بازیابی بینایی با روش غیرجراحی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, بازیابی بینایی
مطالعات محققان دانشگاه ماگدبورگ آلمان نشان می دهد با استفاده از یک روش غیر جراحی به نام «ویژن تراپی» یا درمان بینایی می توان توانایی بصری بیماران مبتلا به سکته مغزی یا آسیب شدید مغزی را بازیابی کرد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، حدود یک سوم از افرادی که دچار سکته مغزی یا آسیب شدید مغزی می شوند، بخشی از بینایی خود را از دست می دهند. نیمه کوری (Hemianopia) معمولا ناشی از سکته مغزی یا آسیب شدید مغزی است که کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد.

 

مطالعات اخیر محققان آلمانی نشان می دهد ویژن تراپی یا درمان بینایی (vision training) می تواند در بازیابی یا بهبود بینایی نقش موثری داشته باشد. ویژن تراپی در اصل بهبود مهارت های حرکتی چشم و کنترل و هماهنگی دو چشم است که در مراحل مختف و تحت نظر متخصص انجام می شود.

 

ویژن تراپی شامل طیف گسترده‌ای از روش‌های غیر جراحی است. این روش ها معمولا با استفاده از تجهیزات مختلفی از جمله انواع لنز و فیلتر و برنامه های کامپیوتری و تحت نظر اپتومتریست انجام می شوند و تمرین هایی شامل تمرکز در کنترل حرکت چشم، هماهنگی دو چشم، کنترل همزمان فوکوس در دور دست و مواردی از این دست دارد.

 

بررسی تصاویر fMRI از اعصاب چشم نشان می دهد درمان بینایی نقش موثری در سازماندهی مجدد اتصالات عصبی دارد و ارتباطات شبکه بینایی را تقویت می کند.

 

این روش محققان را در بازیابی دید نابینایان بسیار امیدوار کرده است و امید می رود با استفاده از این روش بتوان به بیماران نابینا و کم بینا کمک کرد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Clinical Neurophysiology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------