ماسک گران شد!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, ماسک
 گزارش‌های میدانی از داروخانه‌ها نشان می‌دهد که قیمت انواع ماسک در روزهای اخیر و در پی افزایش نگرانی از شیوع ویروس کرونا دو تا سه برابر شده است.

از اواخر دی ماه اخبار مربوط به شیوع یک ویروس مرموز در چین منتشر شد و به تدریج کشورهای اطراف را درگیر کرد،‌ اما ماجرا به همین جا ختم نشد و مواردی مشکوک به این بیماری در کشورهای اطراف نیز مشاهده شد که باعث بروز نگرانی مردم و افزایش خرید ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده در هفته‌های گذشته شده است.

 

البته طبق اعلام وزارت بهداشت تاکنون هیچ مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در سطح ایران مشاهده نشده است. با این وجود به نظر می‌رسد این اظهارات تاکنون نتوانسته اطمینان خاطر لازم را در مردم ایجاد کند؛ به طوریکه گزارش‌های میدانی از داروخانه‌ها حاکی از افزایش بیش از دو برابری قیمت انواع ماسک در سطح داروخانه‌ها است.

 

برای مثال بررسی قیمت ماسک در چند داروخانه در مرکز شهر نشان می‌دهد که بسته‌ سه‌تایی ماسک‌های معمولی که پیش از اتفاقات اخیر ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قیمت داشت، حالا بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

 

یکی از مسئولان داروخانه‌ها می‌گوید که فروشگاه‌های عمده‌فروشی تجهیزات پزشکی در خیابان جمهوری به آن‌ها گفته‌اند که چینی‌ها تعداد زیادی ماسک از آن‌ها خریدند و یکی از دلایل افزایش قیمت هم همین افزایش تقاضا بر اثر حضور چینی‌ها بوده است.

 

همچنین به گفته فروشنده دیگری، قیمت ماسک‌های فیلتردار که متناسب با تعداد لایه‌های آن ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان بوده، در روزهای اخیر به ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان در سطح عرضه رسیده است.

 

بیشتر فروشندگان می‌گویند که با افزایش قیمت این محصول در عمده‌فروشی‌ها از خرید ماسک منصرف شده بودند، اما افزایش تقاضا آن‌ها را وادار کرده که ماسک‌های گران قیمت را مجددا تهیه کنند.

 

مسئول داروخانه دیگری می‌گوید که قیمت ماسک N۹۵ که محافظت آن از همه انواع ماسک‌های فیلتردار بیشتر است، پیشتر بسته به کارخانه تولیدی آن ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان بوده، اما در روزهای اخیر به ۲۲ هزار تومان هم رسیده است.

 

همچنین فروشندگان از افزایش قیمت ژل‌های ضد عفونی خبر می‌دهند. مثلا در یکی از داروخانه‌ها قیمت این محصول از حدود ۱۰ هزار تومان به ۱۷ هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است که به گفته صاحب داروخانه احتمالا دلیل آن افزایش تقاضا است.

 

البته داروخانه دیگری از افزایش پنج برابری قیمت ماسک N۹۵ خبر می‌دهد و می‌گوید که این نوع ماسک را تا ماه گذشته ۳۰۰۰ تومان می‌فروخته اما حالا خودشان آن را به قیمت حدود ۱۳ هزار تومان از شرکت‌ها تهیه می‌کنند و به قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مشتری می‌رسانند.

 

برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر به عمده‌فروشان سه راه جمهوری تهران هم سری زدیم. آن‌ها ضمن تایید حضور چینی‌ها برای تهیه ماسک می‌گفتند که در هفته گذشته تعداد خریداران چینی برای تهیه ماسک افزایش داشته است.

 

البته تعدادی از عمده‌فروشان می گویند که "برخی شرکت‌ها ماسک‌های خود را نگه داشتند و این باعث شده جنس در بازار کم شود".

 

همچنین عمده‌فروشان گلایه می‌کنند که شرکت‌ها بسته‌های ۵۰ تایی ماسک معمولی که قیمت آن‌ها در ماه گذشته ۱۰ هزار تومان بوده را حالا به قیمت ۵۰ هزار تومان می‌فروشند و قیمت هر عدد ماسک‌ فیلتردار نیز از ۲۰۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

 

این اظهارات در حالی مطرح شده که سخنگوی ستاد تنظیم بازار ۱۴ بهمن ماه با اشاره به مطرح شدن موضوع ممنوعیت صادرات ماسک تنفسی از سوی وزارت بهداشت،‌ از موافقت با این طرح خبر داد و اعلام کرد که "مقرر شده کمیته مرتبط با وضع عوارض صادراتی در سازمان توسعه تجارت سریعا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند".

 

 

  ایسنا  

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------