آلودگی هوا طبق مطالعات جدید می تواند موجب بروز دیابت شود و عوارض آن را بدتر کند



آلودگی هوا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
این متخصص اضافه کرد: آلودگی هوا از طرق مختلف اشکال ایجاد می کند و باعث ایجاد اخلال در لایه داخلی عروق می شود. از سوی دیگر سبب یک التهاب سیستماتیک در بدن می شود و از همه مهم تر می توامد باعث استرس اکسیداتیو در بدن شود که موجب مقاومت در برابر انسولین و ایجاد دیابت نوع ۲ شود. در شروع دیابت نوع ۲ انسولین بیشتر است اما دیابت ایجاد شده است.

 امیرکامران نیکوسخن، رئیس هیات مدیره شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، در گفتگو با «انتخاب» گفت:گسترش آلودگی هوا عمده کلانشهرهای کشور را درگیر کرده است. از سوی دیگر شهروندانی که با بیماری های قلبی-قندی و تنفسی مواجه هستند، در این شرایط دچار مشکلات بیشتری شده که جان افراد را نیز به خطر می‌اندازد.

 

امیرکامران نیکوسخن، رئیس هیات مدیره شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، درباره تاثیر آلودگی هوا بر ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله دیابت و مشکلات قلبی به «انتخاب» گفت: ما امروز با بیماری های غیرواگیر در دنیا مواجه هستیم. کرونا حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر از افراد کره زمین را کشت اما بیماری‌های غیرواگیر که ۴ بیماری هستند از جمله بیماری های تنفسی، سرطان، دیابت و قلب سالانه ۴۱ میلیون نفر از مردم جهان را می‌کشند و متاسفانه این ۴ بیماری با ۴ ریسک فاکتور سر کار دارند، از جمله تغذیه ناصحیح، مصرف سیگار، نداشتن فعالیت بدنی، مصرف بی رویه الکل و آلودگی هوا؛ امروزه آلودگی هوا یکی از عوامل مهم در ایجاد این بیماری‌هاست.  

 

وی ادامه داد: نقش آلودگی در ایجاد سرطان و بیماری قلبی قابل مشاهده است اما طبق مطالعات جدید آلودگی هوا می تواند موجب بروز دیابت شود و عوارض آن را بدتر کند. 

 

این متخصص اضافه کرد: آلودگی هوا از طرق مختلف اشکال ایجاد می کند و باعث ایجاد اخلال در لایه داخلی عروق می شود. از سوی دیگر سبب یک التهاب سیستماتیک در بدن می شود و از همه مهم تر می توامد باعث استرس اکسیداتیو در بدن شود که موجب مقاومت در برابر انسولین و ایجاد دیابت نوع ۲ شود. در شروع دیابت نوع ۲ انسولین بیشتر است اما دیابت ایجاد شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: یک سری رادیکال های آزاد اکسیژن در بدن داریم، به این صورت که الکترون های درون مولکول به تعادل نرسیده اند که به آن ها رادیکال آزاد می گویند و با مواد مختلف میل به ترکیب شدن دارند و به دی ان دی ما می روند و باعث ایجاد مشکل می‌شوند. در مقابل می‌دانید که یک سری آنتی اکسیدان هایی در بدن وجود دارد که این رادیکال ها را به تعادل می رساند. آلودگی ناشی از دود ترافیک در ایجاد این رادیکال ها موثر است و ما را به سمت دیابت نوع ۲ می برد.

 

وی در رابطه با پیشگیری از بیماری در شرایط آلودگی هوا بیان کرد: با مواد دارای آنتی اکسیدان می توانیم این مشکل را حل کنیم. ما آنتی اکسیدان هایی می شناسیم که رادیکال آزاد را به تعادل می رسانند. حالا که در معرض دود آلودگی هستیم مصرف آن ها از جمله میوه های با رنگ قرمز می توانند به ما کمک کنند. خیلی از سبزیجات مانند بروکلی و هویج می توانند نقش داشته باشند. مصرف ماهی هم می تواند به ما کمک کند. در هر صورت ما در یک جامعه ای زندگی می کنیم که روزهای بدون آلودگی اندک اند و در شرایطی که این آلودگی بالا می رود، برای گروه پرخطر توصیه می شود در فضاهای باز قرار نگیرند؛ ورزش‌های هوازی در روزهای آلوده برای آن ها مضر است.

 

نیکوسخن گفت: راهکار‌های کم شدن آلودگی هوا در دانش و تخصص پزشکان نیست و مسئولین کشور با سیاست گذاری درست باید کشور را از این خطر جدی عبور دهند. آلودگی هوا یکی از مهم ترین عوامل بیماری‌های غیرواگیر مطرح می شوند. در کشور ما تعداد ماشین‌هایی که تولید می شوند از تعدادماشین های اسقاطی بیشتر اند وکلانشهرهای ما به یک پارکینگ ماشین تبدیل شده اند و در زمان ترافیک آنقدر تعداد ماشین بالاست که موجب ایجاد دود و آلودگی می شود و بر گسترش و تشدید این بیماری ها تاثیر می گذارند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------