تبعیض مالیاتی در صنف پزشکان! / زیرمیزی بگیران مالیات نمی‌دهند



تبعیض مالیاتی در صنف پزشکان,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
هزینه عمل شما را شرکت بیمه می‌دهد، اما آقای دکتر و تیم‌شان برای این عمل سخت، ۴۵ میلیون تومان می‌گیرند و باید به این شماره حساب واریز کنید! این تنها یکی از مکالمات بین بیماران و منشی‌ها در مطب‌ها و مراکز درمانی است و بیماران و همراهان درمانده و گرفتار باید به فکر جور کردن پول زیرمیزی باشند.

به گزارش همشهری آنلاین: چانه زدن‌بر سر تخفیف گرفتن هم البته این روز‌ها رواج یافته و سوال اینجاست که چرا دولت از این پول‌هایی که به صورت غیرقانونی گرفته می‌شود، دستکم مالیات نمی‌گیرد؟ سازمان امور مالیاتی می‌گوید: سال گذشته از پزشکان مشغول در مراکز درمانی ۱۸۰۰ میلیارد تومان مالیات گرفته شده، اما سوال اینجاست که از پزشکانی که در مراکز درمانی فعالیت نمی‌کنند، چه میزان مالیات گرفته شده‌است؟

 

در سال‌های اخیر تلاش دولت برای گرفتن مالیات قانونی از پزشکان شدت گرفته، اما نکته مبهم مالیات‌گریزی بخشی از پزشکان به شکل‌های گوناگون نظیر دریافت پول زیرمیزی یا وصول پول از طریق حساب‌های متفرقه است که این چالش باعث تبعیض مالیاتی حتی در صنف پزشکان شده است.

 

حالا شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی توضیح می‌دهد: پزشکان در هر مرکز درمانی که کار می‌کنند، هر مبلغی که آن مرکز درمانی بابت حق الزحمه پرداخت می‌کنند ۱۰ درصد آن به عنوان مالیات اخذ می‌شود و البته این مبالغ به عنوان علی الحساب مالیاتی آن پزشک برای آن سال منظور می‌شود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید. با این توضیح روشن است که تا شفاف‌شدن مسیر دریافت مالیات قطعی از پزشکان فاصله زیادی داریم.

 

البته این مقام مالیاتی توضیح می‌دهد که با توجه به اطلاعات و آماری که ما داریم، پزشکان بیشترین میزان مالیات را در بین مشاغل به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند، به گونه‌ای که متوسط مالیات پرداختی پزشکان در سال ۱۴۰۱ بیشتراز سایر مشاغل و بالغ بر ۴۳ میلیون تومان بود که این عدد برای سایر مشاغل متوسط زیر ۲۰ میلیون تومان است.

 

مستوفی گزاره کتمان و فرار مالیاتی در بین پزشکان را تایید می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه در بین پزشکان هم فرار مالیاتی و دریافت وجوه خارج از کارت خوان به صورت نقد یا دریافت سکه و حتی رمز ارز هم وجود دارد که اقدامات لازم برای جلوگیری از این موضوع از طریق دفترمبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی در حال انجام است.

 

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: به محض آنکه اطلاعاتی از سامانه سیستمی در اختیار ما قرار گیرد یا بازرسان سازمان مالیات که به صورت نامحسوس در اجرای قانون بودجه به پزشکان مراجعه می‌کنند، شواهدی مبنی بر فرار مالیاتی به سازمان ارائه دهند، با این پزشکان برخورد خواهد شد و مطالبه مالیات مطابق آنچه مستند به اطلاعات در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، اقدام خواهد شد. او خاطرنشان می‌کند: انتظار این است که پزشکان به جای اینکه بحث کارت به کارت کردن یا وجوه دریافتی مازاد را طلب کنند، اول به فکر درمان باشند و از این حیث بحث فرار مالیاتی در بین پزشکان موضوعیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی یادآوری می‌کند: سال گذشته با توجه به اینکه الگوریتم‌های مالی و بانکی تغییر کرد و حساب‌های دو و سه مشاغل کنترل شد، اجازه داده نشد برخی افراد که فکر می‌کردند فقط دستگاه‌های کارت خوان چک می‌شود، فرار مالیاتی از این محل داشته باشند و از این جهت میزان مالیات دریافتی افزایش داشت.

 

مالیات پزشکان در ۱۴۰۳ 

بر اساس لایحه بودجه سال آینده کشور، تمامی مراکز درمانی دولتی، خصوصی، وابسته به نهاد‌های عمومی، نیرو‌های مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی باید ۱۰ درصد از حق‌الزحمه و حق‌العمل گروه پزشکی را که بر اساس دریافت وجه صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا به صورت نقد از بیماران گرفته می‌شود، به عنوان مالیات کم و به نام پزشک مربوطه تا پایان ر ماه به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند. این مالیات شامل تمامی پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه پزشکان پرداخت و کم می‌شود، نخواهد بود.

 

فرمول مالیات‌ستانی از پزشکان در سال ۱۴۰۱

تا ۳۹.۶ میلیون تومان: صفر درصد

مازاد بر ۳۹.۶ تا ۲۰۰ میلیون تومان: ۱۵ درصد.

از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان: ۲۰ درصد

مازاد بر ۴۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------