کاهش ابتلاء به تب کریمه کنگو در سال جاری/ با مصرف گوشت بیماری منتقل نمی‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,تب کریمه کنگو
در حالیکه وزارت بهداشت از ابتلای ۱۲ نفر و جان باختن دو نفر ناشی از بیماری تب کریمه کنگو خبر داد، معاون سازمان دامپزشکی اعلام کرد که این میزان از ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع بیماری تب کریمه کنگو روند کاهشی نسبت به سال‌های گذشته داشته و مردم هیچ نگرانی بابت خوردن گوشت قرمز در این زمینه نداشته باشند. 

امروز محمدمهدی گویا - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت - ضمن هشدار نسبت به بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما و تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال بیماری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ نفر به این بیماری مبتلا شده و متأسفانه دو تن از آنها نیز جان باختند.

 

در این رابطه علی صفر ماکن علی - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی - به ایسنا گفت: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو تابلوی بالینی خاصی در دام ندارد در هیچ جای دنیا برنامه‌ای به نام رصد و پایش فعال این بیماری وجود ندارد. در ایران نیز ما بر اساس گزارشات ابتلاء و مرگ و میر از سوی وزارت بهداشت عمل می‌کنیم که در واقع برنامه کنترل کنه و اجرای دوره قرنطینه دامی است چرا که وقتی این ویروس وارد بدن دام می‌شود پس از گذشت دو تا سه هفته از بدن او دفع می‌شود.

 

وی ادامه داد: در برنامه کنترل کنه مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل می‌کنیم و در این راستا سمپاشی جایگاه‌های دام به روش‌های مختلف، تزریقی یا اسپری سم، بسته به شرایط محیطی انجام می‌شود و از سوی دیگر دوره قرنطینه را نیز رعایت می‌کنیم تا دام پس از گذشت این دوره کشتار شود.

 

معاون سازمان دامپزشکی اظهار کرد: با توجه به آمار ابتلاء و مرگ و میر در سال گذشته، امسال وضعیت بهتری از نظر این بیماری داریم چرا که هر قدر میزان مرگ و میر افراد مبتلا و درصد تلفات انسانی کمتر باشد نشان دهنده افزایش سطح آگاهی و دانش جوامع درگیر همچون دامداران است.

 

ماکن علی درباره اینکه دامداران باید چگونه علیه این بیماری مبارزه کرده و نسبت به ابتلای به این بیماری پیشگیری کنند؟ تصریح کرد: همواره به دامداران توصیه کرده‌ایم که خودشان باید کنترل‌هایی در راستای مبارزه با کنه و انگل‌های خارجی انجام دهند و به هیچ وجه کشتار غیرمجاز نداشته باشند و اگر در موارد محدودی این کشتار از سوی دامداران انجام شد نباید رفتارهای پرخطر داشته باشند.

 

وی گفت: دامداران و قصاب‌ها در هنگام کشتار و حمل و نقل دام باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا این ویروس به آنها منتقل نشود اما مردم خیالشان راحت باشد که با مصرف گوشت به هیچ وجه به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا نمی‌شوند چرا که اگر این ویروس در دام وجود داشته باشد در شرایط قرار گرفتن در انجماد و اتاق‌های سرد کشتارگاه‌ها این ویروس از بین می‌رود بنابراین نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------