؛محمد پیکانپور امروز در یازدهمین همایش چالش‌ها و راهکارهای مدیریت بیمارمحور دیابت در ایران که به مناسبت روز جهانی دیابت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، درباره وضعیت تامین دارو در کشور اظهار کرد: کمبودهای دارویی در مهرماه سال گذشته ۴۲۰ قلم بوده که بخش مهم این کمبودها مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌ها، سوسپانسیون‌ها، داروهای اعصاب و روان، بیهوشی و ... بوده اما الان میزان کمبودهای دارویی به حدود ۱۰۰ قلم کاهش پیدا کرده است.

 

وی با بیان این‌که هفته گذشته جلساتی با مسئولان بانک مرکزی برای تامین ارز دارو برگزار شد، گفت: امسال حوزه دارو به میزان ۴۰ درصد ارز بیشتری را نسبت به سال گذشته به خود اختصاص می‌دهد که منجر به کاهش کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته شده است؛ با این وجود برخی داروها نیاز به ارز اختصاصی دارند که باید تامین شود.

 

پیکانپور با بیان این که کاهش کمبودهای دارویی نیاز به مداخلات فراسازمانی دارد، افزود: ما تلاش خود را برای افزایش برنامه‌‌های تولید دارو در کشور انجام داده‌ایم و در قسمت‌هایی که دچار کمبود می‌شدیم با تسهیل‌گری، تامین دارو از سایر مسیرها صورت می‌گرفت.

 

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تامین داروهای دیابت مانند متفورمین ادامه داد: میزان نیاز کشور به داروی متفورمین ماهانه ۱۳۵ میلیون عدد است و در ۷ ماه گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون عدد داروی متفورمین در کشور تولید و تامین شده بنابرایندسترسی مردم به این دارو بهبود پیدا کرده است.

 

پیکانپور درباره وضعیت تامین سایر داروهای کمبودشده در کشور نیز بیان کرد: در حوزه تامین داروهای مشتق از پلاسما مانند آی‌وی‌آی‌جی و آلبومین دچار کمبودهایی شده‌ایم؛ تا انتهای امسال ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما برای تهیه این داروها به خارج از کشور ارسال می‌شود که با این اتفاق امیدواریم سال آینده از نظر کمبود آلبومین و IVIG دچار مشکل نشویم. همزمان پالایشگاه پلاسما نیز در دست راه‌اندازی است که تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما به خودکفایی برسیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------