ابداع واکسنی که در دهان حل می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, واکسن
محققان دانشگاه تگزاس روشی برای ساخت واکسن‌ ابداع کردند که به تزریق نیازی ندارد و در دهان حل می‌شود. 

به گزارش پایگاه اینترنتی «ساینس الرت»، دانشمندان در سراسر جهان در پی شناسایی واکسنی موثر برای کروناویروس کووید-۱۹ هستند. اما به محض کشف چنین واکسنی، چالش بعدی تولید انبوه و توزیع آن به سراسر جهان خواهد بود.

 

حال محققان آمریکایی روش جدیدی برای واکسیناسیون ابداع کرده‌اند که در آن ویروس‌های زنده و دیگر داروهای زیستی در یک ورقه که قابلیت حل سریع را دارد، تثبیت می شود، نیازی به سردسازی ندارد و می‌توان آن را مانند یک آبنبات از راه دهان به بدن فرد وارد کرد.

 

با توجه به ارزان بودن مواد اولیه برای ساخت این ورقه و ساده بودن نسبی فرایند تولید آن، با این روش می‌توان از هزینه‌های کمپین‌های واکسیناسیون کاست. همچنین با توجه به شکل مسطح این ورقه که جای زیادی نمی گیرد، حجم بالایی از آن را می‌توان به راحتی بار زد و توزیع کرد. به علاوه تمام واکسن‌های ذخیره شده با گذشت زمان قدرت و خاصیت خود را از دست می‌دهند که عمدتا به دمایی که در آن نگهداری می‌شوند، بستگی دارد. سردسازی مستمر واکسن‌ها کاری سخت و پرهزینه و در برخی از مناطق جهان تقریبا ناممکن است. بنابراین ساخت واکسنی که بتوان آن را در دمای اتاق ذخیره و جابه جا کرد، دستاورد بزرگی است.  

 

به گفته محققان کار ابداع این فناوری در سال ۲۰۰۷ و با الهام گرفتن از یک مستند درباره اینکه چگونه دی. ان. ای حشرات و دیگر موجودات زنده می‌تواند برای میلیون‌ها سال در کهربا حفظ شود، آغاز شد.

 

این فناوری جدید پتانسیل ارتقای قابل توجه دسترسی جهانی به واکسن‌ها و دیگر داروهای زیستی را دارد و یک استارتاپ قرار است آن را طی دو سال آینده به بازار عرضه کند.

 

گزارش کاملی از این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------