درمان بیماری ام‌اس با جوان‌سازی سلول‌های بنیادی مغز



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بیماری ام‌اس
مطالعات جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد با پیوند نوعی سلول‌های بنیادی پیر مرتبط با بیماری ام‌اس به سلول‌های جوان می‌تواند عملکرد این سلول‌ها را بهبود بخشید. این روش در درمان بیماری ام‌اس و دیگر بیماری‌های انحطاطی سیستم عصبی موثر است.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، در این مطالعه نوعی سلول بنیادی نابالغ به نام (OPCs) مورد بررسی قرار گرفته است. این سلول‌ها برای عملکرد مغز و سیستم عصبی حیاتی هستند. این سلول‌ها از الیگودندروسیت یا یاخته تولیدکننده میلین در دستگاه عصبی مرکزی مشتق می‌شوند. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.

 

مطالعات نشان می‌دهد با افزایش سن، عملکرد سلول‌های OPC تحت تاثیر قرار می‌گیرد. محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس با پیوند سلول‌های OPC پیر به سلول‌های جوان دریافتند عملکرد این سلول‌ها بهبود می‌یابد و این روش می‌تواند تحولی در درمان بیماری ام‌اس باشد. مراحل اولیه این مطالعه در مدل‌های حیوانی موفقیت‌آمیز گزارش شده است.

 

ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری خود ایمنی هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------