هشدار: مراقب شیرینی‌های رنگی باشید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,شیرینی‌های رنگی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با بازرسی‌های صورت گرفته مشخص شد یکی از شیرینی فروشی‌های کشور برای شفاف کردن روغن‌های مورد استفاده از شربت معده استفاده می‌کرده است.  

بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصاویر منتشر شده از تخلف یکی از شیرینی فروشی‌های معروف کشور اظهار کرد: تصاویر منتشر شده به یکی از شیرینی فروشی‌های معروف کهگیلویه و بویر‌احمد اختصاص داشت که بنا بر گفته‌‌های بازرسان حاضر، برای شفاف شدن و یا تیره کردن شیرینی‌ و روغن‌های استفاده شده از شربت آلومینیوم ام. جی (شربت معده) استفاده می‌کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: همچنین در این واحد صنفی برای رقیق کردن پودر‌های خوراکی و تزئینات کیک از الکل صنعتی استفاده می‌شده؛ این تخلف در حالی است که استفاده چند باره از روغن‌ زمینه بروز سرطان را در بدن افزایش خواهد داد و الکل‌های عوارض زیادی برای بدن به همراه دارد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: اولین بار نیست که چنین تخلفاتی در شیرینی فروشی‌ها یا دیگر مراکز تهیه اقلام خوراکی انجام می‌شود، از این رو لازم به یادآوری است که با توجه به دستگاه‌های پرتابلی که همکاران ما در بخش نظارت به همراه دارند، میزان آنتی‌اکسیدان و مواد مضر موجود در روغن‌ها در محل تهیه مواد خوراکی قابل تشخیص است و با نظارت‌های مداوم بر این مراکز سلامت مواد اولیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

عشرتی افزود: افزودن شربت نام برده باعث روشن‌تر شدن روغن می‌شود؛ با این کار شاید به ظاهر احتمال وجود آنتی اکسیدان‌های مضر کاهش پیدا کند اما با تجهیزات موجود تمامی روغن‌ها چه شفاف و چه تیره به سرعت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورتی که مواد مضر موجود در آن‌ها از حد استاندارد بالاتر باشد، بلافاصله معدوم سازی انجام می‌گیرد، توجه داشته باشید که تنها تیره بودن روغن به معنای مضر بودن آن نیست بلکه مقدار آنتی اکسیدان موجود در آن هم بسیار با اهمیت است.

 

دور خوراکی‌های رنگی را خط بکشید

وی با اشاره به اینکه موارد تخلف برای افراد عادی قابل تشخیص نیست، گفت: به طور کلی توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی با رنگ مصنوعی اجتناب کنید؛ استفاده از رنگ‌های خوراکی در تهیه و طبخ شیرینی استاندارد و مقداری تعیین شده دارد و استفاده بیش از آن آسیب‌های زیادی برای بدن به همراه خواهد داشت.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در اغلب مواد غذایی و شیرینی‌هایی که رنگ‌هایی جذاب دارند از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود به خصوص اگر بسته بندی نباشند و به صورت کارگاهی تهیه شده باشند بنابراین سعی کنید بیشتر به سراغ مواد غذایی بسته بندی و فاقد رنگ‌های مصنوعی بروید تا احتمال بروز آلودگی و مواد مضر در آن‌ها کاهش پیدا کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------