کشف پروتئینی که با نابینایی مرتبط است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, پروتئین
یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران در بررسی جدید خود، پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که با دلیل نابینایی در ارتباط است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینمگ، یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که افزایش سطح آن در خون، ارتباطی قوی با شایع‌ترین دلیل نابینایی یعنی "تباهی لکه زرد" یا "دژنراسیون ماکولا" (Macular degeneration) دارد.

 

این کشف که با همکاری گروه‌هایی از "دانشگاه منچستر" (University of Manchester)، "دانشگاه کاردیف" (Cardiff University) انگلستان صورت گرفته است، گام مهمی به سوی درک دژنراسیون ماکولا به شمار می‌رود که با افزایش سن پیش می‌آید و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که سطح این پروتئین موسوم به" FHR4" در خون بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا در مقایسه با بقیه افراد همسال آنها بالاتر است.

 

یافته‌های این پژوهش، در میان 484 بیمار تایید شدند و همچنین نشان دادند که پروتئین FHR4 در قسمت‌هایی از چشم بیماران که تحت تاثیر دژنراسیون ماکولا قرار گرفته، بیشتر است.

 

پروفسور "پاول بیشاپ" (Paul Bishop)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ادغام این پروتئین با یافته‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که FHR4، یک کنترل‌کننده مهم در بخشی از سیستم ایمنی به شمار می‌رود که بر چشم‌ها اثر می‌گذارد. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که بالا رفتن سطح FHR4 خون می‌تواند به افزایش سطح FHR4 در چشم منجر شود و خطر بروز واکنش کنترل نشده سیستم ایمنی را افزایش دهد و نهایتا به بیماری فرد بیانجامد. این پژوهش، علاوه بر درک بهتر دلیل بروز دژنراسیون ماکولا می‌تواند به ارائه روش‌هایی برای پیش‌بینی خطر این بیماری با اندازه‌گیری سطح FHR4 خون منجر شود.

 

وی افزود: این پژوهش می‌تواند امکان ارائه درمان‌هایی را فراهم ‌کند که با کاهش سطح FHR4 خون، به بازیابی سیستم ایمنی چشم‌ها کمک می‌کنند.

 

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------