شیوع نوع جدید تب برفکی در عراق و ترکیه/ ایران در آماده‌باش



شیوع نوع جدید تب برفکی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مدیرکل دامپزشکی البرز با اشاره به شیوع نوع جدیدی از بیماری تب برفکی در کشورهای عراق و ترکیه از آماده باش ایران برای مقابله با این بیماری خبر داد. 

دکتر علیرضا رفیعی پور روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره کل دامپزشکی البرز برگزار شد، گفت: دامپزشکی البرز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این استان بسیار فعال است.

 

رفیعی پور افزود: این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد ۱۴ استان کشور دارای ترددهای زیادی است و محموله‌های دامی زیادی از اینجا عبور می‌کند به همین دلیل لازم است همکاران ما در حوزه دامپزشکی چند برابر سایر استان‌ها تلاش کنند تا شرایط بهداشتی دامی را حفظ و به سلامت و اقتصاد استان کمک کنیم.

 

وی با بیان اینکه در اپیدمی‌های سال‌های گذشته در حوزه دام و طیور البرز تلاش‌های زیادی داشت و این بیماری‌ها کنترل شد، افزود: با نظارت‌های صورت گرفته طی دو سال گذشته گزارشی از بیماری تب برفکی نداشتیم ولی نوع جدیدی از این بیماری در کشورهای عراق و ترکیه شیوع پیدا کرده که اگر وارد کشور شود می‌تواند مخاطرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

 

وی افزود: به همه مسئولین آماده باش می‌دهیم تا به توصیه‌های دامپزشکی توجه کنند و از ورود این بیماری به کشور و خسارت به جمیعت دامی جلوگیری شود.

 

وی در ادامه آماری از وضعیت واحدهای تحت نظارت دامپزشکی استان ارائه و خاطرنشان کرد: استان البرز در حوزه دامداری با تعداد ۴۴۲ واحد دامداری صنعتی با ظرفیت‌های بالا در کشور همیشه رتبه‌های نخست را داشته است. همچنین وجود ۳۲۷ مرغداری در تولید تخم مرغ کشور، البرز را در جایگاهی ویژه قرار داده است.

 

رفیعی‌پور ادامه داد: در البرز ۵۸ واحد تولید آبزیان وجود دارد که تعداد زیادی از آنها مربوط به آبزیان زینتی است و همین باعث شده البرز در تولید آبزیان زینتی در رتبه اول تا سوم کشور قرار بگیرد.

 

مدیرکل دامپزشکی البرز با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ واحد صنایع واسطه هم در البرز تحت نظارت دامپزشکی قرار دارد؛ گفت: علاوه بر این نظارت بر ۳۷۰۰ مرکز توزیع و عرضه هم در استان البرز بر عهده دامپزشکی است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی البرز با ۱۳۵ نفر به وظیفه اصلی خود یعنی پشتیبانی و مراقبت از تولید می‌پردازد؛ گفت: تلاش این همکاران برای کنترل، پیشگیری و کاهش شیوع بیماری‌های دام و طیور خود نوعی کمک به تولید محسوب می‌شود.

 

وی بخش دیگری از این نشست خبری با عملکرد ۱۰ ماهه دامپزشکی البرز در بخش واکسیناسیون هم اشاره و اعلام کرد: در این مدت ۴۵۵ هزار نوبت واکسیناسیون دام سنگین، دو میلیون و ۳۵۲ هزار نوبت واکسیناسیون دام سبک، سه هزار و ۲۳۱ تک‌سمی و بیش از شش هزار واکسیناسیون هاری در استان انجام شده است.

 

رفیعی پور افزود: همچنین برای مراقبت از دام و سرمایه دامی و سلامت عمومی جامعه، مساحتی در حدود پنج میلیون مترمربع جایگاه‌های دام و ۱.۵ میلیون رأس دام سمپاشی شده است.

 

وی در خصوص واکسیناسیون طیور هم خاطرنشان کرد: در این ۱۰ ماه ۶۸ میلیون و ۹۹۰ هزار دز واکسن برای واکسینه کردن ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار پرنده مصرف شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی البرز ادامه داد: در این مدت نظارت بر کشتار ۱۲۹ هزار رأس دام و طیور شامل ۱۰۹ هزار گوسفند و بز، ۱۴ هزار گاو و گوساله و بیش از شش هزار شترمرغ در استان انجام و با این نظارت‌ها ۲۳ هزار و ۲۰۵ کیلوگرم لاشه ضبط شده است که اگر این توقیف انجام نمی‌شد ممکن بود بیماری و آلودگی به مصرف کننده منتقل شود.

 

وی ادامه داد: همکاران دامپزشکی در استان البرز بیش از ۷۳ هزار بازدید هم از مراکز تولید، توزیع و نگهداری داشته‌اند که ۱۱۰۰ مورد غیربهداشتی را ثبت و ۱۸۵ هزار کیلوگرم ضبط داشته‌اند. از این تعداد ۳۴۸ مورد ارجاع به مراجع قضایی صورت گرفته و ۳۶ تن هم معدوم سازی انجام شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی البرز با اشاره به بازرسی بهداشتی بر کشتار ۱۴ میلیون قطعه مرغ در استان خاطرنشان کرد: از این تعداد ۵۱ هزار قطعه ضبط شده است.

 

وی به اقدامات درمانی دامپزشکی هم اشاره و تصریح کرد: در حوزه معالجه طیور بیش از ۷۱۳ هزار قطعه و در بخش دام ۳۶ هزار رأس مورد معالجه قرار گرفت.

 

وی در بخش پایانی به توانمندی البرز در تولید واکسن دام و طیور هم اشاره و اعلام کرد: واکسن سازی در البرز از ۱۰۰ سال پیش شروع شده و در حال حاضر چهار کارخانه تولید واکسن در استان مستقر است که کشور را در بخش واکسن به البرز وابسته کرده است. همچنین سه واحد تولید واکسن هم در حال ساخت است. توان کشور در تولید واکسن به حدی است که ظرف چند روز قادر به تولید واکسن یک عامل بیماری‌زا هستیم و می‌توانیم از کشورهای خارجی هم سفارش تولید بگیریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------