اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

حسگری شبیه به پوست که می‌تواند زخم را درمان کند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,حسگری شبیه به پوست
محققان یک دانشگاه کانادایی، حسگری شبیه به پوست تولید کردند که بسیار منعطف است و این پتانسیل را دارد که در درمان زخم‌ها به‌کار گرفته شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، محققان دانشگاه "تورنتو" یک حسگر شبیه به پوست ساخته‌اند که قابلیت کشش بالایی دارد و می‌تواند مستقیما روی پوست ما قرار گیرد.

 

این ماده می‌تواند تغییرات دمایی و رطوبت پوست را اندازه‌گیری کند و حرکت بافت‌های زیرین پوست را زیر نظر بگیرد.

 

این حسگر این قابلیت را دارد که به عنوان یک ردیاب سلامتی پوشیدنی استفاده شود.

 

به عنوان مثال این ماده می‌تواند در یک پچ پوستی به کار گرفته شود تا میزان توانبخشی بیمار را دریابد. اگر هم این حسگر در قالب یک باند هوشمند استفاده شود، می‌تواند برای تقویت فرآیند بهبود زخم پوست کاربرد داشته باشد.

 

تیم‌های تحقیقاتی مختلفی از سراسر دنیا به بررسی پتانسیل مواد انعطاف پذیر در مراقبت‌های بهداشتی پرداخته‌اند ولی پروژه تحقیقاتی اخیر محققان دانشگاه تورنتو منجر به ایجاد طیف گسترده‌ای از مواد کششی شد که پتانسیل استفاده به عنوان یک فناوری پوشیدنی را دارند.

 

به این ترتیب با این ماده از استفاده از مواد سفت و سخت جلوگیری می‌شود. زیرا این مواد انعطاف پذیر به نوعی از بافت‌های نرم بدن تقلید می‌کنند.

 

شینیو لو از محققان پروژه اظهار کرد، از آنجا که اختراع محققان دانشگاه تورنتو یک هیدروژل است، ارزان و بی‌ضرر است. در نتیجه می‌توان این هیدروژل را با خیالی آسوده روی پوست قرار دارد. زیرا سمی نبوده و آسیبی به پوست نمی‌رساند.

 

وی ادامه داد، این ماده همچنین قابلیت چسبندگی بالایی دارد و از پوست نمی‌افتد.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,حسگری شبیه به پوست

این هیدروژل پوستی از دو ورقه تشکیل شده و یون‌های منفی و مثبت در آن روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

 

محرک‌های مناسب از قبیل تغییر در دما، سبب حرکت‌های یون در سراسر ماده می‌شود که محققان آن را به عنوان سیگنال‌های الکتریکی اندازه‌گیری می‌کنند.

 

شینیو لو افزود، ما در پوست خود دما و فشار را احساس می‌کنیم. پوست مصنوعی ساخت ما نیز عملکردی مشابه دارد.

 

این ماده بسیار قوی است. به نحوی‌ که در برابر کشش هم بسیار مقاوم است و به سادگی آسیب نمی‌بیند.

 

محققان پروژه معتقدند پوست انسان می‌تواند تا ۵۰ درصد کشیده شود. ولی پوست ساخت آنها که "AISkin" نام دارد می‌تواند بدون شکستن تا ۴۰۰ درصد طول خود را کشش پیدا کند.

 

موارد استفاده متعددی برای این ماده وجود دارد که از میان آنها می‌توان به کاربرد آن به عنوان یک باند هوشند اشاره کرد که زخم را بهبود می‌بخشد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------