ارتباط آزار عاطفی در کودکی با بروز اسکیزوفرنی در بزرگسالی



 اسکیزوفرنی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بررسی جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد که سوءاستفاده عاطفی در کودکی می‌تواند به بروز اسکیزوفرنی در بزرگسالی منجر شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه هرتفوردشایر"(University of Hertfordshire) انگلستان انجام شده است، برای نخستین بار یک ارتباط قوی را میان سوءاستفاده عاطفی در دوره کودکی و تجربیاتی مشابه اسکیزوفرنی در بزرگسالی نشان می‌دهد. این تجربیات، مواردی مانند پارانویا، توهم شنیداری و کناره‌گیری اجتماعی را در بر دارند.

 

پژوهشگران می‌گویند، کسانی که آزار عاطفی را در اوایل زندگی خود تجربه کرده‌اند، ۳.۵ برابر بیشتر در معرض تجربیات مشابه اسکیزوفرنی در بزرگسالی قرار دارند. همچنین، آنها می‌گویند که هرچه سوءاستفاده مهم‌تر باشد، تجربیات مشابه اسکیزوفرنی در بزرگسالان شدیدتر است.

 

این نخستین پژوهشی است که به خلاصه کردن و بررسی پژوهش‌هایی پرداخته است که رابطه بین ترومای دوران کودکی و تجربیات مشابه اسکیزوفرنی را در بیش از ۱۵ هزار شخص سالم مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

پژوهشگران در این پروژه، یافته‌های حاصل از پژوهش‌های گذشته را بررسی کردند تا به ارزیابی این موضوع بپردازند که آیا انواع خاصی از سوءاستفاده مانند سوءاستفاده عاطفی، جنسی و جسمی و همچنین، غفلت عاطفی و فیزیکی، احتمال تجربه‌های مشابه اسکیزوفرنی را در زندگی بعدی افزایش می‌دهند یا خیر. آنها نسبت به انواع دیگر آزارهای دوران کودکی، ارتباط بسیار قوی‌تری را میان سوءاستفاده عاطفی دوران کودکی و تجربیات مشابه اسکیزوفرنی در بزرگسالی یافتند.

 

رابطه بین ترومای دوران کودکی و اسکیزوفرنی، یک مشکل جدی سلامت روانی به شمار می‌رود. با وجود این، تحقیقات بسیار کمتری به بررسی تأثیر ترومای دوران کودکی بر گسترش تجربیات شدید مشابه اسکیزوفرنی در بزرگسالان سالم پرداخته‌اند.

 

پژوهشگران بر این باورند که یافته‌های آنها می‌توانند نشان دهند که اسکیزوفرنی، یک بیماری در طیفی مانند اوتیسم است که در آن امکان دارد افراد سالم، دوره‌های مشابه اسکیزوفرنی را بدون رسیدن به آستانه قابل تشخیص تجربه کنند.

 

دکتر "دیامانتیس توتونزیدیس"(Diamantis Toutountzidis)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: سوءاستفاده عاطفی با سایر انواع سوء‌استفاده، متفاوت است. این نوع سوءاستفاده شایع‌تر است، اغلب در دوره‌های زمانی طولانی‌تر اتفاق می‌افتد و در قانون، مانند سوءاستفاده فیزیکی یا جنسی در مورد آن رفتار نمی‌شود.

 

وی افزود: تحقیقات ما، ارتباط معناداری را بین سوءاستفاده عاطفی دوران کودکی و تجربیات مشابه اسکیزوفرنی در بزرگسالان سالم نشان داده‌اند. همچنین، نشان می‌دهند که سوءاستفاده عاطفی نسبت به سایر انواع سوءاستفاده، پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری برای تجارب مشابه اسکیزوفرنی است. این چیزی است که متخصصان سلامت روان باید در نظر بگیرند و به دنبال مقابله با علل اصلی تجارب مشابه اسکیزوفرنی در افرادی باشند که از آنها رنج می‌برند.

 

پروفسور "کیت لاو"(Keith Laws)، دیگر سرپرست این پروژه گفت: پژوهش ما، راه را برای مطالعات آینده باز کرده است که به درک بهتر نحوه ارتباط انواع خاص سوءاستفاده در دوران کودکی با تجارب خاص اسکیزوفرنی در اواخر زندگی کمک می‌کنند. همچنین، این پژوهش به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چرا چنین آسیب‌هایی با بروز اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی در برخی افراد مرتبط است؛ در حالی که دیگران رویدادهای قابل کنترل خفیفی را تجربه می‌کنند.

 

این پژوهش، در مجله "PLOS ONE" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------