بیماری بوتولیسم علت اولیه مرگ پرندگان میانکاله



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,پرندگان وحشی
رییس سازمان دامپزشکی کشور علت اولیه تلفات مرگبار پرندگان وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران را مسمومیت طبیعی و یا همان بیماری بوتولیسم اعلام کرد. 

دکتر مازیار رفیعی روز سه شنبه در حاشیه بازید از تالاب بین المللی میانکاله به خبرنگاران گفت که این مسمومیت ناشی از دو  میکروب "کلوستریدیوم " و " بوتولینیوم" است که بیماری بوتولیسم یا همان مسمومیت طبیعی را ایجاد می کند.

 

وی توضیح داد :  با توجه به این که آب تالاب میانکاله نیز راکد و باتلاقی است، بیماری بوتولیسم نیز ناشی از همین شرایط منجر به تولید سم در گیاه و آب در این منطقه شد و با تغذیه پرندگان از این آب و گیاه منجر به تلفات آنها شده است و این بیماری نیز تاکنون در بیش از ۲۰ تالاب در سطح جهان سابقه داشته به طوری که بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون بال پرنده را تلف کرد.

 

رفیعی گفت : نتیجه اولیه براساس چندین آزمایش و بازدید میدانی به دست آمده و نتیجه دقیق تر آن در ۲۴ ساعت آینده  اعلام خواهد شد و در صورتی که نیاز به تکرار آزمایش و یا حتی ارسال نمونه ها به خارج از کشور برای آزمایش گیری باشد، این کار از سوی دامپزشکی کشور انجام می شود.

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که ۳۰ تیپ از بیماری بوتولیسم در جهان شناسایی شد ،  اظهار داشت : نوع بیماری که در پرندگان میانکاله مشاهده شده از نوع تیپ " سی ام " است که قابلیت انتقال از پرندگان به انسان را ندارد.

 

دکتر رفیعی با این وجود به شهروندان توصیه کرد تا اطلاع ثانونی از مصرف گوشت پرندگان شکاری و شنا در آب تالاب بین المللی میانکاله خودداری کنند.

 

وی گفت : میکروب های این بیماری بی هوازی است و سم خطرناکی در آب راکد و زمین بالاتلاقی ایجاد می کند و پیش بینی می شود این بیماری حداکثر ۱۰ هزار پرنده را در تالاب میانکاله تلف کند.

 

پیش از این محیط زیست مازندران از جمع آوری دستکم ۶ هزار قطعه لاشه تا روز یکشنبه خبر داد و اعلام کرد که در روزهای اخیر روند این بیماری کاهش یافته و طبق گزارش محیط زیست در روز جاری میزان مرگ و میر به حد صفر رسیده است.

 

رد احتمال مسمویت فضلابی تالاب

رییس سازمان دامپزشکی کشور مسمومیت آب تالاب بر اثر ورود  فاضلاب های خانگی و یا صنعتی را رد کرد و خواهان مدیریت پیشگیری با اجرای طرح های ملی برای مقابله با بیماری بوتولیسم در تالاب های کشور شد.

 

دکتر رفیعی در مورد تاخیر هفت روزه اعلام نتیجه علت تلفات پرندگان در میانکاله را رسیدن به نتیجه دقیق تر دانست و  اظهارداشت : گمانه زنی های اولیه سازمان دامپزشکی کشور بر احتمال بوتولیسم بود و با توجه به بحرانی که ایجاد شد ، دامپزشکی به عنوان مرجع اصلی از دوره شیوع تلفات دام طیور در منطقه حضور می یابد و پایان بحران نیز باید از سوی این سازمان اعلام شود.

 

براثر بیماری مشکوکی که هفته گذشته در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد،  تاکنون باعث مرگ بیش از ۷ هزار بال پرنده وحشی از ۱۲ گونه از پرندگان زمستان گذران در این تالاب بین المللی شد که بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شده است.

 

یگان حفاظت محیطزیست و کارشناسان دامپزشکی از بدو انتشار تلفات وارد منطقه شدند و سرگرم نمونه گیری و جمع آوری لاشه های پرندگان و دفن بهداشتی آنها شدند که تاکنون بیش از ۶ هزار لاشه از منطقه جمع آوری شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------